Přihlášení

Místostarosta JIŘÍ HOŘÁNEK: Přivítal bych aktivnější občany

28. 3. 2016 | Zdenka Jelenová | Diskuze (7) | Rozhovory

Jiří Hořánek je členem politického hnutí ANO 2011, po komunálních volbách na podzim 2014 se stal místostarostou města Písku, který má v kompetenci především veřejnou správu, městskou policii a bezpečnost. Předtím pracoval jako tajemník Městského úřadu Vodňany. Je rodilý Pražák, do Písku se přiženil před čtyřiceti lety a začal tu tehdy pracovat jako tajemník městského úřadu. REAKCI NA NĚKTERÉ VÝROKY Z TOHOTO ROZHOVORU, KTEROU SEPSAL ZASTUPITEL PETR HLADÍK, NAJDETE V DUBNOVÉM ČÍSLE PÍSECKÉHO SVĚTA

REAKCI NA NĚKTERÉ VÝROKY Z TOHOTO ROZHOVORU, KTEROU SEPSAL ZASTUPITEL PETR HLADÍK, NAJDETE V DUBNOVÉM ČÍSLE PÍSECKÉHO SVĚTA – měsíčník zakoupíte v trafikách po Písku, některých prodejnách (Jednota, Natural aj.), v redakci Píseckého světa nebo e-mailem: PŘEDPLATNÉ ZDE

 

  • Jak jste se do politiky a sem na úřad dostal?

Tady na úřadě jsem začal pracovat v roce 1995, kdy jsem začínal jako tajemník přímo v této kanceláři, kde sedím dnes. Vystřídal jsem tu pana doktora Průšu, který se zrovna stal místostarostou… Předtím jsem v Praze pracoval jako šéf právního oddělení na odborovém svazu v Praze, seděl jsem s Falbrem. Přes dvacet let jsem dělal úředníka a bavilo mne to. Do politiky jsem jít neplánoval…

 

  • Proč jste si vybral ANO 2011?

Registroval jsem se u nich nejdříve jako jejich sympatizant, přitáhla mne hlavně myšlenka transparentnosti, cíle Rekonstrukce státu a podobně. Zpočátku mne oslovila i osobnost Babiše… Před volbami 2014 mne oslovili, zda nechci kandidovat. Souhlasil jsem s podmínkou, že si postavím svou partu lidí a vlastní program. Když pak volby dopadly tak, jak dopadly, tak jsem tu výzvu přijal.

 

  • Nestýská se vám po Praze?

Neměnil bych, Písek je ideální, všude se dostanete pěšky, kolem krásná příroda. Samozřejmě to má bolesti maloměsta, ztráta soukromí, když tu odhodíte slupku na zem, tak to neskryjete…

 

  • Plánujete další postup v politice?

V krajských volbách se dopředu na kandidátce cpát nebudu, podpořím kolegy zezadu, tím méně bych usiloval o sněmovnu. Pokud mne vyberou voliči v komunálních volbách za tři roky, tak budu rád pokračovat. Jinak si klidně budu užívat důchod. Pokud bych získal důvěru kolegů a byl v pozici lídra, tak bych samozřejmě musel být připravený dělat šéfa města, starostu. Energie mám dost.

 

  • Můžete porovnat pozici úředníka a politika?

Jako úředník jsem byl v pozici, kdy si politici něco vymýšleli a musel honit úředníky, aby to realizovali. V pozici místostarosty máte větší prostor pro kreativitu a někdo jiný honí úředníky. Na druhou stranu jde o ztrátu soukromí. Jako tajemník jsem odešel ve čtyři odpoledne domů a měl jsem klid, tady mám diář plný i večer a o víkendech.

 

  • Ale evidentně vás to baví…

Já rád dělám to, co mne baví. To, co člověka baví, totiž pak dělá na sto procent a má to smysl. Ale člověk musí znát své limity a vlohy – já například nemiluju čísla, to přenechávám kolegovi Knotovi.

 

  • Jak funguje spolupráce s kolegy?

Velice dobře, jsou to lidi, s nimiž se navzájem uznáváme. Koalice vznikla tak, že jsme si sedli dohromady, jak se říká „hoši, co spolu mluví“, a pak hledali průsečík našich programů. Mám z toho výborný pocit a to i ve vztahu koalice-opozice. Dneska koalice a opozice v podstatě v zastupitelstvu neexistuje, přetlačujeme se občas jen o marginální věci, ale v zásadních věcech pracují všichni zastupitelé společně pro město. Měsíc před volbami si pak možná natáhneme předvolební boxerské rukavice a pustíme se do sebe…

 

  • Od oponentů ale zaznívá, že si koalice prohlasuje cokoliv a názor opozice ji nezajímá…?

Tak třeba zastupitelský klub, kde se mělo diskutovat a který jsme měli v programovém prohlášení, funguje, i když ne tak, jak já bych si představoval. Scházíme se, chodí tam kromě nás například komunisti a Petr Hladík, sociální demokracie a Martin Brož v poslední době ne, ale svou úlohu to plní.

 

  • Proberme některá aktuální témata. Jaký máte názor na Singltrek Písecké hory?

Jsem pro, všemi deseti, může to být skvělý projekt, ale netroufám si podepsat se pod to, dokud neuvidím garance, že by to nezničilo Písecké hory. Osobně jsem navštívil Singltrek pod Smrkem a vím, že jim to tam návštěvnost zvedlo… Až to bude připraveno a projde procesem EIA, tak se o tom můžeme bavit. Třeba budou i v Novém Dvoře rádi, že tam bude nová hospoda a opravené komunikace.

 

  • Co projekt Smart City?

Opět – skvělá myšlenka. Vadí mi, že přibude kamer, záleží ale opět na prováděcích záležitostech… Kolik to bude městskou kasu stát, nevím. Záleží na tom, co konkrétně se schválí.

 

  • Neměl by celý projekt spadat přímo pod město, a ne pod soukromou firmu?

Úřad má dělat občanské průkazy, stavební povolení a podobně. Podle mne by to mělo spadat pod servisní organizaci, zřízenou městem, ať už to bude s.r.o., nebo něco jiného. Ale Smart City je parketa kolegy Knota, to byste musela jít za ním. Pokud budu vidět, že se tam dějí nějaké zásadní fauly, tak mne to samozřejmě bude zajímat.

 

  • Zastupitel Martin Brož tvrdí, že určitá data už jsou sbírána a přitom nejsou zveřejňována jako open data, jak bylo dříve slibováno…

To nevím, neslyšel jsem o tom. Je dobře, že to pan Brož hlídá a kritizuje. Když jsem slyšel například, že přínosem bude, že teplárna nebude zbytečně přetápět, tak mi to připadalo ohromné. Myšlenka se mi líbí, ale někdo to musí realizovat. Nesmíme to sprasit nějakými našimi českými levárnami…

 

  • Co spor kolem dotací na kulturu, podpora pro vašeho kolegu Anděla a Divadlo Pod čarou?

To je taková bouře ve sklenici vody… Kdyby třeba při projednávání územního plánu některý zastupitel prosazoval převedení svých pozemků na stavební, tak bych to viděl jako jasný střet zájmů, finanční profit. Ale Marek Anděl se snažil prosazovat Švejkovu padesátku – akci, kterou nedělá pro sebe, ale pro lidi. Tom Franců se snažil podpořit Divadlo Pod čarou – a to je podle mne věc úžasná a kdyby nebylo Míry Pokorného a nadšenců kolem něho, tak tady tak báječná scéna nikdy nevznikla! Navíc i po oznámení střetu zájmů mohou dle zákona zastupitelé hlasovat. Zastupitelé mají svrchované právo rozhodnout v samostatné působnosti a jakémkoli projevu své vůle.

 

  • Proč jste tedy ale to hlasování nepodpořil?

No, protože jsem si myslel, že se to mohlo udělat podle doporučení grantové komise, rozdělit ty zbylé peníze až v dalším kole.

 

  • Na jednáních zastupitelstva ale leckdy čelíte kritice, že hovoříte příliš impulzivně…

Já jsem celý život zvyklý se vyjadřovat, jak mi zobák narostl. Ale občas mne zamrzí, že jsem leccos mohl říct diplomatičtěji. Učím se to.

 

  • Další téma: dotace na sport. Sliboval jste na jaře, kdy byl ten nový systém velmi kritizován, že uspořádáte po roce projednání a zhodnocení zkušeností. Proč se neodehrálo?

Tak určitě by bylo vhodné to zhodnotit a případně zkorigovat. Je to ale v gesci paní starostky…

 

  • Pirát Martin Brož sepsal tvrdou kritiku situace v zastupitelstvu – nestálo to za reakci?

Myslím, že kolega Brož poněkud přestřelil. Já váš web sleduju pravidelně, každý den, a pokud mám chuť, tak samozřejmě reaguju. Často to dělám…

 

  • Martin Brož se například ptá, „Kdo v našem městě tahá za loutky…“ Cítíte to tak?

To si tedy nemyslím, já o loutkách nevím. Osobně bych si od nikoho nic diktovat nedal a že bych sám někomu vnucoval svou vůli, to taky ne. Když se podívám na zastupitele za naši stranu, to jsem já a kolegové Anděl a Keclík, tak oba mají svou hlavu.

 

  • Brožův text naráží i na koblihy ANO 2011…

Já tady mám v šuplíku ještě od voleb jeden vzorek koblihy schovaný, ale tady jsme je pro kampaň odmítli. Nepatřím k lidem, co pana Babiše nekriticky adorují. Nenaplňuje mne štěstím jeho daňová politika směrem k obcím, máme menší příjmy než bylo predikováno, stejně jako registrační pokladny podle mne nepřinesou tolik miliard do státního rozpočtu, jak tvrdí… Osobní integritu určitě za koblihu nevyměním. Jsme hnutí, v němž jsou různé názory a nemám z toho špatný pocit. Nikdy nebudu papouškovat názory z billboardů.

 

  • Možná kdybyste mířil do té vysoké politiky, tak byste to viděl jinak…

To máte pravdu, to bych možná musel…

 

  • Platí, že do politiky jde většina lidí za nějakým osobním prospěchem? A že je to semele?

Jestli obecně, to nevím. Mne to nijak neovlivnilo. Asi takové případy budou, vidíme v médiích plno podobných afér, ale nepodsouval bych myšlenku, že politika je jedno velké svinstvo…

 

  • Co proti tomu dělat?

Dávat zpětnou vazbu, nastavovat politikům zrcadlo, což vy děláte. Transparentně a veřejně poukazovat na to, co není dobře. To je jediná šance – a je to nezastupitelná úloha sdělovacích prostředků. Neděláte lehkou práci, nám politikům se to někdy nelíbí, ale víte, že novinářům telefon zvednu kdykoliv a odpovím na cokoliv.

 

  • Daří se plnit předvolební sliby?

Vydali jsme k tomu nedávnou malou tiskovou zprávu, sepsali, co se nám podařilo. Hlavní priority se nám daří plnit – příprava bazénu, snížení poplatků pro občany, zvýšení transparentnosti…

 

  • Co říkáte na názor, že by město mělo víc dbát na výstavbu bytů pro nízkopříjmové kategorie, rodiny s dětmi, nebo start-up bytů pro mladé?

Tímhle směrem bychom jít neměli. Když město podpoří výstavbu pěti set sociálních bytů – tak kdo v nich bude bydlet? Lidi většinou na sociálních dávkách, kteří budou chodit nakupovat oblečení k Vietnamcům a maximálně zajdou do hospody na pivo. Určitě nepozdvihnou celkovou úroveň města. Když město podpoří územním plánem výstavbu pěti set vil, tak jejich majitelé budou nakupovat u obchodníků značkové oblečení, budou chodit do restaurací utrácet vyšší částky a životní úroveň města poroste. Tím nechci říct, že bychom měli lidi pod mostem zadupat do kanálu…

 

  • Myslíte, že v Písku nejsou potřební lidé? Co s nimi – radíte přesunout je někam jinam a podporovat jen příliv bohatých?

Stavět tady sociální byty a dotovat je z městského rozpočtu – to nám životní úroveň nezvedne. Když jsem do Písku před dvaceti lety přišel, mělo město nějaké čtyři, pět tisíc bytů. Dneska jich má asi 1200, ostatní se za rozumných podmínek zprivatizovaly. Lidi se pravidelně hlásí do obálkových metod nabídnutí výše nájemného, nemyslím, že bychom těch bytů měli málo a že by lidi neměli kde bydlet.

 

  • Co říkáte na likvidaci KDM a že je teprve vypisováno výběrové řízení na nového šéfa, když už začíná nová turistická sezóna?

Je pozdě a příprava na sezónu se zaspala.

 

  • V programu jste měli, že se zasadíte o zveřejňování platů a odměn všech veřejných funkcionářů města, kdy se dočkáme?

Nemyslím si, že by to bylo v současné době nezbytně nutné. Údaje jsou zveřejnitelné, všechny, když někdo požádá podle zákona 106.

 

  • Slibovali jste také podrobné audity organizací – zveřejníte výsledky auditu bývalého Centra kultury, například údajně přemrštěné odměny za rok 2015, o kterých se po městě šušká?

 

Řeknu to takto: kultura je v gesci paní starostky. My bychom to podpořili.

 

  • Co téma regenerace historického centra města? Podnikatelé právě zveřejnili petici…

Četl jsem, co se děje v Třeboni, kde obyvatelé těžce nesou, že chce radnice omezit vjezd aut do centra. Očekávám ty samé bouřlivé reakce tady – a myslím, že je to věc, která by se měla speciálně vykomunikovat, pořádně s občany probrat…

 

  • Měli jste v programu: „…budeme lidem naslouchat a k závažným tématům, ovlivňujícím život, budeme pořádat veřejná projednání, ale smyslupně, ještě před zadáním vypracování projektové dokumentace a vyhlášením výběrového řízení.“ A tady jste zadali soutěž se snížením parkovacích míst, aniž byste „naslouchali“…

V každém případě já pro besedy jsem. Dvakrát ročně pořádám besedu o městské policii, což je moje parketa. K dopravě a rekonstrukci náměstí musí kolega Knot. Ale k tomu, abyste mohla diskutovat, potřebujete konkrétní studii. Petici podnikatelů jsem zatím neviděl, až přijde, tak ji určitě úředníci standardním způsobem zapíšou a dostane se radě města na stůl k vyřízení. Jde o to, nalézt míru, v jaké fázi rozhodování diskutovat. Jestli na začátku o myšlence, nebo až když už jsou nějaké obrázky, nebo kdy.

 

  • Kdo ten správný okamžik určuje?

To musí zvážit město, radnice.

 

  • Občané by snad měli mít právo diskutovat o věcech veřejných kdykoliv, ne?

Ať si diskutujou, to opravdu můžou kdykoliv.

 

  • Ale vy se těch diskuzí zúčastňovat nebudete…

Ale proč ne, já určitě ano, jestli kolegové, to je jejich věc. Určitě je pozdě diskutovat v okamžiku, kdy je hotový projekt a vybraný zhotovitel…

 

  • To se přesně stalo v případě druhé etapy rekonstrukce Bakalářů. Patnáct milionů na ni plánovaných vám přijde jako dobrá investice?

Vypadá to tam sice teď docela hezky, je tam pěkný záhon… Ale když už se udělala rekonstrukce kolem kostela, tak by to měl architekt Lapka dodělat.

 

  • Velmi jste protestovali proti investici dvaceti milionů za lávku architekta Pleskota, že je to zbytečné – tady vám to přijde nutné?

Přinese to zkulturnění prostředí. Nemyslím, že by se tam třeba měl zlikvidovat záhon, nějaké kytičky tam určitě zůstanou, zatím jsem ale ten projekt neviděl, těším se na představení architekta Lapky…

 

  • Téma, které jste od Píseckého světa převzal a poměrně kritizoval, je občanská odvaha – podle vás ji opravdu dnes nepotřebujeme?

Žijeme ve svobodném světě, každý si může říkat, co chce. A politik musí počítat s tím, že na něj někdy lidi budou i pískat nebo házet rajčata… Nemyslím ale, že by bylo třeba apelovat na lidi, aby byli odvážní. Spíš aby nebyli neteční.

 

  • Přivítal byste aktivnější občany?

Já osobně určitě.

 

  • Chcete něco vzkázat Písečákům?

Ať mají rádi naše krásné město Písek, ať je život v něm baví. A ať se na sebe navzájem neškaredí.

ZDENKA JELENOVÁ

0
0

Diskuze k článku +

29. 3. 2016 (21:12)  –  Richard Kába

0
0

Hezké. Pane Hořánku, takže SC fandíte, jen se Vám nelíbí kamery, kolik to stojí nevíte (WTF) … a přivítal byste aktivnější občany …

Tak já nevím, co k tomu říct. Já se snažím být aktivním občanem, ale nějak mi to připomíná, že je to pro Vás spíše noční můra …

Odpovědět

31. 3. 2016 (00:09)  –  Iveta Hodoušová

0
0

Dobrý den. Chtěla bych se, jako bývalý zaměstnanec Centra kultury o.p.s., vyjádřit k bodu „šuškání“
"Slibovali jste také podrobné audity organizací – zveřejníte výsledky auditu bývalého Centra kultury, například údajně přemrštěné odměny za rok 2015, o kterých se po městě šušká?"
Jestli něco nesnáším,tak to je právě šuškání. Myslím si, že není nic jednoduššího než zvednout telefon (a paní redaktorka všechny kontakty určitě má) a zeptat se bývalých pracovníků, jak horázné či nehorázné měli odměny. Tak například já, která jsem byla dramaturgem, vedoucím kin a částečně jsem měla na starost PR a komunikaci s médiema, jsem měla 10 tis za rok 2015 a částečně za rok 2014. Ano, pokud je to pro někoho hodně, tak si sipu popel na hlavu. Ostatní to měli + – stejně.
A k tomu všeobecnému auditu Centra kultury o.p.s. a jeho zveřejnění. Nerozumím odpovědi pana Hořánka,“My bychom to podpořili, ale je to v gesci paní starostky.“. Nezlobte se na mě, ale to je nic než alibismus. Audit proběhl už dávno a myslíte si, že kdyby bylo něco v nepořádku, že by se to nevědělo už hned druhý den??? Písek je malý, že? Tady je to tak, že když je něco ok, tak ticho po pěšině. Ale čekal se průšvih, nicméně ten se nekonal. Průšvih byl totiž zcela úplně jinde…. Zdraví IH

Odpovědět

31. 3. 2016 (05:41)  –  Iveta Hodoušová

0
0

Omluva za strašnou chybu. Správně je samozřejmě SYPU popel…:-(

Odpovědět

31. 3. 2016 (07:25)  –  Zdenka Jelenová

0
0

Kontakty samozřejmě mám nebo by se zjistily – leč o to nešlo! Vy víte, paní Hodoušová, že jsem, stejně jako další lidé kolem Píseckého světa, byla proti celé té naprosto zbytečné monstr-akci s přeměnou CK, že jsem stejně jako např. M. Zborník upozorňovala, že se tím absolutně nic nezíská a že k tomu město nemá relevantní argumenty a podklady… O tom, co audit ukázal nebo co se v CK skutečně dělo, jsem ale už slyšela tolik fám, že jsem se snažila pana místostarostu podnítit k tomu, aby ty "šuškandy" zarazil zveřejněním jasných údajů, tzn. celého výsledku auditu, případně přinejmenších těch "sporných" údajů, tedy především čísel kolem nájmů, externích smluv, zvláštních odměn atd. Já žádné dokumenty k tomu nemám, přinemenším zastupitel Martin Brož mi tvrdil, že by se skutečně všichni divili, pokud by se dokumenty zveřejnily, pan Hladký totéž sliboval už na podzim (zaznamenáno v záznamu besedy Občan versus politik) –-- no a kde nic, tu nic. A nakonec to pan místostarosta shodí na nepřítomnou paní starostku!!!

Odpovědět

31. 3. 2016 (08:28)  –  Richard Kába

0
0

No mohu se samozřejmě mýlit, ale pan místostarosta na mě dělá dojem, že jeho vystupování sestává z tvorby jeho vlastního portrétu – já jsem tady, já jsem jediný, kdo si s Vámi povídá, já mám na to nějaký osobní názor, o kterém si s Vámi popovídám v soukromí a vlastně tak zjistíme, že bez ohledu na to, jak hlasuji, tak jsem jeden z Vás … a kdykoli se zeptáte na něco konkrétního, dozvíte se jenom hustou mlhu, nebo Vás odkáže na někoho jiného, vytáhne housle a já nic já muzikant …

Ale jak říkám, takový dojem činí na mně a nevylučuji, že skutečnost může být taková, že se jedná o čestného, skromného, pracovitého muže, jemuž leží na srdci výhradně a pouze veřejné blaho.

Odpovědět

31. 3. 2016 (09:13)  –  Iveta Hodoušová

0
0

Paní Jelenová, máte pravdu a děkuji za reakci. Ale sama určitě víte, co může udělat jedna věta v médiích humbuku. Prostě ohledně těch odměn jsem se musela ozvat, protože to není pravda. Byly rozděleny standardně a podle pracovních pozic. Navíc jejich celkový objem byl schválen správní radou a podotýkám, že už „novou“ správní radou. Hezký den všem.

Odpovědět

31. 3. 2016 (09:17)  –  Zdenka Jelenová

0
0

SOUHLAS ;-). Tedy se budeme těšit, že ty relevantní podklady s pravdivými čísly "někdo" konečně zveřejní…

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.