Auta, auta, auta, auta … najde radnice lepší řešení?

K tomuto článku, který vyšel v březnovém časopisu, doplním další perličku, kterou vidím nejen jako absurdní řešení situace s dopravou na sídlišti. Na sídliště bylo umístěno přenosné dopravní značení s vyznačeným termínem zákazu stání ve značením vymezeném místě silnice. Žádná novinka, to se děje ve městě co chvíli, třeba kvůli úklidu ulic. Tahle akce se týkala zákazu parkování v křižovatce…
Situace v našem městě je tristní, dodržování pravidel silničního provozu dospělo tak daleko, že k jeho dosažení se musí extra vymezit prostor přenosným značením se zákazem stání. Pro neřidiče: pravidla silničního provozu určují, jak daleko od křižovatek se smí parkovat, aby byl průjezd křižovatkou bezpečný. Jenže řidiči tohle pravidlo, především na sídlištích, ignorují.
Po umístění stojanů se zákazem parkování nastala na jedné křižovatce sídliště takřka „schizofrenní“ situace při kontrole dodržování zákazu stání na dobu určitou. Strážníci městské policie dodržování zákazu v ulici kontrolovali, dokonce jednali, takže si pro pokutu za parkování auta v křižovatce po dobu dočasného zákazu stání nějací hříšníci dojdou.
Zvláštnost celé akce je ve způsobu posouzení přestupku parkování v křižovatce, a já ten způsob řešení označuji jako „schizofrenní“ jednání. Tento přestupek je celoročně ve městě, především v obytných čtvrtích, strážníky přehlížen. Přestupku si nevšímá městská policie při projíždění nebo procházení rajonů města, Policie ČR se kontrole dopravy v klidu ve městě nevěnuje vůbec, maximálně „přehodí“ řešení informace o přestupku na strážníky městské policie. Celoročně tak auta parkují na místech, kde je to zakázáno – a bez postihu. A na jeden týden v roce je křižovatka kontrolována a nevhodné parkování pokutováno.
Procházíte tak kolem několika zaparkovaných aut a jen jedno z nich má za stěračem výzvu k zaplacení pokuty z doby, kdy zde bylo umístěno dočasné značení zákazu stání. K tomuto odlišnému vyhodnocení přestupku stačí jen umístění a odstranění dočasného značení. Přestupek je páchán nadále všemi ostatními řidiči, ale bez postihu. Pikantní situace nastávala při kontrole dodržování zákazu parkování za přenosným značením. Strážníci od „hlídané“ křižovatky odcházejí ulicí k další křižovatce, kde zrovna tak parkují auta v rozporu s pravidly, kolem těchto aut bez povšimnutí projdou. Strážníci v jiný den odchází z kontroly „hlídané“ křižovatky jinou částí sídliště, kde s naprostým klidem ignorují minimál- ně osm zaparkovaných aut za trvalou dopravní značkou Zákaz stání.
Situace, se kterou se setkáme ve všech částech města, situace vzniklá nečinností města, PČR a MP Písek. Já nevolám po zabírání zeleně na sídlištích pro stavbu parkovišť za peníze města, to rozhodně ne! Město ovšem za současnou situaci přesto nese odpovědnost, neumí nastavit pravidla podle podmínek na sídlištích v době jejich výstavby zavedením rezidentního parkování na sídlištích, doplněného jednoduchými vícepodlažními parkovišti, která by řešila pozdější změnu v nárůstu počtu aut v rodinách.
Už dávno měla mít sídliště takové „parkovací domy“, nejen na sídlištích by se tak obyvatelům města lépe žilo, prostor jejich bydlení by si udržel pravý účel, kvůli kterému byla sídliště posta- vena. Lidé v nich mají bydlet v klidu, užívat celý venkovní prostor pro pohodu své rodiny, ne pro auta. Bydlení lidí není přece jen o vymezeném prostoru jejich bytů.
Pokračování o dva týdny později: Město vydává Veřejnou vyhláškou obecné povahy zákaz parkování na dvou křižovatkách v ulici Dr. M. Horákové s platností na 2 roky. Křižovatky budou osazeny dopravním značením, kde bude uvedeno, odkud kam a dokdy platí zákaz parkování.
Platnost přechodné úpravy:
Přechodná úprava se stanoví s platností na dobu od 12.04.2025 do 13.02.2027, s tím, že žadatel bude v předstihu prokazatelným způsobem informovat vydavatele tohoto stanovení o chystaných dopravních opatření spojených s průjezdem nákladních automobilů s rozměrným stavebním materiálem.
Vydání vyhlášky považuje město za přechodnou úpravu na komunikaci v této ulici.
Nestačím se divit. Jednak se divím tomu, že příslušné úřady mohou vydat vyhlášku se zákazem parkování do zákazu parkování, že jsou ochotny se takovým návrhem vůbec zaobírat, když podle Pravidel silničního provozu je už zákaz parkování v křižovatkách vymezen a platí:
Zákaz zastavení a stání platí zejména:
5 metrů před hranicí křižovatky;
5 metrů za hranicí křižovatky;
5 metrů před přechodem pro chodce.
V obci je možné zastavit a stát na křižovatce tvaru “T” na protější straně vyúsťující pozemní komunikace.
Takové pravidlo silničního provozu by ovšem museli držitelé řidičských průkazů dodržovat. A protože za nedodržování silničních pravidel nejsou řidiči aut ve městě dlouhá léta trestáni, přestupky jsou řidiči považovány za „normální – když to toleruje policie“, parkují svá auta kde se jim zamane.
Tím pádem nastává bizarní, absurdní a mě nepochopitelná situace popsaná ve vyhlášce – kvůli stavbě ve škole potřebuje zhotovitel volný průjezd křižovatkami ulice, které mají být průjezdné, ale nejsou. Zhotovitel stavby si musí požádat o umístění značení zákazu parkování vydáním vyhlášky, která zhotoviteli umožní umístit ZÁKAZOVÉ DOPRAVNÍ ZNAČKY na místa, kde je ZAKÁZÁNO PARKOVÁNÍ!
A opět se bude opakovat situace popsaná již v první části článku. Řidič, který několik let parkuje na stejném zakázaném místě v křižovatce dosud beztrestně, bude za stejný přestupek parkování nyní pokutován. Pokutován bude oprávněně, ne že ne, chci jen vypíchnout chování některých řidičů ve městě a laxní přístup města, který je v tom podporuje, tedy přístup Městské policie a hlavně přístup nefungující Dopravní Policie ČR.
Vyhláška má platnost dva roky, zajímavé bude sledovat přístup PČR k této situaci. Nebo budou vyhlášku kontrolovat jen strážníci MP? Že tahle situace má široké, hluboké až temné pozadí? Ovšemže má, ale o tom bych napsala rovnou knihu, ne jeden článek.