Rodiče dětí ze ZŠ a MŠ Svobodná se zavřením kuchyně nesouhlasí
Přinášíme čtenářům otevřený dopis rodičů MŠ a ZŠ Svobodná v Písku představitelům Města Písek, který vznikl poté, co se rodiče dozvěděli o záměru města uzavřít školní kuchyni a dětem dovážet jídlo z centrálních vývařoven. Až následně se vedení města rozhodlo svolat k záměru veřejné jednání, o kterém informovala v tiskové zprávě místostarostka Hana Rambousová (zveřejňujeme v jiném článku v této rubrice Píseckého světa). O celé věci bude rozhodovat rada města ve čtvrtek 8. dubna, záměr bude podle sdělení paní místostarostky předložen dvouvariantně, s vyčíslením finančních nákladů v případě zachování kuchyně na ZŠ Svobodná.
Poznámka z 29.3.2010: Paní místostarostka Hana Rambousová se na redakci Píseckého světa obrátila s tím, že nesouhlasí s výše uveřejněným textem - více najdete zde.
Otevřený dopis rodičů MŠ a ZŠ Svobodná v Písku představitelům Města Písek
My, rodiče žáků MŠ a ZŠ Svobodná v Písku, vyjadřujeme touto cestou svůj nesouhlas se zrušením školní jídelny a žádáme zřizovatele – Město Písek – o svolání veřejného jednání v této věci. Chceme, aby s námi zástupci města začali v této věci, která se přímo týká nás a našich dětí, komunikovat.
Do dnešního dne jsme nebyli zřizovatelem ani vedením školy oficiálně informováni o tak zásadní skutečnosti, že se již v tomto školním roce předpokládá ukončení provozu a uzavření školní kuchyně v objektu MŠ na sídlišti Dr. M. Horákové, kde se stravují žáci MŠ i ZŠ. Nesouhlasíme s tím, že má být stravování dětí zajištěno dovozem jídel z centrální vývařovny. Naši školní kuchyni považujeme za jedinečnou a nenahraditelnou pro potřeby alternativního vzdělávacího systému waldorfské školy, založeného mimo jiné na intenzivní spolupráci rodiny a školy a na ohledu k individuálním potřebám jednotlivých dětí. Vyvařovaná jídla i přístup kuchařek v současnosti plně vyhovují našim potřebám podle kritérií zdravé výživy a je zřejmé, že jedině systém menší kuchyně přidružené přímo ke škole umožňuje rodičům aktivně se spolupodílet na skladbě stravy jejich dětí.
Zaměstnanci kuchyně, kteří jsou začleněni do kolektivu školy, ochotně vycházejí vstříc individuálním potřebám našich dětí a jejich učitelů, včetně zajištění různých druhů diet a alternativních stravovacích zásad. Samostatná školní jídelna pak samozřejmě, v návaznosti na výše zmíněné, umožňuje kvalitní stolování v uzavřeném společenství jednotlivých tříd, tak jak to waldorfský systém předpokládá. Hromadně vyráběné pokrmy z velkokapacitních vývařoven, dovážené navíc zcela neekologicky každý den auty, nemohou toto společenství nahradit.
Písek byl jedním z prvních měst, která po roce 1989 aktivně podpořila vznik pedagogických alternativ, a tak přispěla k rozbití a proměně totalitního jednotného školského systému. ZŠ Svobodná je nejstarší školou svého typu v republice. Osvícená samospráva města v minulosti v rámci svých možností rozhodovala v zájmu zachování a rozvoje tohoto svébytného vzdělávacího systému, a jak v současnosti ukazuje rostoucí zájem rodičů o zápis dětí do mateřské i základní waldorfské školy, občané města to hodnotí pozitivně a jistě nemají zájem o změnu tohoto (i politického) přístupu vedení města.
Je nám skutečně líto, že s rodiči nebyla tak zásadní skutečnost nijak konzultována a že se vedení školy razantnějším způsobem nesnažilo o změnu těchto plánů. Jsme občany – a tedy voliči a daňovými poplatníky – tohoto města a svou školu jsme si vybrali vědomě a v očekávání, že zajistí systémový přístup ke vzdělávání a výchově našich dětí. Oblast stravování přitom považujeme (v souladu s nejnovějšími evropskými trendy i s českou tradicí) za enormně důležitou. Vystupujeme tímto zcela zásadně proti hrozící diskriminaci menšinové skupiny občanů. Je nám přitom známa zcela zřejmá skutečnost, že zabezpečení našeho požadavku si vyžádá určité finanční náklady (jak to v případě zájmů a rovnoprávnosti nejrůznějších menšin bývá obecně), ale myslíme si, že je to přijatelná cena za zachování demokratických zásad. Ani z ekonomických důvodů nelze přece v demokratickém systému potlačovat oprávněné zájmy menšiny.
Pevně věříme, že vedení našeho města projeví pro potřeby alternativního vzdělávacího systému pochopení, vyjde našim podloženým požadavkům vstříc, a neomezí (poněkud překvapivě právě ve volebním roce) právo nás a našich dětí na úplný alternativní vzdělávací systém. Už skutečnosti, že ZŠ Svobodná nedávno ztratila rozhodnutím zřizovatele možnost činnosti v samostatném objektu, že v porovnání s ostatními píseckými základními školami získala v rámci aktuálně schváleného rozpočtu naprosté minimum financí a že se zatím bohužel nenašly prostředky pro žádoucí (a dříve přislíbenou) celkovou rekonstrukci objektu, nejsou pro chod školy zcela šťastné, a teď se zdá, že znovu-sjednocování školství bude pokračovat. Chápeme, že tato problematika nemusí být důležitá pro většinu škol a rodičů, kteří mají jiné priority, ale situaci na waldorfské škole považujeme za odlišnou.
Nemáme zájem na jakékoliv formě návratu k jednotným a shora „jedině správně“ určovaným metodám – a to ani v rámci stravování, které je jedním z nejdůležitějších aspektů životního způsobu, jenž si člověk pro svůj život i pro budoucnost vlastních dětí volí.
(Podpisy rodičů)