Akademický malíř Jan Paul (1956) představuje v galerii Sladovna výběr kombinovaných technik na papíře z cyklu Čínské fragmenty a malířská díla z posledních let. Koncepce expozice staví do protikladu dva odlišné umělecké přístupy. Ten první, inspirovaný autorovým pobytem v Číně v roce 2013, reaguje na prostředí, se kterým se autor v Číně setkal. Ten druhý je pokračováním jeho malířského úsilí, které započalo v roce 2004, kdy začal malovat prsty bez použití štětců. Dramaturgie výstavy konfrontuje Paulovu zkušenost z cesty na dálný východ se zkušeností malíře, jehož tématem je reflexe člověka v síti existenciálních dilemat. Odlišné jsou i způsoby prezentace. Soubor Čínské fragmenty, adjustovaný v Číně do tradičního vertikálního závěsu, kontrastuje s tradičními obrazy malovanými na plátně. Konfrontace klasických obrazů s cyklem Čínské fragmenty ukazuje autorovu schopnost pohybovat se v různých polohách výtvarného vyjadřování, od symbolistních figurálních a abstraktních obrazů ke kombinovaným technikám plných fantazie a imaginace.
Výstavu můžete navštívit v Malé galerii Sladovny denně kromě pondělí do 24. července 2022.
Čínské fragmenty / adjustované do tradičního čínského závěsu
Jan Paul v cyklu vyjadřuje pocity ze země s odlišnou kulturou. Při práci použil techniku monotypu, vzniklé struktury dotvářel malbou prsty a doplňoval je vlastnoručně vyřezanými razítky s vymyšlenými kaligrafickými znaky, které otiskoval do obrazu. Čína je země kontrastů, proto je cyklus koncipován jako střetávání výtvarných forem, jako otisk vizuality, se kterou se v Číně setkal. V malbách lze sice ve strukturách spatřit reminiscence na tradiční čínskou architekturu, zdobnost, ornamentálnost a kaligrafii, nicméně přesto zůstávají stále evropským výtvarným názorem, poučeným abstraktní malbou.
Obrazy
Obrazy dokládají Paulovo malířské úsilí, v němž má stále svoji roli figura, abstraktní struktura a světlo. Kontrast světla a tmy má symbolický a duchovní význam. Obsahem Paulových obrazů je existenciální napětí mezi bytím a nebytím, střet fyzického a duchovního, avšak s možností transcendence. Častými náměty jeho obrazů jsou události z Bible, avšak Paulova konfese je vyústěním cesty, na jejímž počátku byl v roce 2004 silný iniciační prožitek v doprovázení umírající matky. Tato událost znamenala radikální změnu přístupu k tvorbě, a stala se i mezníkem změny osobního života. Obé autor propojil, a zhodnocuje ve svém díle.
CV autora
Jan Paul / 31. 10. 1956 Příbram / malíř, výtvarný kritik a publicista
V dětství kreslil seriály, které publikoval časopis ABC. V letech 1979–1985 studoval na AVU v Praze v atelieru A. Paderlíka. Maloval, vytvářel objekty, instalace s použitím textu ve fotografii, a zabýval se projekty, které se týkaly otázek identity člověka. Od roku 2004 maluje prsty bez použití štětců. Kromě výtvarné tvorby (malba, grafika, sochařství, fotografie) se věnuje kurátorství výstav, výtvarné publicistice a kritice (RR, Kontexty, internet a tisk), psaní básní, hudebních textů a prózy (Deník pošetilého milence; 2006, O štěstí v umírání; 2011, Mrkací panenka, 2021). Zabývá se hudbou – zpěv, kytara, foukací harmonika. Je členem Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků. Žije a pracuje v Praze.
Fotogalerie k článku
Diskuze k článku
Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!