Přihlášení

Podnikající domovník

23. 11. 2014 | Aleš Procházka | Diskuze (4) | PÍSECKÝ HYDEPARK

Výhody, když město podniká…

Pokud město nebude podnikat a téměř vše svěří soukromým společnostem, získá mnoho výhod. Zvolení představitelé města se nebudou muset stát odborníky na kdeco. Prostě si odborníky najmou. Takové město nepotřebuje žádnou velkou agendu. Prostě vyvěsí požadavek a počká na nabídky podnikatelů. U projektů, které potřebují financování z městského rozpočtu, je potřeba pečlivě rozmyslet model financování a nechat si prostor pro jeho úpravy. Takový model musí motivovat k co největšímu výkonu, bez snahy si uměle řešený problém vyrábět. Tvorba takového modelu financování je asi to nejtěžší politické rozhodnutí města. Podle mě i na tuto činnost by se dala najmout nějaká soukromá společnost. Pak by stačilo hlídat jen nastavení jediného finančního modelu. Vše ostatní by se de facto řídilo samo.


Podobné řešení zvolilo například město Sandy Springs ve státě Georgia, které od roku 2005 svěřilo téměř celé řízení města soukromým firmám. Má 8 zaměstnanců a řídí město o téměř 100.000 obyvatelích. Soukromý správce se stará o město téměř s polovičním počtem lidí, než to dělalo město. Podobně, ale ne zcela totožnou cestou jde město Teplice pod vedením p. Kubery.

Výhody, když město podniká

  • Radní a zastupitelé získají větší vliv.
  • Můžou a musí rozhodovat o lidech dosazených do městem vlastněných firem. S tím je ale spojeno riziko obvinění z korupce. 
  • Radní a zastupitelé můžou ovlivňovat chování těchto firem. Je zde velký nárok na odbornost zvolených zástupců, a tím i vysoké riziko špatných rozhodnutí neodborníků.   
  • Je možnost čerpat dotace z EU, které ale mohou ublížit soukromým firmám podnikajících v podobných oborech.

Výhody, když město nepodniká

  • Zvolení zástupci nepotřebují tak vysokou odbornost. Stačí zdravý rozum.
  • Radní a zastupitelé můžou více diskutovat s lidmi a snažit se přemýšlet, jak městské prostředí zlepšit. 
  • Sníží se rizikovost radních a zastupitelů udělat chybu, která je může dostat až před soud.
  • Dotace z EU do soukromých firem jsou narušením konkurenčního prostředí. Městské firmy by nebyly, proto by se používaly pouze na přímé projekty města, například na stavbu silnic a parkovišť.

Popis filosofie státu a daní

Státní správa a tím i územně správní celek městský úřad je lidmi zvolen proto, aby hájil jejich zájem. Pomáhá plnit funkce, které z principu nepřísluší volnému trhu. To jsou plánování a výstavba infrastruktury, bezpečnost a dodržování dohodnutých pravidel. Stát a město zde ale nemáme proto, aby nás vychovávaly, aby nás nutily skrze zákazy chovat se tak, jak si politici myslí, že je to správné. Nejsou našimi rodiči ani opatrovníky. Jsou to naši zaměstnanci, na jejichž plat a jejich činnost vybíráme daně. My si je platíme. Lidé jsou různí. Každý člověk má jinou představu o svobodě a o stylu svého života. Někdo si rád dá cigaretu, ten druhý nesnáší papírek pohozený na chodníku. Město a stát jsou tu proto, aby vytvořily prostor, kde si mohu dát cigaretu a kde půjdu po čistém a bezpečném městě.


Práce radních a zastupitelů by měla být právě tím vyvažujícím prvkem. Měli by nám dovolit téměř vše, ale musí hlídat rozumnou hranici, aby někdo svojí svobodou nepřekročil tenkou hranici, kdy již příliš obtěžuje, a tam musí město zasáhnout a hájit ty, co chtějí uklizené a bezpečné město. Kdo nenarušuje chod města, nesmí být omezován. Ta hlavní práce státu a radnic by právě měla vyvažovat tuto hranici + stavět infrastrukturu, zajišťovat bezpečnost, vzdělávání a spravedlnost.

Zde je malé přirovnání: 

   
"Stát má fungovat jako domovník: má dbát na pořádek ve společných prostorách, provádět běžnou údržbu společných zařízení, jen občas provést větší investici, pochopitelně po schválení majiteli bytových jednotek. Domovník nesmí poroučet obyvatelům domu, co mají dělat v kuchyni, co mají dělat v ložnici, jak si mají hledat profesi a kam smějí na dovolenou. Domovník zkrátka není šéfem, náčelníkem nebo duchovním vůdcem obyvatel domu, který spravuje. Je jen placeným správcem. A pochopitelně musí skládat majitelům řádné účty."  (Pavel Kohout, ekonom)

Doporučení pro město

Prosím, naučte se řídit město bez toho, že lidi a firmy povedete za ručičku. Pouze nastavte pravidla a nechte je žít. Ti podnikavější se rádi chytí příležitosti a vymyslí akci, jak nejlépe se postarat o městskou zeleň, jak vytvořit nová pracovní místa. Každý podnikatel bude rád podnikat ve městě, které mu nic nepřikazuje, jen mu nabízí možnost co nejlaciněji a nejpříjemněji podnikat.


Prosím, rozhodujte o tom, za co vás platíme. Vymyslete, jak nám co nejvíce usnadnit dopravu, aniž byste automobilisty vyhnali z města. Vymyslete, jak zjednodušit společnostem podnikajících v kultuře pořádání kulturních akcí. Jak být co nejpříjemnější na podnikatele, tzn. příjemné prostředí pro jejich zákazníky a dodavatele, aby sami chtěli podnikat právě v Písku.
Pokud něco město chce zařídit, nemělo by v podnikatelích vidět podvodníky a zloděje, ale partnery, kteří pro město danou činnost rádi vykonají.

Svobodní Písek

Vyšlo na pisek.svobodni.cz, 23.11.2014

0
0

Diskuze k článku +

25. 11. 2014 (14:13)  –  Ondřej Veselý

0
0

Asi Vás nepřekvapí, že zrovna já nemám shodný pohled na věc. Nicméně jeden příklad za všechny. Město Česká Lípa v r. 1998 zrušilo své technické služby a rozhodlo se jít cestou zadání služeb soukromým společnostem. V r. 2005 kontaktovalo mého známého, který v restituci získal malý travnatý pozemek uprostřed největšího sídliště, aby si zajistil pravidelnou seč. Soukromá společnost totiž odmítla sekat pozemek o výměře 10 m2 uprostřed velikého městského pozemku, protože byl jiného vlastníka a tak uprostřed posekané travnaté plochy zůstával malý trojuhelník s trávou neposekanou. Tato absurdita je v Písku nemyslitelná. A takových absurdit najdeme při vztahu soukromník – město spousty. Stačí se podívat na České Budějovice a údržbu chodníků.

Ano souhlasím s tím, že by město nemělo být podnikatelem. Ale je třeba rozlišovat mezi podnikáním a veřejnou službou. A když jsme u těch Teplic. Pan primátor (jinak autor zákona o úklidu chodníků městy a obcemi) vyřešil zimní údržbu chodníků vyvěšením cedulek "chodník bez zimní údržby". Vzhůru do Teplic!!!!

Odpovědět

25. 11. 2014 (22:36)  –  Mgr.Ing. Jiří Hořánek

0
0

Zcela souhlasím s předřečníkem, ono není podnikání jako podnikání. Asi nikdo nechce, aby město podnikalo třeba tak, že bude mít v průmyslové zóně halu a jeho zaměstnanci tam budou šít potahy do aut. Rovněž je jasné, že městští úředníci nebudou v městských hospodách (město jich má několik) točit pivo. Ale sekání trávy, zametání ulic nebo opravy veřejného osvětlení není jen činnost provozovaná něčím jménem na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku, ale cílem této činnosti je zajištění veřejných služeb. Jistě jde tuto službu nakoupit na trhu od privátních subjektů a vysoutěžit ji za rozumnou cenu, ale ve většině českých měst lze vidět, že provozování městských služeb v podobě společnosti s ručením omezením umožňuje operativně a efektivně tuto činnost zajišťovat. Ano, vyžaduje to trochu podnikatelského fištrónu i natavení řídících a kontrolních mechanismů, ale jde to.
V nejbližší době se bude připravovat aktualizace strategického plánu rozvoje města. Namísto rádoby efektních příměrů o domovnících by bylo prospěšnější oslovit místní podnikatele a nastavit po diskusi s nimi takové priority, které jim podnikání usnadní.

Odpovědět

13. 12. 2014 (00:07)  –  Karel Kropš

0
0

Reakce na Ondřej Veselý. Případ z České Lípy neznám, ale gratuluji jim k tomuto kroku. Co se týče soukromého pozemku, plně souhlasím s tamním správcem města, že nemůže sekat trávu na soukromém pozemku bez jasné dohody s majitelem a zdarma. 1. Nikdo nemá právo bez souhlasu majitele zasahovat do jeho pozemku. 2. Není možné, aby zdarma sekali soukromý pozemek, tím by došlo k bezplatnému zvýhodnění tohoto majitele. Ostatní majitelé pozemku, včetně města, si za sekání trávníku platí. Tak musí platit i soukromý majitel.
Podle mě podnikání v pohřebnictví není veřejnou službou, tak proč jste v minulém volebním období provozovali pohřební službu? Navíc i služby pro veřejnost lze objednat u soukromé společnosti a zaplatit z městského rozpočtu. Chodníky jsou města, o majetek se má starat vlastník, to je přeci správně. Ta cedulka "chodník bez zimní údržby" určitě nebyla na kolonádě :-).
Jinak jsem moc rád, že souhlasíte s tím, že město nemá podnikat, a děkuji za váš názor.

Karel Kropš (Svobodní)

Odpovědět

13. 12. 2014 (00:09)  –  Karel Kropš

0
0

„Městští úředníci nebudou v městských hospodách (město jich má několik) točit pivo.“ Prosím o informace, které hospody vlastní město. Moc mě to zajímá.
„Sekání trávy, zametání ulic nebo opravy veřejného osvětlení nejsou jen činnostmi provozovanými něčím jménem na vlastní odpovědnost“ a to je ten problém, nikdo nenese zodpovědnost. Touha po dosažení zisku je motor pro podnikatele, aby neplýtval vynaloženými prostředky. Konkurence je kontrolní mechanizmus, aby službu nepředražil.
„provozování městských služeb v podobě společnosti s ručením omezením umožňuje operativně a efektivně tuto činnost zajišťovat“ – právě o té efektivnosti a pružnosti pochybuji. Podnikatel hnán touhou po zisku a kontrolován hrozbou ztráty zakázky z důvodu konkurence je ten nejefektivnější a nejpružnější model.
O podnikatelském fištrónu zastupitelů bych si dovolil pochybovat. Volič nevolí politiky podle toho, jací jsou, to podnikatelé. Volí je pro jejich charakter (nebo kvalitu jejich programu). To jim nedává právo si myslet, že jejich podnikatelský duch je ten nejlepší.
Podnikatelé nepotřebují velkou podporu, potřebují, aby jim nikdo neházel klacky pod nohy. Podnikatelé vás živí svými daněmi a zaměstnávají místní obyvatele, tak si jich važte.

Karel Kropš (Svobodní)

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.