M. Krejča k lávce: Lávka
Už jsem nechtěl, ale prostě mi to nedá. Emoce okolo lávky, které eskalovaly před čtvrtečním jednáním zastupitelstva a během něho se pomalu vypařují a zůstávají už jen osobní pocity nevraživosti nad tím, jak někdo hlasoval či nehlasoval, co kdo řekl a neřekl, co kdo komu slíbil či neslíbil.
Osobně si myslím, že nešlo ani tak o lávku, ale o komunikaci, tedy spíše nekomunikaci či špatnou komunikaci (samozřejmě ne ve smyslu dopravní stavby). Lávka, stejně jako před časem některá jiná témata (např. komunitní centrum na sídlišti Portyč či plavečák) je spíše zástupný problém nefungující korektní diskuze nad některými tématy. Nelze totiž očekávat aplaus od občanů, když jim je zbrkle předložen návrh čehokoli, aniž by měli dostatek času a informací k posouzení onoho návrhu, všech jeho pozitiv a negativ (technických, časových, ekonomických apod.). Totéž platí o reakci zastupitelů, kteří nepatří mezi vyvolené a jsou tudíž odkázáni na dohady a informační zkratky. I když se investice lávky do rozpočtu na rok 2014 nedostala, peníze na projekt zůstaly. Takže nic nebrání tomu v klidu a rozvážně připravit potřebnou dokumentaci, ve které bude zdůvodněno a prokázáno m.j. i to, že je vybráno její nejvhodnější umístění (vycházet jenom z pocitů je dost málo). Mezitím bude dokončena oprava jezu a s využitím a doplněním znalostí z této akce bude možno definovat konkrétní geologické a geotechnické podmínky potřebné pro založení stavby lávky (pokud zůstaneme u tohoto profilu umístění). Taktéž je nutné provést hydrologické, hydraulické a hydrotechnické vyhodnocení režimu proudění vody v tomto úseku řeky před realizací lávky a predikci tohoto režimu po jejím vybudování (pokud uvažujeme s jejím umístěním bezprostředně do stávající zástavby). A jestli se vážně začneme zabývat přemístěním sběrného dvora, dokončením pravobřežní komunikace okolo řeky a začneme seriózně jednat s Automotoklubem o přemístění jejich svépomocné dílny, získám já osobně pocit, že postupujeme na tomto místě správně a seriózně. Usoudím totiž, že se snažíme o komplexní řešení, které má šanci minimalizovat negativní stránky tohoto záměru a vyjít vstříc maximu oprávněných požadavků a výhrad. Jenom si nevím rady s tím, že lávka (zatím jenom virtuální) může narušit a narušovat i soukromí některých z nás. Třeba tím, že se z ní otevřou a zpřístupní pohledy nejen na kostel Sv. Václava a vrch Hradiště, ale i zcela jiné pohledy do nitra některých okolních nemovitostí.
Ale nic nebrání nikomu promítnout tento nápad (a samozřejmě jakýkoli další) do svého volebního programu do komunálních voleb v příštím roce a získat k jeho realizaci mandát od voličů. A když vše poběží jako po másle, tak tu může ona lávka stát v roce 2015. Anebo taky ne. Anebo něco úplně jiného. Nechme občany, ať se k tomu mají možnost v klidu vyjádřit. Lávka, která spojí oba břehy Otavy, ale rozdělí lidi, by nebyla dobrým počinem. Nemůže to být ani „Pleskotova lávka“, ani „Veselého lávka“ (ve vší úctě k oběma). Jestli má skutečně stát, musí se jednat o „Píseckou lávku“. Teprve ztotožnění se s tímto záměrem nás posune vpřed. Anebo ji prostě odmítneme. Politika, stejně jako mince, má dvě strany. Aroganci a pokoru. Hoďme si touto mincí a uvidíme, jakou stranu nám ukáže.
Miroslav Krejča
2.12.2013
Diskuze k článku
Děkuji,
tento názor mi připadá jako jeden nejrozumnějších a nejsrozumitelnějších z toho co o lávce bylo napsáno a řečeno.
To by nám ještě scházelo! Aby i senátor byl nerozumný a nesrozumitelný.
A Vy jste, pane Mikulíku, četl a slyšel úplně všechno?
Zaujala mne teze o dvojstrannosti správy věřejných věcí. Nevím, co přesně si mám pod arogancí a pokorou v tomto smyslu představit. Viz slovník synonym:
arogance, tedy drzost, domýšlivost, zpupnost,
pokora, tedy mírnost, smíření, poddajnost.
Ano máte pravdu, chtěl jsem poděkovat za článek, kterému alespoň z větší části rozumím a nedal jsem si pozor na přesnost formulace.
Měl jsem tedy napsat spíše. Z toho co jsem o lávce slyšel a četl je toto pro mne nejsrozumitelnější a nejrozumnější…
Děkuji za upozornění.
Není zlé, pokud něčemu rozumíme, byť to něco je ještě spíše v oumyslech.
Horší je, že já třeba nerozumím mnohému, co se už rodí, byť se zpožděním. A tomu už zase rozumím. Padla vláda, teď ty volby, kampaně, po volbách strany v krizích, rychle zase sjezdy, boje o pozice a vliv, to by se jeden roztrhnout mohl.
Přesto, zamyslel se tuhle jeden můj bývalý žák a dosavadní kamarád, jak že to bude na té stezce do Smrkovic s odklízením sněhu v zimě. Dřív se to odhrnulo i z toho původního cyklistického pruhu, a mohli tam poměrně bezpečně pěšáci procházet. Teď na to budeme oba dva poměrně hodně zvědaví. Ale třeba se s nějakou vychytávkou počítá.
Docela mne zaujala, na moje povědomí komunikačního diletanta, něčekaně vysoká technologická náročnost této akce. Vážně jsem si myslel, že se tam zpevní a rozšíří krajnice, asi zmodernizují nějaké ty odpadně vodní komponenty, natáhne nový povrch a výrazně opticky se ten pruh oddělí od vozovky. Dnes se zřejmě musí stavět draze. Asi nějaké normy, či co.
A že jsem tak smělý, kdy že bude magistrálka hotova? Neměl být tento úsek už na podzim?