Přihlášení

Prožít netradiční školní den mimo lavice mohou ve Sladovně děti jakéhokoliv věku

28. 1. 2020 | Sladovna Písek | Diskuze (0) | Školství

Písecká Sladovna jako galerie hrou svou tvorbu zaměřuje převážně na rodiny s dětmi, ale tvorba edukačních a zážitkových programů pro školní skupiny je pro tým Sladovny neméně důležitá.

Proto jsou pro školní skupiny připravované specifické lektorské programy. Více o nich prozradil galerijní pedagog Tomáš Novotný, který spolupracuje  na tvorbě programů pro školní skupiny.

Sladovna od začátku působení pracuje v oblasti neformálního vzdělávání a vytváří programy, které dětem nabízejí zážitek, informace a inspiraci mimo rámec standardního školního vzdělávání. Školy mají možnost vybrat si vždy z nabídky několika programů k aktuálním výstavám, program je vždy veden zkušeným lektorem a obecně dává velký prostor dětem, aby si mohly hrát a skrze hru poznávaly konkrétní témata. Za tu dobu, co Sladovna funguje jako galerie hrou tak programy pro školy nabývají na velké popularitě, za což jsme velmi rádi a snažíme se, aby si držely vysokou kvalitu. Pro školní skupinu je připraven vždy jeden lektor, který se třídou hodinu a půl pracuje, pomáhá jí se ve výstavě zorientovat a pochopit dané téma,” popisuje Tomáš Novotný.

Sladovna vytváří hravé výstavy, ale není hernou. Důraz je kladen především na obsah, ať už je to obsah vzdělávací, nebo výtvarný zážitek, který má za úkol v dětech rozvíjet cítění, vnímání anebo jim přinášet znalosti. “Sladovna není vytvořena jako herna, ale je galerií, která je určena dětem. Hra je forma, kterou používáme pro to, abychom dětem mohli vytvořit prostředí, kterému budou rozumět, které jim bude přívětivé a bude je jemně rozvíjet. Ve Sladovně vytváříme hravé hands on výstavy, to znamená, že si na vše děti mohou sáhnout a vyzkoušet, ale koncept je primárně o tom, že vytváříme prostředí, které se snaží propojit hru, informace a smyslové a vizuální podněty tak, aby se zde děti mohly vzdělávat a rozvíjet. Není to o tom, že stavíme výstavy pro to, aby si v nich děti mohly pouze “hrát”, vždy hledáme další obsah, a ten může být různý podle tématu výstavy. Pokud je to výstava Za barokem, tak cílem je dozvědět se více o období baroka, více tomuto období porozumět, usadit tuto dobu do historického kontextu. V Mraveništi je to zjistit něco více o životě mravenců, což je samo o sobě fascinující, ale zajímavé také může být srovnání fungování společenství mravenců a lidí, pokud se podíváte z výšky na ruch velkoměsta, je to podobné hemžení jako můžeme vidět v mraveništi. Otázka ale je, které společenství funguje efektivněji, které více zatěžuje přírodu, ve kterém jsou důležitá práva jednotlivce a podobně.” říká Tomáš.

Programy ve Sladovně jsou výjimečné také tím, že na každé jednotlivé výstavě se dá lektorský program přizpůsobit konkrétní skupině, pokračuje Tomáš Novotný: “Na každé výstavě, pracujeme s různým spektrem věkových skupin, pro které je konkrétní výstava vhodná. Vždy je připraven program pro mateřské školy, pro první a pro druhý stupeň základních škol. V některých případech je připravena také varianta pro studenty. Například představení Volní jako ptáci je krásný projekt, který je určen pro děti na druhém stupni a pro studenty středních škol. Pro každou věkovou skupinu, která může Sladovnu navštívit, máme program přizpůsoben tak, aby měl co největší přínos.”

Své využití pro starší žáky tak může najít například i Mraveniště, které je běžně vhodné spíše pro mladší děti. V průběhu času jsme našli lektorský program vhodný i pro druhý stupeň, pokud má lektorské oddělení kapacitu. Mraveniště je vizuálně krásné prostředí bohaté na barvy a podněty a je možné si v něm chvilku hrát a řádit, což baví i osmáky, ale jen pár minut. Potom je ale možné použít prostředí Mraveniště jako kulisu pro animaci filmu.”

Bloky pro školní skupiny mají maximální kapacitu třicet dětí, to je strop, který umožňuje ručit za kvalitu programu a zážitku dětí. Je možné objednat se se školou na jednu vybranou výstavu, ale velmi často se stává, zvláště pokud školy do Sladovny váží další cestu, že přijede autobus, který přiveze například dvě třídy. V tom případě si jedna ze tříd může zvolit například Mraveniště, druhá výstavu Za barokem a po uplynutí 90 minut se mohou na výstavách prohodit. Variantu dvou programů realizujeme velmi často, ať už s jednou nebo se dvěma skupinami. S přestávkou na odpočinek a svačinu se počítá. Dohromady tak děti ve Sladovně mohou strávit až tři hodiny, což je maximální čas, kdy se ještě zvládnou pohodlně koncentrovat a prohlídka jim může přinést něco zajímavého,” vysvětluje galerijní pedagog.

Školy mají možnost získávat podporu ve formě Šablon ve vzdělávání a jedna z aktivit je strávit projektový den mimo školní budovu. Sladovna se šablonami už nějakou dobu pracuje a v případě, že by školy měly zájem navštívit výstavy a využít pro to projekt šablon ve vzdělávání, tak je to možné. V tom případě je ideální obrátit se přímo na Tomáše Novotného a domluvit konkrétní dobu programu a podobu spolupráce. Pokud si chcete rezervovat termín pro svou třídu, můžete volat také na recepci Sladovny.

 

Kontakty: Recepce, rezervace +420 387 999 997 recepce@sladovna.cz

Mgr. Tomáš Novotný +420 733 623 929 tomas.novotny@sladovna.cz


 

 

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.