Odpovědi kandidátů, díl 01: ROZPOČET
Kde vidíte konkrétní možné úspory v rozpočtu města? (řešení schodkového rozpočtu a prioritní investiční akce).
Odpovídající byli omezeni rozsahem 1000 znaků a byli vyzváni k co možná nejkonkrétnějšímu vyjádření. Webové adresy uvádíme u těch kandidátů, kteří si je přáli zveřejnit.
ODPOVĚDI:
01 Česká strana sociálně demokratická (ČSSD): JUDr. Ondřej Veselý; http://jihocesky.cssd.cz/
Řešení schodkového rozpočtu lze provést úsporami na straně výdajů, ale také zvyšováním příjmů. Dovolím si svou odpověď zaměřit na oba problémy.
Úspory – zásadní úspory ve výdajích města může nastat při zadávání veřejných zakázek. Prodražení těchto zakázek za posledních 10 let ve výši 126 mil. Kč je stav neudržitelný. Další úspory je nutno hledat v provozních výdajích úřadu. Město zatím přistoupilo k úsporám ve výši 5%, ale nejméně dalších 5% se jistě uspořit může (Jihočeský kraj musel nastoupit s razantními úsporami ve výši 20%).
Konečně bude nutné udělat hloubkový ekonomický audit organizací zřizovaných městem s cílem minimalizovat předražování jimi poskytovaných služeb.
Příjmy – pokud se mají navyšovat příjmy rozpočtu, musí město přestat prodávat nemovitosti „za hubičku“. Správný příklad si můžeme vzít z obce Lipno n. Vlt. Opačný příklad je samozřejmě Praha.
Bude také nutné uvažovat i o prodeji nepotřebných nemovitostí. To se samozřejmě netýká lesních a rybničních pozemků. Další přímé příjmy mohou plynout z pronájmů zázemí spravovaného městem Písek, a to zejména školních sportovišť. Konečně je nutné dále využívat možností dotací z jiných zdrojů.
02 Občanská demokratická strana (ODS): Ing. Miroslav Sládek; www.odspisek.cz
Prosazujeme vyrovnaný rozpočet.
Systémové a koncepční řešení nejen v investicích, ale ve veškerých dotacích poskytovaných městem.
Transparentní výběrová řízení na služby a stavební zakázky.
Minimalizace víceprací při zakázkách.
Využití elektronických aukcí.
Všechna výběrová řízení v maximálním možném rozsahu zveřejňovat na internetu.
Zvýšení ziskovosti městských společností.
03 SNK – Evropští demokraté (SNK-ED): Eva Vanžurová, Tomáš Dušek; www.snkedpisek.cz
Je potřeba sestavit takový rozpočet, na kterém se dohodne zastupitelstvo a bude přijatelný pro co nejvíce subjektů, nechceme jít do jakéhokoli zvyšování dluhů.
04 Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová (KDU-ČSL): Ing. Jaroslav Procházka
Konkrétní možné úspory v rozpočtu vidíme takto:
- provádět průhledná výběrová řízení na akce prováděná a financovaná městem
- zefektivnění provozu organizace Městské služby Písek
- omezení plánu investic na nezbytně nutné nebo podmíněné např. čerpáním z evropských fondů
- snížení počtu placených místostarostů.
05 Věci veřejné (VV): Luboš Pňáček; www.veciverejne.cz
Úspory spatřuji především v efektivní správě majetku města. AUDIT správy města prokáže, zda bylo vždy jednáno v zájmu nás občanů a města. Navrátit majetek získaný korupcí.
Zastavit plýtvání penězi, např. honosný Kulturní dům a Divadlo, nesmyslné, neprůhledné a pro písecké občany nic neříkající akce. Nesmyslné výstavby hájenky, či klubu uprostřed lesů.
Schodkový rozpočet, nemám podklady pro objektivní názor. Prioritní investiční akce? REFERENDUM. Občané Písku, my sami si rozhodneme o prioritních investičních akcích. My jsme Písek.
06 Strana práv občanů – Zemanovci (SPOZ): Vratislav Prouza; www.spozpisek.webnode.cz
Úspory musejí být výrazné, a tak pravděpodobně bude muset dojít k odložení finančně náročnějších investičních akcí, které představují desítky a desítky milionů.
07 Strana svobodných občanů (SSO): Mgr. Tomáš Poskočil; http://www.svobodni-pisek.cz
Budeme vždy prosazovat vyrovnaný rozpočet města. Úspory přinese snížení počtu místostarostů ze tří na jednoho, spojení Centra kultury a Sladovny pod jedno vedení, pronájem prostorů Městské knihovny a Infocentra po přesunu těchto institucí do Sladovny, privatizace volného bytového fondu, efektivnější správa a privatizace některých městských podniků.
Za variabilní položku v městském rozpočtu považujeme Investice. Budeme podporovat investování pouze do oblastí, ve kterých se nedokáže či nechce prosadit komerční sféra. Provozy musí být efektivní a nesmí zatěžovat městský rozpočet.
Investice budou vhodně doplňovat infrastrukturu pro posílení podnikatelského prostředí. Za prioritní považujeme systematickou opravu veřejných komunikací města, rekonstrukci plaveckého bazénu, výstavbu multifunkční haly, přesun Městské knihovny a Infocentra do Sladovny…
Budeme dbát na realizaci projektů za vysoutěženou cenu, dodatečné navyšování zakázek bude nepřípustné.
08 Volte Pr. Blok – nepodařilo se kontaktovat
09 Volba pro město (VPM): Ing. Vojtěch Bubník; http://vpmpisek.cz
Šetřit, šetřit... je nutno začít tam, kde to bude nejméně bolet. Musí se tolik svítit? Nemáme někde přetopeno? To jsou drobnosti, ale v rozsahu celého města můžeme uspořit. Dále je potřeba zvyšovat efektivitu úřadu a všech městských podniků.
Jsme přesvědčeni, že problém nestojí jen v otázce, kde a jak šetřit, ale i v možnostech příjmů. Je nutno zvážit počet a efektivitu městem pořádaných akcí. Až na posledním místě bychom měli omezovat investice a podporu mládeže v jakékoli volnočasové aktivitě. Takové omezení se obratem projeví v nezaměstnanosti a následně v sociálních výdajích.
10 TOP 09 – odmítli odpovídat
11 Sdružení nezávislých kandidátů s podporou Strany zelených (SNK+SZ): MUDr. Pavel Buček, Marek Anděl
O úsporách bychom se bavili s vedením odborů a městských společností, možno vypsat výběrové řízení na dodavatele energií pro město a jeho společnosti, přehodnotit systém fungování společností ve vlastnictví města, snížit počet místostarostů na jednoho.
12 Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM): Karel Vodička
Nechci připustit další zadluženost města. Město musí plnit činnosti jemu svěřené právními normami. Především zákonem o obcích číslo 128/2000 Sb. Musí zabezpečit lidem základní životní potřeby jako bydlení, vodu a věci s tím související od škol, komunikací, zdravotnictví a sociální zabezpečení. Na to, kde se dá ušetřit, ukáže analýza využívání jednotlivých zařízení města.
Pamatuji si, že město mělo čtyři kina, Oko, Svět, Portyč a Letní, sám trh a návštěvnost ukázala, co občané města potřebují a rozhodla.
V minulosti jsme vždy měli vyrovnaný rozpočet a nikdy se v něm nedělalo tolik změn, jako je tomu dnes. Asi je to také tím, že nevíme, jestli uspějeme v žádostech o poskytnutí dotace a pak musíme své prostředky přelévat k poskytnutým dotacím. Tyhle evropské dotace jsou ale velmi promyšlené, dostaneme je třeba na Sladovnu, ale za podmínek, které jsou do budoucna nevýhodné. Zrekonstruované prostory se nesmí využívat pro jiný účel a jejich provoz stojí město každoročně hezkých pár milionů, které by se nechaly použít na potřebnější věci.
13 Strana soukromníků ČR (SSČR): Ing. Milan Kolísek; http://www.soukromnici.cz
Snížení nákladů města na jeho řízení, propuštění části úředníků.
Zkvalitnit řízení podniků a služeb s vlastnickým podílem města Písek s důrazem na ziskovost.
Prověřit plánované investice z hlediska přiměřenosti nákladů na pořízení v porovnání s užitnou hodnotou.
Zkvalitnit výběrová řízení, vhodným výběrem dodavatele snížit celkovou cenu díla. Upřednostnit písecké subjekty.
Dokumenty k článku
- Odsouhlasený rozpočtový výhled města Písek na období 2011-2014 (DOC, 253.5 kB)
- ZÁVĚREČNÝ ÚČET Města Písek za rok 2009 (PDF, 1 MB)
Diskuze k článku
Nejde ani tak o to, jaký bude rozpočet města, jako spíš o hospodaření města. Rozpočet se zpravidla během roku několikrát mění, v minulém roce se dokonce změnil víc než výrazně.
Prostudujte si Výroční zprávu Městského úřadu Písek za rok 2009. Schválené příjmy (všechna následující čísla jsou zokrouhlena na miliony): 615, skutečnost 972 mil. Chtělo by se zatleskat – ale…….. schválené výdaje 679, skutečnost 946. Třeba se začalo vědomě víc utrácet, když to tak dobře vycházelo, nebo, a to je pravděpodobnější, výdaje byly v rozpočtu vědomě podseknuté. Nojo, ale jak to bude v příštím roce? Výdaje se asi nějak revolučně nezmění, ale jak to bude s položkou PŘIJATÉ TRANSFERY?
Ostatně pouhé saldo příjmů a výdajů nemá dostatečnou vypovídací schopnost. Abych neunavoval, uvedu jeden příklad. Koncem roku si vezmete úvěr dejme tomu milion Kč. Výdaje na jeho schválení a na úroky budou v tomto roce velmi nízké. Příjmy vaší domácnosti za rok budou, dejme tomu, 400 tis. Kč, výdaje 380 tis, Kč, takže saldo bude +20 tis. Kč. Byla by vaše takto běžně fungující domácnost schopna dostát svým závazkům? Naštěstí vám nikdo takový úvěr nedá.
Rád bych viděl jak rozpočet typu PŘÍJMY-VÝDAJE, tak i odpovídající ROZVAHU. Obojí se stručným a srozumitelným komentářem. Doufám, že nejsem sám.
Jen pro zajímavost bych rád upozornil, že názory kandidátů můžete nejen číst, ale dokonce i slyšet. Dnes 1.10. 2010 od 17:00 bude na vlnách Českého rozhlasu – České Budějovice na frekvenci 106,4 MHz rozhovor se všemi lídry kandidátek v komunálních volbách v Písku. Rozhovor vedla paní Eva Kadlčáková a postupně všem položila 3 otázky: 1. S čím jdou do voleb, 2. kde vidí možné úspory, 3. jak budou podporovat kulturu . Každý z kandidátů by měl mít vyhrazen čas cca 3 minuty. Poslechněte si tuto zajímavou konfrontaci!
Politik se kromě jiného pozná i podle jasnosti a stručnosti svých odpovědí! Zamyslete se nad sebou!
Pozorně jsem si přečetl odpovědi kandidátů na téma rozpočet. Nemyslím si, že něco konkrétního mohou přinést obecné proklamace o rozpočtové nouzi, volání po získání mimorozpočtových zdrojů, po tom, aby se nemovitosti přestaly prodávat „za hubičku“, heslo „rozpočet, na kte¬rém se dohodne zastupitelstvo“, prosazování dalších, údajně konkrétních možných úspor atd. Kandidátům (ani těm staronovým) to nevytýkám. Před volbami není totiž jasné, jaké že se vytvoří koalice, na jakých prioritách se koaliční strany shodnou a jaký konkrétní návrh rozpočet pak bude navržen. Ten by měl být zpracován tak, že nepůjde o pouhá čísla, ale také o vysvětlivky, předpoklady, srovnání s minulými lety a podobně.
Poslední věta je, doufám, nadbytečná. Ale nabyl jsem dojmu, že věcně debatovat o rozpočtu je u nás tabu – ostatně viz dosavadní „diskusi“ k danému tématu. Doufal jsem, že mne někdo „nachytá“ a zesměšní: ony velké rozdíly mezi původním návrhem a skutečností které jsem za rok 2009 uváděl lze totiž (z větší části) vysvětlit.
A jak je tomu letos? Předpokládám, že návrh zářijových změn byl zastupitelům řádné zdůvodněn, jinak by přece nemohli hlasovat. Doufám, že jim byly důkladně vysvětleny návrhy změn nejen v příjmech, ale také ve výdajích. Žel „VÝDAJE CELKEM“ bez financování mám k dispozici pouze v jediném řádku. Pro názornost: rozdíly mezi zářijovou změnou a původním rozpočtem (k 16. 9.) jsou poněkud jiné, než jaké jsem uváděl pro rok minulý (tam to byly rozdíly mezi rozpočtem beze změn a skutečností). Příjmy byly letos v září navýšeny o 151 mil. Kč, výdaje o 294 mil. Kč. Pes aby se v tom vyznal.
Zastupitelům kteří budou zvoleni nově, ani těm kteří budou zvoleni staro-nově, věru nezávidím. Zejména pak těm, kteří budou před hlasováním podrobně studovat návrh rozpočtu a jeho detailní zdůvodní a kteří budou hlasovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Na doplnění tohoto článku:
– Přikládám do přílohy odsouhlasený dne 25. 3. 2010 současným zastupitelstvem města Písek Rozpočtový výhled na roky 2011 až 2014
- Rozpočty města Písek na období 1988 – 2010 najdete na
http://www.mesto-pisek.cz/modules/dokumenty/dokumenty.html?d_sekce=49
Dočetl jsem se, že bylo možno za posledních deset let ušetřit 126 miliónů vynaložených za vícepráce na městských zakázkách. Aby byla informace zcela korektní, pokusil jsem se ověřit oč se jedná. Hned na první položce seznamu " Dům se sociálními byty Čechova" z roku byly účtovány vícepráce za 18 mil. korun. Že však došlo v průběhu stavby k rozšíření o výstavbu podkrovních bytů, které byly následně odprodávány !!! zájemcům, již nikde uvedeno není. Abych snad nebyl podezírán z nepravosti doplňuji, že stavba proběhla ještě za dřívějších vedení města. Dále jsem se zamýšlel o poslední úpravě rozpočtu – divadlo. Ano, byl zde navýšen rozpočet o prodloužení výtahu. Bylo to přání handikepovaných občanů a dokonce zhotovitel na tuto výsostně pozitivní změnu přidal svůj dar. Je to špatně ??
Pokud mne zastupitelé znají, dobře vědí, že jsem ten poslední, který by neuváženě rozhazoval peníze města. Proto jsem si dovolil upřesnit některá čísla, předložená bez jakékoliv analýzy..
Pro pana MS. Nejsem vůbec veden snahou Vás "nachytat". Bylo by to nefér. Celý rozpočet ( bez komentářů ) toitž zabírá cca 20 stran A3. Naopak jsem velice rád, že se někdo o rozpočet hlouběji zajímá. Z diskuse stran zní unisono hlas – vyrovnaný rozpočet. Problém je ovšem nesrovnatelně složitější. Pokud rozpočet, který se připravuje na podzim předcházejícího roku sestavíte zcela vyrovnaný, zastavíte většinu staveb – nebude je možno financovat. Není totiž možno zařadit položku do rozpočtu až někdy v pololetí – dle vývoje příjmů. Než proběhne složitý proces výběrových řízení bude zima. Ještě k nejasnosti "transferů". Ano nevíme celkovou výši státních sociálních dávek, výši dotací, nemůžeme je plánovat.
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že sestavení rozpočtu je velice složitý proces. Pracujete s mnoha neznámými, užíváte kvalifikovaný odhad a dobrý úsudek. Následně musí být rozpočet schválen zastupitelstvem – neboli musí býti průsečíkem priorit od kultury, přes sport investice ap. Nekompromisním zhodnocením kvality takové práce je až závěrečný účet města. Tam již schodek nebyl.
Pro Vaši představu. Pracujeme nyní na rozpočtu 2011. První odhady příjmů činí 572 mil, při naplnění všech požadavků by výdaje činily 1.256 mil. Schodek by tedy byl 700 mil korun.
A úplně na závěr. Město Písek má dle nezávislého hodnocení nejlépe vyvážený rozpočet a nejlepší rating mezi všemi města kraje.