Přihlášení

Ondřej Veselý k tématu cestovní ruch

15. 11. 2014 | Redakce PS | Diskuze (2) | PÍSECKÝ HYDEPARK

Na článek Karolíny Bočkové o cestovním ruch a komentáře pod článkem Zbyňka Konvičky a Andreje Rádyho reaguje bývalý starosta Písku Ondřej Veselý. Protože jeho komentář je velmi rozsáhlý, publikujeme ho jako samostatný článek.

Vážení pánové, oba máte velký kus pravdy a pokud smícháte koktejl Vašich myšlenek s vlastním článkem (Je sklenice cestovního ruchu v Písku poloprázdná, nebo poloplná?), v podstatě najdeme ideální nastavení cestovního ruchu v Písku a pro Písek. Pokusím se celou problematiku shrnout do (samozřejmě zjednodušených) témat a podtémat.

A. Institucionalizace

1) Pokud chceme brát CR jako vážné téma, není možné jej dělat několika úředníky, ale organizací, která je samostatná a pružná, ale městem „ovládaná“. Tento model funguje po celé ČR a na jihu Čech jej reprezentuje Českokrumlovský rozvojový fond (více než 20 let), Lipensko (cca 10 let), Toulava (cca 4 roky). Nejmladší je naše KDM Písecko a připravovaná je destinace Jindřichohradecko-Třeboňsko. Naše kancelář Destinačního managementu (KDM) dosud funguje pouze v omezené podobě v rámci Sladovna o.p.s., a proto je dalším krokem:

 

2) Zřízení této organizace jako samostatného celku, ve smyslu již fungujících destinací.

 

3) Písek a Písecko samo o sobě nebude jako lákadlo stačit (tady naprostý souhlas s panem Rády) a proto je nutné kontaktovat a připojit širší okolí. Písku již v r. 2010 bohužel utekly ORP Milevsko a severovýchod Jižních Čech, které se zapojili do destinace Toulava (byť to znamená pouze ztrátu tvrdých čísel, nikoliv ztrátu možnosti nabízet v rámci naší destinace tamní atraktivity). Stále jsou však nepokrytá ORP Strakonice, Blatná, Vodňany. S tím ostatně počítá i současná strategie Jihočeského kraje, která navrhuje zřízení destinace v této oblasti s centrem v Písku (díky jediné fungující destinační kanceláři v této oblasti) a i činnost KDM již přes rok tímto směrem cílí. Volby však vše přibrzdili, protože ve všech těchto ORP (včetně naší), došlo k obratu směru.

 

4) Sdružování prostředků – pokud má být peněz v oblasti cestovního ruchu, nemohou je dotovat pouze samosprávy, ale musí se podílet také ti, kteří z cestovního ruchu žijí (do rakouského modelu má daleko jakákoliv destinace v celé ČR). Výše uvedené zavedené destinace tak však již alespoň částečně fungují a i naše KDM již spolupracuje např. s hotelem Biograf, Středověkou Krčmou a mnohými dalšími. Zároveň komunikuje s pořadateli zajímavých (nejen) kulturních akcí, kterým poskytuje servis a pomáhá sehnat návštěvníky. Tady naprostý souhlas se Zbyňkem Konvičkou, že tento segment je v Písku velmi důležitý,

B. Lákadla

1) Oba pánové, máte pravdu, že se nemůžeme srovnávat s Českým Krumlovem, protože „japonská“ procházka zabere v Písku maximálně hodinku a to je zoufale málo (pokud turista nepřijede alespoň v době oběda). Může to být však i výhoda, protože:

 

2) V Písku můžeme uspět jen širokospektrou nabídkou. Jednak co do cílových skupin (senioři, aktivní turisté, rodiny s dětmi, návštěvníci kulturních akcí), jednak co do rozsahu území – viz výše. Podstatné však je, aby centrem byl každopádně Písek (maximálně s blízkým okolím), takže turista, se na večeři a přespání vždy vrací zpět. A to je první výhoda proti Krumlovu, který se zaměřil čistě na památky a UNESCO. Tím sice turistu udrží celý den a jedno přespání, ale na druhou stranu pouze to. Našim cílem je 2-3 dny. I na tom ostatně KDM již od svého založení pracuje a vytváří balíčky zaměřené na jednotlivé cílové skupiny sestavované tak, že bez několika přespání to prostě „nedáte“.

 

3) Další výhodou proti Krumlovu je, že si můžeme definovat, kolik turistů tady maximálně chceme a jejich počet „regulovat“. Krumlov je už „přeturizován“, což se sice pozitivně projevuje v rovině hospodářské, ale zároveň velmi negativně v rovině životní. V Krumlově velmi prudce klesá počet obyvatel nejen v centru města a stává se z něj skanzen, což v Písku určitě nechceme. I tady už KDM provedla sofistikovanou definici maxima a ta pro písek činí 250-300 tisíc turisto-dnů za rok (k této hranici se zatím samozřejmě ani zdaleka neblížíme).

 

4) Obrovskou šancí pro Písek je Zbyňkem Konvičkou zmiňovaná a výše uvedená zážitková turistika. Je zázrak, že se městu vůbec podařilo vytvořit akci typu Cipískoviště (ve skutečností je jejím autorem tým kolem Evy Kadlčákové a město ji převzalo a dále rozšiřuje), ale víc po městu prostě chtít nemůžeme, protože samosprávy takové akce neumí. Dobrým základem je jistě velmi rozšířená grantová podpora, která vedle akcí zaměřených čistě na obyvatele města (např. všelidová veselice zvaná městské slavnosti, což je nejnavštěvovanější akce v Písku, ovšem s malým potenciálem přilákat turisty) generuje i akce, které návštěvnický potenciál mají – např. Zbyňkem Konvičkou zmiňovaný BJF či Cool v plotě, ale já přidám ještě Folklorní festival, Studentský filmový festival, Advent, i Pivní slavnosti, ale třeba také aktivity Přátel Kamenného mostu. Tady však už jenom peníze nestačí a je nutné tyto akce vhodně „dotvářet“. I tady již KDM plní svou roli, byť jsme teprve na začátku. Výsledkem by mělo být, aby u všech akcí s tímto zaměřením byl KDM (nikoliv v současné, ale podstatě širší podobě) jako jakýsi odborný spoluorganizátor a pomohl s jejich propagací a turistickou atraktivitou. A konečně by měla být KDM nositelem nových myšlenek a „shánět“ pro jejich realizaci vhodné organizátory (lepší slovo mě nenapadá). První vlaštovkou byl coffe shop, ale i tady jsme teprve na začátku.

C. Kooperace a propagace

1) I kdyby se město snažilo sebe víc, samo o sobě jako úřad destinaci vytvářet nemůže (to už jsem ostatně psal). Jednak je velmi nepružný organismus, což není kritika, ale fakt daný mnoha svazujícími zákony, předpisy a vnucenými postupy. Druhak město stěží bude hledat partnery pro sdružování aktivit a financí, protože minimálně pocitově hraje přesilovku. A proto jsou zakládány organizace spravující destinaci, které jsou schopny pružně reagovat na vývoj situace na trhu. Dalším cílem je tipování, oslovování a získávání partnerů pro sdružování financí (v tomto směru je na jihu Čech nejdál Lipensko) či vytváření jakýchsi zájmových skupin pro pořádání atraktivních akcí.

 

2) Neméně podstatnou je však propagace destinace navenek (ideálně se sdruženými financemi). Tady Písek dvacet let zaspal a teprve KDM začala dělat to, co jsme měli dělat už dávno – vyváží Písek ven a nikoliv pouze do Písku. A v tom je také častý problém KDM u těch, kdo tuto základní premisu nechápou. Destinační kancelář nemá být ani tak vidět v Písku, jako spíš mimo něj, kde Písek (respektive celou destinaci) propaguje.

 

Omlouvám se za velký rozsah, ale i tak je to na komentář možností vztahu Písek a turista málo :)

ONDŘEJ VESELÝ

0
0

Diskuze k článku +

18. 11. 2014 (11:29)  –  PhDr. Andrej Rády

0
0

Doufám, že tato diskuse bude vedena věcně a cílem řešit problém – proto se do ní zapojuji:

Začínám chápat, proč jsou věci, jaké jsou. V oddíle Institucionalizace, pan Ondřej Veselý poodhalil roušku nad způsobem myšlení institucí – zde Města Písku. Když mluvím o tom, že do nabídky je třeba zahrnout okolí Písku, vůbec se nehodlám spojovat se žádnou jinou obcí. Chci jen a pouze VYUŽÍT nabídky, kterou skýtají a zisk z této činnosti odvést do Písku. Jim také nic nebrání „odeslat“ „své“ turisty do „naší“ Sladovny, nechat je však přespat ve „svém“ hotelu. Samotný výkon veškeré mnou navrhované aktivity zvládne středně velká cestovní kancelář – důležité je, aby jí bylo pomoženo. A zde vidím roli Města Písku, aby ze zcela zištných důvodů exploataci regionu „shráblo“ do vlastní kapsy (přes daně) a kapes píseckých občanů (přes pracovní místa a mzdy/honoráře…) Proto považuji kancelář destinačního managementu za dobrý výchozí bod, pokud bude kromě jiného směřovat k založení nějakého subjektu (proč ne fondu), který však bude ryze komerčně zaměřený, dostatečně propojený s městem, nikoli však natolik, aby jsj mohly vy-/po- či zneužívat jednotlivé politické proudy v Písku. Rakouský model (podobně jako pan Ondřej Veselý) považuji za model vhodný a ověřený. Současně si však dovedu představit, že bude rozsáhlejší, než aby zahrnoval jen hotely a restaurace.
Pokud jde o „přeturistění“, kterého se zřejmě nedožiji, řešení tohoto problému bych svěřil příštím generacím obyvatel Písku, kteří už – pokud by se toto naše „harašení“ podařilo, budou mít s turisty více zkušeností než dnešní prodavačky na Velkém náměstí.
K akcím, kterým já říkám „1. máj kdykoli v roce“, jsem se vyjádřil a zůstávám u svého přesvědčení, že sem turisty, o kterých jsem psal a kteří mají relativně méně hluboko do kapsy, nepřilákají – snad účinkující samotné a písecké rodáky, kteří si podle nich nastaví termín návštěvy u příbuzných.
S větou „KDM by měla být nositelem nových myšlenek a „shánět“ pro jejich realizaci vhodné organizátory“ nemohu zcela souhlasit, nikoli však pro slovo „shánět“. Spíše si myslím, že kancelář destinačního managementu by měla pomáhat Městu Písek vytvářet prostředí, do kterého by přicházeli podnikatelé (a třeba i jejich „organizátoři“), protože podnikat v cestovním ruchu v Písku by se vyplácelo. Město Písek by mělo přitom s chladnou hlavou kalkulovat, kolik se mu vyplatí investovat do turistického ruchu, aby na něm v konečném důsledku (vyšší daňové příjmy, více příjmu z poplatků – které však nebudou v rozporu s příjmy z daní, méně nezaměstnaných, méně otroků v průmyslové zóně, jejichž poškozené zdraví budeme muset zafinancovat po letech, atd.) vydělávalo.

Nakonec hádanka (pro všechny): Víte jak prodávat Kamenný most jinak než na pohlednicích a bez toho, abychom jej rozebrali na jednotlivé kameny?

Odpovědět

18. 11. 2014 (20:36)  –  Milan Miflonides Sedlák

0
0

Vážený pane Rády, já vím co s Kamenným mostem. Ale ještě předtím než Vám odpovím dovolte mi tři vzpomínky.
Brno, léta 66-68. Na náměstí Svobody tam občas přednášel své verše jistý pan Novák z Třebíče. Zdá se to neuvěřitelné ale je to tak.
Praha, roky a roky, Karlův most. Někdy mi tam bylo moc hezky, jindy, zejména v létě, se mi to tam zdálo poněkud přeplněné.
Paříž, Montmartre. Malířů tam bylo asi tak tisíckrát víc než v Praze ….. asi zase přeháním,.
A teď ta odpověď – no, vlastně je to spíš sen.
Písek, Kamenný most. Na něm je umělců tak akorát. Nemají s tím žádné problémy "Provozní řád" je schválen, Městská policie náležitě instruována. Pomalu ale jistě se ta novinka dostává do povědomí turistů. A Písek je proto jimi vyhledáván ….
Sen? To ano. Ale nemyslím si že by byl nesplnitelný.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.