Písku všichni závidí rušné náměstí, ale bude živé i bez lidí?
Písek má rušné náměstí díky příchozím, ale i lidem, kteří přijíždějí auty. K náměstí přiléhá mnoho klidných oblastí, převážně pěších zón. Tento smíšený pohyb automobilů a chodců, který zaručuje obslužnost obchůdků a úřadů a dělá dojem pulsujícího centra, někomu vadí? Radní se dohodli, že je potřeba náměstí zklidnit a tím i vylidnit.
žlutá: oblasti pro pěší, oranžová: parkování.
Město Písek se chystá na rekonstrukci Velkého náměstí. Ale proč?
Neznám důvod, pro který by byla rekonstrukce nutná. Většina měst spojuje rekonstrukci náměstí s nutnosti výměny inženýrských sítí. Radní pravděpodobně chtějí revitalizovat design. Aby zde bylo víc zeleně a náměstí bylo hezčí.
Město se chystá nechat zpracovat návrhy s požadavkem na více zeleně a zklidnění dopravy a tím i snížení počtu parkovacích míst.
Proč ne?
- Město má v blízkém okolí velké množství zeleně, které je navíc vhodně umístěno u řeky.
- Proč umisťovat na náměstí umělé překážky v podobě vyvýšených obrubníků, kašny, nebo sloupů? Proč sázet stromy na prostranství vhodném k pořádání kulturních akcí? Podstatně praktičtější je velká rovná plocha rozdělená jen jemnými předěly. Nebrání plnému využití prostoru pro společenské akce. Zbavíme se tím velmi atraktivního a praktického místa k pořádání akcí.
- Zklidnění centra a tím i přilehlých pěších zón by určitě nemělo být cílem. Čilý ruch ve městě přispívá k prosperitě města.
- Mnoho měst již negativní zkušenost se zklidněním centra získalo. Mizí obchodníci i lidé. Ruch se přesouvá na okraj a tržby do nadnárodních obchodních společností.
Písek je v mém pohledu unikátní. Povedlo se zde skloubit velké množství míst vhodných pro chodce a zároveň je relativně dobře dostupné autem. I když pro turistu bez navigace, velmi složité na orientaci. To z centra Písku dělá jedno z nejživějších měst podobné velikosti. Necitlivý zásah v podobě zklidnění dopravy v centru, by na tento skvěle vyvážený stav mohl mít fatální následky.
Najde někdo důvody, proč se nás radní tak vehementně snaží vyhnat z centra?
Já myslel, že radní jsou zde, aby občanům sloužili a ne aby je učili jak se mají chovat. Říkají, že lidé mají na náměstí chodit pouze na procházku? Anebo si žebříky a sekačky, knížky či boty, mají táhnout domů pěšky nebo na kole?
Lidé toto omezení nebudou akceptovat, pojedou jinam nebo do marketu za město. Obchodníci v centru zkrachují. Prý budeme mít krásné náměstí, ale jen pro tu trochu turistů. Občané města budou žít a obchodovat na jeho okrajích, nebo jezdit úplně jinam. Stavíme Písek pro sebe, nebo pro pro těch pár turistů?
Nebo se mýlím a revitalizace má nějaký jiný hlubší účel a změna designu je jen vedlejší produkt?
Vyšlo na pisek.svobodni.cz, 27.7.2015
Diskuze k článku
Aktivisté všeho druhu a sociální inženýři v posledních letech mají jako modlu tzv. "zklidňování". Pod tímto pojmem se však skrývá prosté umrtvení. Zmizí auta, zmizí obchodníci, zmizí lidi, protože co by tam dělali. Představy sluníčkářů a plném náměstí lidí, kteří tam chodí za odpočinkem, dýňovou polévkou a jejich děti si hrají ve špíně na dlažbě, jsou nesmyslné a nereálné. Nechť se omezovači aut ráčí podívat na jejich vzory, města, kde se podobné zvěrstvo již uskutečnilo. Namátkou Strakonice, střední část Václaváku, a další.
Scénář je vždy stejný. Načerpají se dotace (tedy peníze daňových poplatníků), připraví se drahý projekt, kterému se říká eufemisticky "oživení", "revitalizace" apod. Vykážou se auta, nasadí se dlažba, betonová umělecká díla, případně stromy. Pak se opakuje opět stejný scénář. Kam člověk nedojede autem, tam přestane chodit. Obchody a firmy zkrachují, lidé se přesunou k nákupním centrům. "Revitalizované" a "oživené" centrum je kompletně vybydlené, prázdné, na místě se potloukají max. skupinky "mladíků", v Praze prostituky a překupníci narkotik. Sem tam ozbrojený šimpanz a na to všechno sere pár holubů.
Vhůru k světlým zítřkům, kupředu levá, kde včera znamená už zítra … tfuj tajxl.
Pokud chce zastupitelstvo pro občana čirý ruch na náměstí, je třeba parkovací místa naopak přidávat, nikoli rušit.
Ano, v Písku jistě po náměstí začnou chodit prostitutky a narkomani dealující kokain, heroin či pervitin – to jste mě pobavil :D
Úsměvné … znáte ten vtip o policajtovi a logice?
"Máš doma akvárium?"
"Nemám"
"No a z toho logicky vyplývá, že jsi teplouš"
V Debrecínu, Baia Mare, Kodani (Dánsku obecně), Barceloně, nově postupně v Praze a ejhle nikdo nezkrachoval :) Nebo třeba náměstí v Budějovicích. Město pokud vím i v plánech – co kdy byly, nechtělo město hermeticky zakonzervovat. Jsou to stejné argumenty, které před nějakou dobou směřovali na kouření v restauracích, že by třeba Reinerů zkrachovaly? Nejsou ničím podložené, nebo máte snad nějakou analýzu. Ve kterých městech se to projevilo negativně? Využívání veřejných prostranství jako parkoviště je kritizováno v ČR už dlouhodobě – např. Malostranské v Praze – viz třeba
http://www.lidovky.cz/ze-smichova-na-malou-stranu-mozna-autem-brzy-nedojedete-radnice-zvazuje-omezeni-gf3-/zpravy-domov.aspx?c=A150717_154602_ln_domov_ele
Je to trend většiny měst po celé Evropě. Ale ano chápu, myšlenku Svobodných jako, že to je omezování podnikatelské svobody.
Tak mě třeba napadá, kdyby si kavárny a restaurace na náměstí mohly udělat větší zahrádky (asi – tedy by obsloužily více zákazníků) , tak nevím proč by měly zkrachovat. Jo a nebo kvůli tomu určitě zkrachuje GE money či ČSOB! A jestli někdo nedokáže odnést boty či knihu v rukou po svých – to nechávám bez komentáře. U sekaček a žebříků bych souhlasil, ale jak jsem psal na začátku, město nikdy netvrdilo, že zavře celé naměstí- a ikdyby – pořád zůstává malé, bakaláře či výstaviště, nebo u pošty a tam bych si i já ten žebřík popones či sekačku dotlačil.
Kdy jste byl naposledy ve Strakonicích?
Ano webové stránky "zmrdi, vohnouti, politika…" :) Odkazujete se na článek 4 roky starý. Ve strakonicích jsem relativně často a "náměstí" lze projet. Ale v tomto případě tyto města srovnávat nejdou.
Já vím v Písku je tradicí všechno jenom kritizovat – singltrek, smartcity, lávka, bazén, písek pěšky….
Díky dnešním médiím to umí každý, ale hledat konstruktivní nápady, či předkládat rozumné argumety je složité chce to práci.
Za to může selektivní pozornost. Vidíte jen to, co chcete. Ja kritizuji jenom to, co považuji hloupost a také píši, jak si myslím, že to řešit. Stačí se lépe dívat. Stejně tak pan Kropš a Svobodní píší ve svých příspěvcích jejich pohled na lepší řešení, pokud něco kritizují, alespoň já to tam četl. A někdy je řešení nědělat nic, nebo nopravovat to, co funguje lepší, než realizovat nesmysly.
Ale já vím, když už se ty peníze lidem na daních sebraly a máme ty dotace, tak je třeba je čerpat ať to stojí, co to stojí. Zadarmo to přeci nikdo nedělá ;)
P.S. Zjevně nejsem sám, kdo to pozoruje …
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2011121001
Uz samotná ideologie zklidňování je naprosto chorá, mrkněte ne toto, přetěte si a pozorujte obrázky.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zklid%C5%88ov%C3%A1n%C3%AD_dopravy
To je to, co občan chce? Opravdu?
A co ty fotky říkají?
A azse to nemáte něco lepšího než stránky wikipedia, "zmrdi, vohnouti..". Opravdu?
Jo a ještě mi napadlo, proč si myslíte, že česká vláda podporuje stavbu obchvatů kolem měst a obcí?
No schválně, co ty fotky říkají Vám? Máte nějaký problém se zdrojem wiki? Mají to tam aktivisti špatně?
No česká vláda toho zrovna zas tolik nepodporuje. Ale pletete si zakladní věci. Nemám nic proti tomu odvést tranzitní dopravu z města např. formou obchvatu, ale zasadně mi vadí než uzavřít část města pro auta – tedy osoby, které tam jezdí nakupovat, bavit se, jíst, apod. Protože se stane co? Lidé, nebo jejich většina tam chodit nebudou. Proč myslíte, že se ve Strakonicích proti umrtvenému náměstí bouřili jak občané, tak obchodníci?
No plánují se, nebo jsou ve výstavbě: Strakonice! České Budějovice, Příbram, Mělník, Otrokovice…. Obchvat je stejná věc, zkrachují obchodníci na té hlavní trase (viz třeba Lišov), proti tomu byste tedy Svobodní měli také bojovat.
Ale pořád jste neodpověděl, co mají říkat fotky na wikipedii a odkud berete jistotu, že tam každý přestane jezdit "tedy chodit"? A nevšimli jsem si jiného článku či diskuze ze Strakonic (kromě D-FENS), třeba omezení dopravy na Palackého náměstí rozhodně nepřivedlo místní živnostníky na mizinu. Ani když si procházím diskuze na strakonickém deníku nic zásadního nevidím.
Ne to neříkám, a nejsem aktivista, ale co mají ty fotky společného se "zklidněním" centra v Písku, nějak nechápu.
Ja Vam tu nebudu dělat google, to musíte ve vší úctě zvládnout sám.
Váš problém pane magistře je ten, že buď nerozumíte psanému textu, nebo druhá (horší možnost) – diskutujete zaměrně demagogicky. Snažil jsem se Vám to naznačit již v prvním příspěvku, ale z nějakého důvodu to nezabralo.
Nechci tu trávit celý den v diskuzi s Vámi, jakkoli mě to obohacuje, takže jen stručně z celé diskuze:
1. V Písku začnou chodit prostitutky … píši, že v Praze se na zklidněném náměstí vyskytují už jen mimo jiné prostitky. Jak jste došel k tomu, že si myslím, že budou i v Písku je mi záhadou. Nijak to z toho nevyplývá.
2. Strakonice – Dfens – zdroj i s fotkami z místa se Vám nelíbí. Po pravdě to i chápu, zejména pro jeho zaměření. No když použiji odkazy z mainstreamu, bude samozřejmě sluníčkové, zelené a super. Tedy kromě těch petic, levných pronájmů obchodů na náměstí apod. Píšete, že "jste si nevšiml, kromě DFense" … no je mi líto. Nicméně všimněte si a hned se to zlepší.
3. Tranzitiní doprava obchvatem omezuje obchodníky – věnujte své milé pozornosti pojem "tranzitní" … tranzitní doprava je taková doprava, která místem pouze projíždí. Tuto skutečně ani s velkou fantazií nelze zaměňovat s dopravou do místa, které je obchváceno. Navíc obchvat sám o sobě, nijak nevynucuje jeho použití a neznemožňuje vjezd do míst, kde si chce někdo něco koupit, navštívit apod. Narozdíl od toho "oživení" – rozuměj umrtvení města, absence parkování a zákaz vjezdu celkem nenabízí příliš legálních možností tam dojet.
4. Jak souvisí odkaz na wiki s píseckým náměstím? Inu jenom vzdáleně. Kdybyste ráčil přečíst můj příspěvěk a porozumět mu, píši tam doslova: "Už samotná ideologie zklidňování … " tedy věřte nebo ne, píši zde opravdu o samotné idei zklidňování jako takové (nikoli o Písku) … neboť text na daném wiki odkazu včetně všech fotek mi připadá natolik bizardní, že si troufám domnívat se, že i mnoho ostatních čtenářů po přečtění a spatření těch obrázků bude minimálně v němém úžasu. Vy zřejmě ne, ale nikde nepíši, že všichni.
A takto by šlo pokračovat dále, já jen věřím, že ani Vy, ani já to nemáme zapotřebí. Místo jednoznačných názorů, které jsou věřím obecně pochopitelné, tu tvoříme spíše jakýsi flame war, který je spíš pro pobavení, než aby přispěl ke konstruktivní debatě o píseckém náměstí a nevystihuje ve finále ani myšlenky moje, ani Svobodných, ani Jihočechů …
Nebojte se, číst umím. Vy jistě máte namysli veřejnou soutěž, která se bude vypisovat na začátku září:
https://www.cka.cz/cs/souteze/pripravovane/revitalizace-historickeho-centra-mesta-pisek
Já sem do Vás schválně rýpal, protože píšete o něčem o čem se neví jak ani bude vypadat? zase stejné jako zběsilé články o singltreku, smartcity, lávce a jiných projektech. Na té wikipedii, jsou vyfocené prvky, které se používají při zklidňování dopravy a jsou popsány, jaký mají efekt a převážně se jedná o ulice a uličky. Co to má společné s náměstím, kde ještě ani nevíme vítěznou verzi(?). A mimo jiné mi trochu vadí ta mapka. Vynechal jste hodně míst na parkování :) ale to je jedno, tady ani konstruktivní debata vzniknout nemůže, když není, zatím, o čem se bavit.
A že není třeba opravit náměstí? Pokud jste po něm jel, tak je asi jasné, že ano.
Já to celé chápu moc dobře :) rok 2016 klepe na dveře , že :)
Co ma Wiki společného s náměstím jsem se Vám snažil vysvětlit, že téměř nic, ale bohužel marně. Co se týče mapky a článku, to se musíte obrátit na autora článku, ne na mě. Já tu jen píši svůj názor, od toho jsou tyto diskuze zřízeny.
Dobrá děkuji, ideologie je chorá, chápu. Když si to myslíte :)
Přesně to si myslím. Díky za zajímavou debatu.
Možná si někdo vzpomene na vylidněný střed města začátkem devadesátých let. Pokud si dobře vzpomínám já, automobily mohly vjíždět bez nějakého významného omezení, ale z náměstí zmizely provozovny jako bufet u Kaček, mlíčňák naproti a tak podobně. Centrum opanovaly banky a bylo mrtvo. Dnes je jen na Velkém náměstí dobře šest občersvovaček. A možná by se uživilo i víc. Kde nic není, lidi nepřijedou. Jen co placu je na Výstavišti. Podstatné spíš bude, aby lidi měli proč někam dojít i pěšky.
Zajímavé, že nejživějšími prostorem v Písku jsou ulice Nerudova, Heydukova a Floriánské náměstí , kde je zákaz vjezdu vozidel. Proč třeba není tak příjemné chodit úsekem Chelčického-Jungmanova? Projíždí tam auta na Velké a Alšovo náměstí.
Pravě proto, že se dá na náměstí v téměř dostatečné kapacitě parkovat. Zrušte parkování na náměstí a uvidíme jak to bude s tou rušností u Floriána.
Negativní zkušenost s omezením parkování v centru nyní prožívají v Jindřichově Hradci. Údajně došlo k rapidnímu snížení parkovacích míst. Zbylá místa okupují rezidenti. Obchodníkům rapidně klesli tržby. Místním lidem i obchodníkům se to nelíbí. Radní si přesto prosadili svou.
Budou si muset zvyknout, nebo radní vyslyší obyvatele města?