Přihlášení

Opravdu chytré město snad né jen pro vyvolené

4. 6. 2015 | Martin Brož | Diskuze (18) | PÍSECKÝ HYDEPARK

Rád bych touto cestou chtěl trošku osvětlit pojmy a dojmy ohledně některých věcí týkajících se chytrého města alias Smartcity. Jak už to tak bývá, cokoli nového rozděluje nás Písecké na dva tábory, jedni jsou pro, druzí proti a navzájem si říkáme, proč by to mělo být, a proč ne. Bohužel v těch hádkách se nám občas stává, že zapomínáme na to nejdůležitější, a to, o co vlastně v globálu jde. Jak jistě mnozí z vás ví, patřím do skupinky technokratů, cokoli, co je poháněné elektrickou energií, mě vždy fascinovalo a přitahovalo. Není se tedy čemu divit, že když jsem poprvé slyšel pojem ,,chytré město“, byl jsem rád, že i u nás by mohlo vzniknout něco, co je pro lidi, jako jsem já. Proto bych vám ostatním, netechnokratům, rád trochu přiblížil vize toho, v čem to celé spočívá, s klady které vidím i zápory které by to mohlo mít.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

Začal bych asi od začátku a to u modrožluté knihy. Bohužel po tom co jsem si tuto knihu přečetl, ani já sám jsem moc netušil, co vlastně pod tím vším mám hledat, zda je to jen bouda pro pár vyvolených, kteří si na tom namastí kapsu, či je to jen narychlo napsaný text, který je vstupní bránou k dotacím, které jistě budou potřeba na vybudování chytrého města. Celé to na mě působilo stroze, neseriózně a hlavně neprofesionálně zpracované s plno nadsázkami, které snad nikdo nemohl myslet vážně.

Energeticky soběstačné město? Nemyslím si, naše vodní elektrárna neutáhne ani jednu rychlovarnou konvici, natož pak celý Písek. Fotovoltaické panely na každém domě jsou taky krásná věc, a kdybych měl možnost, už jistě taky nějaký na baráku mám, obzvláště při dnešních novinkách, kdy vám stačí přes měnič dát panel na půdě do zásuvky a energii využíváte hlavně z panelu a teprve když jí není dostatek, bere se z veřejné sítě. Na to ale nepotřebujeme Smartcity. Stačí, když se město postará o to, aby občanovi poradilo, jak si na tohle vyplnit žádosti. Pokud hovoříme ale o úsporách na energiích, tak jistě sem bude patřit výměna osvětlení ze standardních výbojových lamp (sodíkové, rtuťové, argonové) za LED lampy. Město Písek má asi 3000 pouličních lamp, když si vezmu, že jedna lampa spotřebuje průměrně něco kolem 75W pak investice do LED osvětlení, které svítí zcela stejnou intenzitou při spotřebě 30W je jistě pro město zajímavá. Také vytápění budov, kdy v každé veřejné budově jede topení naplno, ať v kancelářích sedí lidé či né, je dosti fascinující. Představme si tedy, že budova je napojená na centrální systém, který je chytrý a umí plánovat, kdy zrovna má jen temperovat a kdy má opravdu topit. Zajděme ještě trošku dále, kdy systém je propojen s kalendářem a ví, že zítra je ve Svaté trojici koncert a je jí potřeba vytopit nebo že na radnici v kanceláři místostarostů nikdo není a tak není potřeba tam topit.

Dalším příkladem je stále omýlané parkování. Chytrá aplikace dokáže zjistit nejbližší volné místo na parkování v dané lokalitě, kde právě projíždíte a navést vás tam. Chytré město by také mělo jistě dbát na ochranu majetku, dokáži si představit, že díky aplikacím může být každý objekt ve městě napojen na centrální hlídání, kdy si jen vyberete, zda k vám má jet ochranka nebo třeba policie, když se vám rozdrnčí výloha v obchodě. Jistě taky každý zná ty debilní semafory na Kollárce, jen co se rozjedete, už zas stojíte na další červené, mně osobně by se líbilo, kdyby semafor byl chytrý a věděl, že teď má udělat zelenou vlnu a já projedu celou Kollárovu ulici bez čekání (dušení se ve výfukových plynech ostatních aut) nebo jen, že když jede záchranná služba a nebo hasiči budou mít automaticky na všech křižovatkách zelenou, než k nim vůbec přijedou s tím, že řidič může být přímo v autě informován, že k němu za zády sanitka jede. Další výhodou může být i jen informování turistů o tom, kam v městě mají jít, a co zde mohou dělat, kde je nejlepší jídlo, kde koupí záplatu na kolo, možností je mnoho ale pro to, aby se tohle celé mohlo stát, je potřeba myšlenku Smartcity opravdu dobře uchopit.

Pokud opravdu chceme mít chytré město, je v prvé řadě potřeba udělat pár zásadních věcí. Městské zařízení musí začít spolu komunikovat, od blbé lampy až po semafory, parkoviště, popelnice, to znamená vytvořit sít senzorů (ať už se jedná o senzory, které řeknou, že v ulici je kolona, že na přechodu čeká už moc chodců nebo, že jede záchranka nebo to, že v ulici na Dukle je moc velký hluk, nebo jen, že popelnice u vás před domem je plná a potřebuje vyvézt, které mezi sebou komunikují a předávají si potřebné informace. Tyto informace musí být do jisté míry otevřené (nemůže se stát, že kdokoli může například ovládat městské osvětlení) pro veškeré subjekty, které mohou smartcity pomoci s rozvojem.

Nesmí vše skončit v rukou několika vyvolených firem, ale rozvijet je musí právě občané a firmy v Písku, které do nich budou mít přístup. Pokud toto bude splněno, pak vidím budoucnost ve Smartcity a v tom, že Písek bude opravdu chytré město, na které se budou lidé jezdit dívat.

0
0

Diskuze k článku +

5. 6. 2015 (07:22)  –  Richard Kába

0
0

Takže když to shrneme, Písek se chystá utratit dotace – tedy peníze, které odevzdali daňoví poplatníci – ve výši stovek milionů na to, aby lampy svítily za počatečního vysokého nákladu levněji, aby v plánovaném parkhausu byl chytrý systém vyhledávání parkovacího místa (zároveň se plánuje zrušit parkování na náměstí, takže žádná parkovací místa nepřibydou) a aby záchrané služby měly prioritu na semaforech, kterou už mají. Pokud je mi známo projekt tlačí jeden konkrétní zastupitel a ostatní ani nevěděli o čem hlasují. (opravte mě, jestli se pletu).

Žlutomodrá kniha je ukázkový dokument, který je šitý na míru dotačních programů a ještě k tomu upozorňuje na nutnost dělat PR kampaň, protože lidem se to nebude líbit. Jinými slovy, za Vaše peníze Vás přesvědčíme, že to budete chtít.

Celé je to zvrácené. Místo, abychom definovali, co občan potřebuje, tak výmýšlíme, jak ptákovinu, předraženou a nebezpečnou udělat, a jestli vůbec to něco občanovi přinese.

Na výměnu zdroje světla v lampách nepotřebujete Smart City, na parkhouse také ne. Semafory již záchrané služby prioritizují. Pane zastupiteli nevím, co Vás fascinuje, ale právě od Vás bych očekával, že budete zcela zásadně proti.

Odpovědět

5. 6. 2015 (08:23)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den pane Kába, asi si moc nerozumíme. Já v tuto chvilku nevím a nemohu říci stoprocentně jak co bude financováno, těch možností je spousta, od dotací až po to že spousta firem může aplikace nabídnout zdarma jen proto aby si to mohli odzkoušet v praxi a pak to nabízet dalším městům. Dle mého přesvědčení stojím za jednou věcí a to tou, že budeme jedno z prvních měst kde by se v takové míře mohla technologie vyřádit, poté jsem opravdu zajímavější pro startup projekty.

Co se pak týká vaší otázky o omezování parkovacích míst, jsem jedním z těch kteří s tím mají opravdu problém a nechci aby jsem už z takhle polomrtvého náměstí měli mrtvé. Jistě to také opravdu může zkončit jak říkáte že se jen bude plýtvat penězi, z dotací, leč bohužel a to jsem realista, pokud si nepožádáme jakožto město o tyto peníze požádá si jiné město.

Pokud jste pozorně četl článek, tak jste také našel větu ve které říkám, že žlutomodrá kniha je pro mě vykouzlený blábol, a že na spoustu věcí smartcity nepotřebujeme. To na co je smartcity dobré je ona nosná myšlenka propojit město vůči službám v něm běžícím skrz právě nějaký společný bod.

Odpovědět

5. 6. 2015 (08:48)  –  Richard Kába

0
0

Pane Broži, to snad nemůžete myslet vážně. "firmy zadarmo odzkouší technologie" na městském projektu. Takhle to opravdu fungovat nesmí.

"…že budeme jedno z prvních měst kde by se v takové míře mohla technologie vyřádit, poté jsem opravdu zajímavější pro startup projekty." …. ja tedy velmi upřímně věřím, že nebudeme.

Odpovědět

5. 6. 2015 (08:54)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den pane Kába, já se omlouvám, ale začínám mít pocit že čtete jen mezi řádky. Říkal jsem že je to taky jedna z možností jak do města technologie dostat a při tom za ně neplatit. Těch možností je spousta, snažil jsem se jen ukázat na jiný směr.

Odpovědět

5. 6. 2015 (08:58)  –  Richard Kába

0
0

Ja samozřejmě vnímám i zbytek Vašeho textu a jsem rád, že se stále domníváte, že modrožlutá kniha je blábol a že je třeba zajistit, aby se z projektu nestal největší jihočeský tunel století. To oceňuji. Vyjadřoval jsem se pouze k věcem, se kterými nesouhlasím, ty se kterými souhlasím jsem zbytečně nekomentoval.

Odpovědět

5. 6. 2015 (09:03)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den pane Kába, děkuji nechci se hádat, prostě jen občas je potřeba srovnat slovníky aby jsme se mohli normálně domluvit jako lidé.

Odpovědět

5. 6. 2015 (10:43)  –  Richard Kába

0
0

Díky, ani já se nechci hádat. Jde nám předpokládám oběma o dobro Písku a jeho obyvatel a veřejná diskuze je v tomto případě zcela mandatorní. Ani jedna ze stran a ani jeden ze zvolených zastupitelů neměli Smart City ve svém předvolebním programu. Podle mého názoru tedy nemají mandát takový projekt bez veřejné diskuze realizovat.

Odpovědět

5. 6. 2015 (11:26)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den pane Kába, ano jde nám o stejnou věc. Plně souhlasím že veřejná diskuze je na místě stejně tak jako vypracovat strategii reálných možností "chytrého města", s tím že již se bude aspoň trošku vědět co lze dělat, co nelze dělat, kolik by to stálo, a jaké jsou možnosti financování. Jestli budeme jak v reality show nebo jestli město bude mít jen senzory které nejsou schopny indexovat uživatele.

Celý tento článek nemá říkat hurá pusťme kohoutky dotací naplno, chtěl jsem jen poukázat na to, že myšlenka chytrého města jako celku má něco do sebe a neměla by být hned zatracována.

Neřeším ted kdo má co dělat, jestli zakázku dostane Franta nebo Pepík, jestli data jsou tam či tam, to je opravdu spíš na výběrových řízeních a hlavně na tom jak moc chceme chytré město otevřít dalším firmám (za sebe říkám že pro mě je to jediná cesta jak by to mělo smysl), jen se snažím spíše přemýšlet nahlas o tom co vše by se dalo s tím dělat.

Odpovědět

5. 6. 2015 (09:00)  –  Richard Kába

0
0

Jinak Váš článek mě vyprovokoval napsat svůj pohled na toto téma, tak doufám, že ho redakce brzy zveřejní. Koukal jsem, že mezitím vyprodukovali svůj názor i písečtí Svobodní, takže se zdá, že téma je žhavé a názory jsou velmi zajímavé.

Odpovědět

5. 6. 2015 (13:18)  –  Luděk Blaha

0
0

Chci věřit, Cryo, že Tě na té cestě do Berlína nekontaminovali.

Odpovědět

5. 6. 2015 (13:23)  –  Martin Brož

0
0

Luďku neboj, já se tak lehce nedám. Ale myšlenka se mě opravdu líbí, jen prostě se jí můsí zhostit správní lidé se správnou vizí kam to má pokračovat.

Odpovědět

26. 8. 2015 (11:02)  –  Luděk Blaha

0
0

No jo, správní lidé…
Jeden známý vyprávěl mému švagrovi, že stopy posledního správného člověka zahlédl hajný František Kakderka nedaleko beskydské obce Krásná v roce 1922.

Odpovědět

5. 6. 2015 (22:08)  –  Aleš Mařík

0
0

Martine, musím konstatovat, že ses na prooranžovém portále pustil do příliš modrého tématu. Dříve píseckým světem opěvovaný Martin, teď příspěvky čítající redakčních 20 palců "dolů". Jakoby snad ze jména Richard čišela zlost zhrzené milenky bývalého starosty, kterému bohužel už ulej vlak, za účelem znemožnění vedení města a nového tématu Smart….

Odpovědět

5. 6. 2015 (22:32)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den pane Mařík, já si nemyslím že by to byl oranžový portál. S panem Veselým se docela často bavím a nemyslím, že zrovna toto téma by bylo nějak proti jejich přesvědčení (ale to by se chtělo zeptat spíš jeho) myslím si že spíše toto téma leží v žaludku Svobodným a to díky tomu že k tématu (hlavně pak v modrožluté knize) se váže špiclování občanů (což mě osobně se taky nelíbí). Jak ale říkám, když bude systém nastaven tak aby sbíral jen anonymní data a ty vyhodnocoval a poštěl dál, nemám s tím žádný problém naopak :)

A jak říkal i pan Kába, tohle je na celou debatu ohledně toho jak co by mohlo být…

Odpovědět

5. 6. 2015 (22:16)  –  Aleš Mařík

0
0

Martine, musím konstatovat, že ses na prooranžovém portále pustil do příliš modrého tématu. Dříve píseckým světem opěvovaný Martin, teď příspěvky čítající redakčních 20 palců "dolů". Jakoby snad ze jména Richard čišela zlost zhrzené milenky bývalého starosty, kterému bohužel už ulej vlak, za účelem znemožnění vedení města a nového tématu Smart….

Odpovědět

15. 6. 2015 (18:00)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

Buďte v klidu pane Maříku, současné vedení se znemožňuje samo na řadě jiných témat, než je SMART City. U tohoto projektu jsem zatím kritizoval jenom Modrožlutou knihu, ale jinak jsem spíš zvědavý co z toho vypadne (a kolik to město bude stát).

Jo, a komentář o zhrzené milence beru jako hodně přes čáru….

Odpovědět

26. 8. 2015 (10:44)  –  Marek Anonymous

0
0

k tem mnohokrat omletym sanitkam – aneb, kdyby to melo zachranit jeden jediny zivot.

znam jedno misto, kde je semafor specialne zrizeny pro hasice a funguje asi takto:
1, pri zahajeni akce se posle signal semaforu ze ma zastavit provoz v prilehlych ulicich.
2, nez na sebe hosi nahazou vystroj a nastartujou motor, tak se vytvori celkem slusne kolony aut ze vsech smeru
3, kdyz opousteji garaz, tak sice cekajici ridici jeste nezaznamenaji blikajici a houkajici cisternu, ale zato dostanou zelenou
4, kdyz se kolony z obou hlavnich, a do ted ucpanych komunikaci, rozjedou, tak do toho vlitne cisterna.

kdyby tam ty semafory nebyly, tak bude situace o poznani lepsi, nevytvori se umele zadny spunt a vetsina ridicu zastavi a/nebo uhne ke krajnici. takhle nemaji kam uhnout, protoze krizovatka je proste plna – diky dobremu umyslu.

Odpovědět

26. 8. 2015 (11:02)  –  Marek Anonymous

0
0

jinak chytre veci si muzou lide zajistit, a take si je zajistuji, sami. dnes je internet zapojen opravdu do kde ceho, jen nechapu proc se do toho hrne stat/mesto…. tedy ja to chapu, ale prave proto z toho nemam radost.

napriklad kdyby senzor na plnost popelnice byl tak ekonomicky prinosny, tak si jej zajisti poplelarska firma sama, ona sama ma zajem na tom aby jejich naklady byly co nejmensi, ale kdyz bude senzor stat napriklad 300,- a mortalita (kradeze, vandalismims, nehody) popelnice bude prumerne 3 roky, tak navratnost na usporach proste nesmi ty tri roky presahnout.

nektera parkoviste jsou jiz dnes vybavena navigacnim systemem pro vyhledani volneho mista.

verejne osvetleni – proc vlastne, to je vec ktera me neskutecne stve, kdejaky blbec z brusele me zakazuje topit si osvetlenim ve vlastnim dome za vlastni penize a v dobe kdy to ja povazuji za prinosne, zatimco mesto propali xMW na osvetlovani prazdnych ulic celou noc den co den za nase penize. verejne osvetleni je zlo samo o sobe, led dioda – opet nezname ekonomickou rentabilitu, vime jen ze led s casem znacne degraduje – je jen MOZNA levnejsi zlo.

EZS si muze kazdy nechat instalovat sam, proc ma mestan dotovat EZS pro zlatnika na namesti?

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.