VIDEO – Eduzměna: Měníme postoj ke vzdělání
Na sociální síti Facebook jsem narazil na skutečně parádní osvěžující video, kde unuděná holčička uteče ze třídy, vplíží se do ředitelny a… uvidíte sami (první video níže). Video vidělo již přes 2 miliony lidí a je součástí kampaně nadačního fondu Eduzměna, který usiluje o systémovou změnu vzdělávání v Česku. Chce, aby škola děti bavila a zároveň je učila to, co budou v životě opravdu potřebovat.
Kde vidí nadační fond Eduzměna problém:
- Změny ve vzdělávání se nedaří dělat strategicky ani systémově.
- Chybí dlouhodobá koncepce, systém je na různých úrovních roztříštěný a spolupráce vázne.
- Ředitelé a učitelé škol jsou zavaleni byrokracií.
- Školám chybí podpora a jasný směr.
- Školství je navíc dlouhodobě podfinancované.
V roce 2021 spustil Nadašní fond Eduzměna kampaň nazvanou Změňme společně, jak u nás učíme. V pilotním projektu na Kutnohorsku podporuje nadační fond rozvoj tamních škol. Do změn zapojují všechny, kterých se vzdělávání týká – tedy děti, učitele, ředitele, rodiče i zřizovatele.
Od března 2023 spolupracují s dalšími čtyřmi regiony. Z celkem čtrnácti uchazečů si vybrali Turnovsko, Šumpersko-Zábřežsko, Přešticko-Blovicko a Českobudějovicko. Čtyři týmy tak prochází zážitkovým výcvikem, stážemi a supervizí. Společně hledají týmy s lidmi z nadašního fondu Eduzměna cesty, jak dál šířit zkušenosti a poznatky z působení na školách a v kutnohorském regionu.
Více informací na webu:
EDUZMĚNA
Diskuze k článku
"aby škola děti bavila a zároveň je učila to, co budou v životě opravdu potřebovat."
Představa školy jako zábavního parku je bezesporu zajímavá. Bavit by ovšem neměla budova, ale nabývání klíčových kompetencí a především pak poskytování zpětných vazeb a práce s vyšší mírou chybovosti.
V době kovidové uzavírky prý vyšlo najevo, že se děti do školy povětšinou těší. A možná ještě víc se na znovuotevření škol těšili rodiče dětí.
Problém zřejmě spočívá v tom, že každého může bavit něco jiného. Někoho baví poznání samo, někoho tvrdý trénink a někoho zase baví povalovat se na lavičce v parku.
Aby se vědělo, co budou děti v životě potřebovat, mělo by se vědět, k čemu to budou potřebovat. Ono se také může ukázat, že velmi potřebné je umět lhát, podvádět, obcházet zákony, poklonkovat šéfovi, donášet na spolupracovníky, šikanovat podřízené a tak nějak podobně. To se zatím ve školách neučí, i když v nemálo případech vyskytuje.
A co budou v životě skutečně potřebovat, by se děti měly dozvědět především od svých úspěšných, ale také neúspěšných rodičů.
Docela by mě zajímalo, které z píseckých škol se to osvěžující video s unuděnou holčičkou týká natolik, že skutečně a nutně potřebuje změnu, do které se "zapojí všechni, kterých se vzdělávání týká – tedy děti, učitelé, ředitelé, rodiče i zřizovatel".
A především, jak svým zapojením vyřeší uvedné problémy, které ve svojí kampani vidí nadační fond?
Tedy… dělání strategických a systémových změn, nalezení dlouhodobé koncepce, odvalení byrokracie, vytýčení jasného směru a odpovídající dlouhodobé financování.