A k tomu stavebnímu úřadu
Ještě jedno rozhodnutí stavebního úřadu ohledně vydaného stavebního povolení by tu bylo z těch čerstvějších. Přístavba sportovní haly v centru města novou halou. Nejsem zastánce všech náhražek, tedy ani náhražka za všesportovní halu, kterou si město, respektive sportovci, zaslouží, nemá u mne zastání. A i kdyby nějaké zastání měla, potom, co si město prosazuje záměr stavby navzdory všem nepříznivým okolnostem, by se to zastání rozplynulo jako pára nad hrncem.
Mám na mysli prohlášení starosty města, které je do očí bijícím projevem systémové podjatosti ve věci, jak je zveřejnil v médiích. Tehdy starosta prezentoval vůli začít stavět halu u Sokolovny i proti dosavadnímu vyjádření stavebního úřadu, který upozornil na nedostatek v dokumentaci ohledně studie dopravy v lokalitě: „Věříme, že to protlačíme, není úplně vhodné, že se na jednom úřadu hádáme, každopádně je třeba si uvědomit, že odbor investic je samospráva a stavební úřad státní správa. Pokud nevydá povolení, odvoláme se ke krajskému úřadu. Sice to nepůsobí dobře, ale není to nic výjimečného, děje se to i v jiných městech," naznačil Čapek.
Ovšem projev systémové podjatosti starostovi města prozatím prochází a to dokonce tak, že stavební úřad vydal příslušné povolení na základě udělení výjimky. Vážně takhle vypadá „čistý“ postup ve věci a obhájí své stanovisko stavební úřad v případě napadení vydaného povolení?
Jak jsem už uvedla v předchozím článku, stavební úřad prokazatelně vydal vadné rozhodnutí o umístění stavby bytového domu pro developera, V Portyči. Vzhledem k této informaci, potvrzené nadřízeným orgánem, mám velké pochybnosti o tom, že vydaná výjimka pro stavbu haly v centru města bude bez vady. Jednak proto, že na udělení výjimky pro stavbu starosta města tlačil dokonce veřejným sdělením v médiích, potom proto, že udělená výjimka zřejmě nemá pevnou oporu v zákoně při jejím obhajování, vzhledem k podobným, již řešeným, případům.
Případ prosazování zájmů města všemi způsoby není nic neobvyklého, dělo se tak i dříve. Jen ne u všeho se jednalo o tak viditelné mocenské tlaky navenek. Je až s podivem, že takový stav nechává v klidu veřejnost, včetně zastupitelů města. Nejde přece jen o parkovací místa, jde o princip v chování zvolených při prosazování některých zájmů.
Prosazení stavby na základě udělení výjimky je řešením pro výstavbu, nikoliv řešením pro situaci ohledně parkování aut v centru a širším centru města. Parkování aut na celém území města všeobecně město vlastně koncepčně neřeší. Rozhodně nepovažuji za řešení zjednosměrňování obousměrných ulic města na úkor plynulé dopravy, rozšiřování plošných parkovišť v obytných zónách města anebo zpoplatnění již stávajících parkovišť, úlevu od zaparkovaných aut městu nepřinese ani investice do sdílených kol, letos snad i elektrokol. Nepovažuji tato řešení za koncepci.
V případě výstavby sportovní haly bez potřebného parkoviště pro auta a autobusy, se bude v centru města všem parkovat daleko hůř, přibydou totiž auta sportovců a to i v případě, že se budou snažit parkovat Na Výstavišti nebo naproti poště, pořád to budou auta v centru navíc. Zaplní tak dostupná parkoviště, již dnes vytížená.
Centrum města bude vypadat potom jako sídliště Dr. M. Horákové, kdy je až do večera plné aut, která nepatří obyvatelům sídliště, ale dojíždějícím sportovcům využívajícím prostory tělocvičny ZŠ Šobrova, kteří tak zabírají místa na možných parkovištích kolem domů.
Situaci s parkováním na tomto sídlišti se město rozhodlo řešit tím, že místním obyvatelům zabere zeleň a postaví plošné parkoviště. Sídliště tak přijde o další plochy, které zabraňují navýšení prašnosti a především o udržení nižší teploty v místě určeném pro bydlení. Každým rokem přichází vlny veder, stromy a trávníky (pokud se sečou rozumně) ochlazují prostor sídliště. Pokud zmizí stromy spolu s trávníky a nahradí je auta, vedro se znásobí. Znásobí se prašnost navýšením dopravy na sídlišti, způsobené dopravou k plánované přestavěné tělocvičně školy, která má pomoci suplovat scházející kapacitu sportoviště v důsledku absence všesportovní haly ve městě. Nemůžeme přece takové řešení považovat za koncepci nebo řešení, vždyť je tak městem upřednostňováno ukládání neživé věci před člověkem a jeho životním prostředím.
Někomu se možná zdají navrhovaná řešení města jako výborná, když namísto výstavby všesportovní haly s parametry pro všechny nárokované sporty se roztříští soustředěnost sportoviště z jednoho místa (s využitím potřebné kapacity parkoviště) na několik různých míst ve městě. Bohužel, toto řešení s sebou přináší další, bagatelizovaný problém s dopravou ke sportovištím.
Nevidím jako správné řešení zahustit střed města novou dopravou ke sportovní hale, na základě udělené výjimky stavebním úřadem. Nevidím jako řešení zábor zeleně na sídlišti Dr. M. Horákové obyvatelům sídliště na úkor parkoviště pro návštěvníky budoucí haly v areálu školy.
Dokud se budou prosazovat takto plánovaná řešení, i za cenu udělování výjimek a zhoršování kvality životního prostředí v obytných částech města, nevyřeší se ani problémy sportovců s nedostatkem sportovišť, ani problémy sídlišť měnících se z prostoru pro lidi na prostor plný aut.
http://www.piseckysvet.cz/vase-nazory/upravene-informace-nestaci-starosta-lze
Dokumenty k článku
- ŽK 4DS.pdf (PDF, 14.0 MB)
- ŽK FACT.pdf (PDF, 13.1 MB)
- ŽK M1.pdf (PDF, 15.6 MB)
Diskuze k článku
"plné aut, která nepatří obyvatelům sídliště, ale dojíždějícím sportovcům využívajícím prostory tělocvičny"
Nejlepší jsou sportovci, kteří jedou autem do fitness centra, aby si tam zaběhali na pásu.
Jo jo, proto se kolem sportovních stánků budují parkoviště co nejblíže ke vchodu!
Sídliště Dr. M. Horákové je sběrným místem pro auta celkově. Od rána sem jezdí rodiče vezoucí děti do škol, školky a drzost jim nechybí, parkují doslova všude. Parkují zde zaměstnanci různých firem v okolí, sousedi z okolních ulic. Odpoledne k rodičům, co si jedou vyzvednout děti, přibydou rodiče vezoucí-odvážející děti na kroužky včetně sportovních. A potom ti dospělci do tělocvičny … do pozdního večera.
Kdyby byla jedna všesportovní hala na jednom místě, ulevilo by se všem.
Na Jihu zase parkují dojíždějící busy do škol a za prací, on si člověk nevybere.
Město se vyhýbá řádnému řešení s jasnou koncepcí rozlišení potřeb parkování jak čert kříži asi 20 let a doufá, že situaci vždy nějak zaplácne nějakou záplatou.
Některé věci se dají s velkou dávkou jistoty předvídat, je tomu i tak s prostorem ulice přiléhající k Palackého sady.
Dnes zveřejněná vyhláška stanoví, že od dubna do konce roku si parkování v části ulice bude regulovat Centrum kultury podle svých potřeb, tedy pro potřeby parkování pořadatelů akcí.
https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=55115