Gabriela a Urza s láskou ke svobodě a učení se v Podčáře
Nenechte si ujít setkání s Martinem Urzou, známým propagátorem unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání a svobodných škol a Gabrielou Boček Ježkovou, ředitelkou jedné takové školy z Brna s názvem Ježek bez Klece. Povídání o všem, co vás k tématu zajímá se uskuteční 8. března od 18 hodin v Divadle Pod čarou. Akce je určena všem rodičům, pedagogům a široké veřejnosti, pro něž jsou ve vzdělávání dětí důležité hodnoty svoboda učení a dobrovolnost. Vstupné je dobrovolné.
„Po zavedení povinné školní docházky se v naší společnosti rozšířilo přesvědčení, že hodnotné vzdělávání nelze získat mimo státem akreditované školy. To dává vládám obrovskou monopolní moc nad výchovou všech lidí; navíc jsou tím blokovány veškeré vzdělávací modely krom těch legislativně schválených, což se bohužel týká i sebeřízeného vzdělávání,“ tvrdí Martin Urza.
Zastánci sebeřízeného vzdělávání jsou přesvědčeni, že vnějšími vlivy lze sice jedince úspěšně motivovat k získávání konkrétních dovedností, avšak přebírat zodpovědnost za svůj život se člověk nenaučí, dokud za něj rozhodují jiní…
„Přijďte diskutovat o svobodě i „svobodě” ve vzdělávání, využijte možnosti se zeptat na vše, co vás v souvislosti se sebeřízeným vzděláváním zajímá,“ zve Gabriela Boček Ježková.
Od Gabriely se například dozvíte, co ji vedlo k založení soukromé svobodné školy Ježka bez klece, jak to tam mají s technologiemi, lekcemi a hodnocením, proč si tak stojí za tím, že v Česku nelze založit skutečně svobodnou školu. Jak balancují na pomyslné legislativní hraně, s čím se na cestě za svobodou a sebeřízeným vzděláváním potýkají nejvíce, co je baví, v čem se cítí nejlépe, co by (ne)potřebovali do budoucna a jak se v tom všem mají žáci, jejich rodiče, ale i zaměstnanci.
Martin Urza je sice ve svobodné škole Ježek bez klece nový, ale posledních 15 let se zabývá rolí státu ve společnosti a volnotržními řešeními ve státem monopolizovaných odvětvích, především pak ve školství. Můžete s ním prodiskutovat alternativy k povinné školní docházce, zejména pak zcela decentralizované vzdělávání. Dozvíte se od něj o všeobecně přehlížených nebezpečích vlivu státu na centralizované školství, jež otevřeně i podprahově formuje nás všechny v tom nejzranitelnějším věku, což má dopady na názorovou pluralitu ve společnosti.
Více informací najdete napříkald na stránkách:
Ježek bez klece
Svoboda učení
Událost na Facebooku
Diskuze k článku
"důležité hodnoty svoboda učení a dobrovolnost"
Skutečná svoboda učení a dobrovolnost spočívá ve zrušení povinné školní docházky do základní školy a povinného docházení do školy střední. O povinném posledním roku mateřské školy už ani nehovoře…
S tím samozřejmě souvisí i zrušení neustálého testování a přezkušování dětí, zrušení veškeré děti ponižující klasifikace a sepisování posudků na ně. A především pak zrušení neméně ponižujících neustálých dozorů nad dětmi.
Učitel není panský dráb…