Bilancování
Jsme schopni hodnotit současnou situaci ve městě Písku a jeho vedení a je zřejmě logické, že jako členové opozice si všímáme především nešvarů.
Čtyři roky od posledních komunálních voleb utekly rychleji, než jsme se nadáli a je tedy čas bilancovat, hodnotit a připravovat se na další volební období. Já i mí kolegové jsme schopni hodnotit současnou situaci ve městě Písku a jeho vedení a je zřejmě logické, že jako členové opozice si všímáme především nešvarů.
Prvním problémem, jehož trvání však přesahuje stávající volební období, je komunikace s občany města. Část vedení města a některých zřizovaných organizací si trvale nemůže zvyknout na to, že nelze výstupy k občanům činit způsobem „Občane, buď zticha a obdivně hleď, jak to dobře děláme, protože my tomu na rozdíl od tebe rozumíme.“ Po volbách bude nutné ustavit takové vedení města, které pochopí, že občané mají mít možnost vyjadřovat se k zásadním otázkám rozvoje města před tím, než jsou rozhodnuty a nikoliv mít pouze právo na informace, že taková rozhodnutí byla přijata. V tomto duchu je pak nutné vést i zaměstnance města a městem zřizovaných organizací. V Písku je velmi dobrý základ pro rozvoj občanské společnosti. Tento rozvoj musí město podporovat a nikoliv mu bránit a klást překážky těm, kteří se o něj snaží.
Dalším problémem v Písku dříve nevídaným je vysoce schodkové hospodaření města. Jeho důvody však sahají už do dřívějších volebních období. Problém je především v prodražování veřejných zakázek. To je samozřejmě zcela nepřijatelné! Město musí učinit veškerá opatření proti prodražování veřejných staveb. Když jsme však v letošním roce navrhli zastropování konečné ceny na jednu z veřejných zakázek, nesetkal se tento návrh u části koaličních zastupitelů s pochopením. Dalším nemístným komfortem je zřizování čtyř uvolněných funkcí. Již od počátku volebního období jsme tento postup kritizovali a nyní se ukazuje, že náš náhled na věc byl správný. Rozsah činnosti přidělený druhému místostarostovy ve městě Písek je totiž tak nízký, že se dá bez problémů rozdělit mezi zbylé uvolněné funkce. Jeden místostarosta navíc nás nejen stojí nemalé finanční prostředky (nejméně 1 mil. Kč ročně), ale stávající koalice ani neměla dostatek osobností, které by byly schopny a ochotny tuto funkci zastávat. O tom svědčí zoufalé obsazování pozice druhého místostarosty.
Dále bude nutné provést hloubkový hospodářský a ekonomický audit některých organizací zřizovaných městem. Za situace, kdy město nemá podrobný přehled o hospodaření těchto organizací (zejména nákladech na nákup materiálu a služeb) měl takový audit proběhnout již dávno. Součástí auditu by mělo být také posouzení, kolik běžně stojí služby poskytované městu zřizovanými organizacemi. Podle výsledků auditu pak lze nastavit mandátní smlouvy s některými zřizovanými organizacemi. Tento krok podle mého názoru přinese podstatnou úsporu městských prostředků.
I přes nutné úspory však město musí pokračovat ve svém rozvoji. V dokončení regenerace širšího centra před novým zastupitelstvem stojí nejméně pět velkých úkolů. Řešení špatného stavebně – technického stavu Alšovy školy, dokončení regenerace Bakalářů, regenerace předmostí Kamenného mostu na Fügnerově náměstí, zvýšení počtu parkovacích míst v širším centru se záměrem snížit dopravu v historickém centru a dořešení otázky plaveckého stadionu. Vedle těchto projektů se však bude muset nové vedení města zaměřit také na rozvoj a oživení lokalit mimo centrum města. Ve výše zmíněných věcech však současné vedení města předá svým nástupcům pouze problematický projekt aquaparku a projekt opravy Alšovy školy, bez konkrétního návrhu financování.
Problémy jsou také v oblasti kultury a cestovního ruchu (pohříchu má tuto oblast svěřenu právě druhý místostarosta). Dramaturgie v oblasti kultury je v podstatě nefunkční a nefunguje žádná, či téměř žádná koordinace kulturních akcí ve městě. Pokud jde o propagaci města Písek, jako návštěvní destinace, je nutno říci, že i tato je velmi slabá. V posledním roce sice byly v této oblasti vyslány malé vlaštovky, které bychom mohli označit za krok správným směrem. S ohledem na celkovou nekoncepčnost v této oblasti však vyznívají spíše jako výkřiky do tmy.
Velmi nepřehledná je také situace ve financování a podpoře sportu. Město sice má pravidla pro poskytování příspěvků na sportovní činnost. Vedle těchto příspěvků je však sportovní činnost podporována také nepřímo (zejména údržbou a provozem sportovních zařízení). I přes naše námitky v této věci dosud nedošlo ke zprůhlednění celého systému podpory sportu. V době schodkového rozpočtu považujeme vyjasnění situace v této oblasti za naprostou nutnost. Dále jsme toho názoru, že by měla být lépe využívána kapacita sportovních zařízení města a to včetně zařízení školských, která často prošla nákladnou rekonstrukcí, ale po ukončení výuky často zejí prázdnotou. Navrhujeme proto zřízení jednotné správy sportovišť, která bude nabízet tato sportoviště pro volnočasové vyžití. Je to jedna z cest jak navýšit příjmy města a poskytnou jeho občanům prostor pro volnočasové vyžití.
Naopak poměrně solidní je situace v oblasti poskytování sociálních služeb. V právě probíhajícím volebním období se nám podařilo iniciovat změnu pravidel pro poskytování příspěvků na sociální služby. Došlo tak k následování zákonné úpravy a rozdělení na registrované a neregistrované služby. Za to patří poděkování také resortní místostarostce, která se nebála přijímat názory vzešlé z opozičních řad. I v této oblasti je samozřejmě co zlepšovat. Při zpracování komunitního plánu je nutné diskutovat nejen s poskytovateli, ale také příjemci sociálních služeb, i když se jedná o proces daleko složitější. Město by mělo mít zpracován také kompletní přehled sociálních služeb, které jsou na území města poskytovány. Z něj vyčlenit služby, které hodlá podporovat, zjistit jaké prostředky se na jejich poskytování dají získat z jiných zdrojů a zbytek se pokusit dofinancovat. I zde se tak mohou uspořit prostředky z rozpočtu města, protože nebude docházet ke dvojímu financování stejné služby a naopak bude možné rozšířit a zkvalitnit nabídku těchto služeb na území města.
Zřetelný pokrok bylo možné zaznamenat také v práci s mládeží. I tady se podařilo spojit opoziční myšlenku s podporou resortní místostarostky a přijmout pravidla pro podporu činnosti s mládeží. Na základě těchto pravidel v současné době město podporuje i organizovanou činnost s mládeží, která se nedá zařadit mezi sport či kulturu. Vedle těchto pravidel však nové zastupitelstvo čeká také řešení podpory volnočasového vyžití neorganizované mládeže a i tady bude nutné začít „na zelené louce“.
Na závěr svého příspěvku bych si dovolil vyslovit přání pro město Písek a jeho občany. Je nutné, aby v nadcházejícím volebním období město vedly a zastupovaly kvalitní osobnosti. Musí být schopné komunikovat se všemi zastupiteli a občany a jejich návrhy a podněty hodnotit nikoliv podle toho, kdo je podal, ale podle jejich obsahu. Politikaření dle mého názoru do komunální politiky nepatří a rozvoji města škodí. Naše kandidátka obsahuje dostatek osobností, které navíc nejsou napojeny na skupiny mající zájem profitovat z městských zdrojů. Pokud však lidé nepřijdou k volbám vyslovit svůj názor a podpořit kvalitní osobnosti, ve městě se nic nezlepší. Již na konci nadcházející volebního období by se pak mohlo stát, že město bude schopné za rok opravit pouze pár chodníků a na podporu sportu, kultury, cestovního ruchu, sociálních služeb nebo práce s mládeží budeme moci zapomenout.
Diskuze k článku
Na závěr své bilance říkáte, že máte "osobností, které navíc nejsou napojeny na skupiny mající zájem profitovat z městských zdrojů". Nemohu si pomoct, ale tím také říkáte, že v ostatních stranách „napojení“ kandidáti jsou. Musíte tedy být schopen jasně uvést, o jaké kandidáty se jedná a na jaké skupiny jsou napojeni. Mě osobně to velmi zajímá. Tím spíš, když to slyším od opozičního politika. Nebo je to jen předvolební účelové špinění konkurence?
Omlouvám se, ale zřejmě jsem se špatně vyjádřil. Rozhodně jsem neměl v úmyslu napadat některé kandidáty, či dokonce všechny kandidáty všech ostatních stran. Jistě však uznáte, že takové pochybnosti u některých občanů Písku existují a mým cílem proto bylo zdůraznit, že v případě naší kandidátky je mít nemusí.
"Již na konci nadcházející volebního období by se pak mohlo stát, že město bude schopné za rok opravit pouze PÁR CHODNÍKŮ."
Jakých PÁR CHODNÍKŮ? To bude asi nějaký omyl. Těch chodníků, co volají po opravách a údržbě? Těch, co na nich lidé v zimě padali jak hrušky? Těch, co se doposud nikdo nepřihlásil k odpovědnosti za jejich údržbu a opravy? Těch, co jsou ve stavu pro Písek naprosto nedůstojném? Těch, co ohrožují zdraví občanů? Občanů voličů?
Na server Rajče jsem před chvílí umístil čtyři koláže. Někteří poznají, jiní ne. Kromě dvou třech fotek jsou všechny ostatní z letošního roku. A kde byly pořízeny? Hádejte.
Zde je adresa:
http://miflonides.rajce.idnes.cz/kolaze/