Přihlášení

MARIE ŠTĚPÁNOVÁ: Chtěla bych rozsvítit fasády domů…

22. 4. 2015 | Andrej Rády | Diskuze (0) | Kultura

Marie Štěpánová, foto Vladimír Teringl

Písek je už dosti velkou komunitou, abychom se všichni navzájem neznali. Ti, kteří se svými vrstevníky nedřeli lavice ve zdejších středních školách, ani se nepřiženili či nepřivdali do některé z píseckých rodin, si mohou dokonce užívat náznaky velkoměstské anonymity. Jsou tu však i tací, kteří svoji bezejmennost ztratí, protože nabízejí ostatním cosi, co tito potřebují.

Marie Štěpánová provozuje sklenářství a rámařství v Tyršově ulici, pro starousedlíky „U zrcadla“. Že je přítelkyni umění, dokazuje ve výloze, kde nabízí na odiv kolemjdoucím díla jednoho z našich nejvýznamnějších výtvarníků – a tak trochu i díla svá. Vždyť každý ten rám jí prošel rukama…
A najednou je tu březnová výstava v Galerii Portyč a na ní – hned ve vchodu – tři nikoliv malé mozaiky ve statných rámech. A u rámů jméno totožné se jménem „rámařky od zrcadla“. Tvoří tedy i sama. Což možná vysvětluje její schopnost navrhnout ten nejvhodnější rám ke každému obrazu, který se k ní dostane.

Marie Štěpánová přišla do Písku „v zavinovačce“, jak sama s oblibou říká. A už jej vlastně neopustila. I když se nakonec vyvdala do Sedlice u Blatné, v Písku podniká už šestnáct let. Předtím pracovala například v ústavu pro mentálně postižené a zabývala se pracovní terapii, což z velké části znamenalo práci s papírem, vytváření květinových dekorací, keramiku nebo šití loutek s klientkami. „Měli jsme podporu vedení, a tak jsme velkoplošnými obrazy pomalovali každičkou bílou zeď,“ vzpomíná s úsměvem.

Možná už tehdy si uvědomila, že talent zřídka chodí sám. „Od dětství jsem hodně malovala. Byla jsem autodidakt a taky jím zůstala. Barvy mi kupoval můj chorvatský dědeček a pokaždé mne pochválil, i když ne vždy jsem si to zasloužila. Děda, který trval na svém chorvatském původu – náš rod byl od 16. století usedlý v kraji, kde se dnes Morava stýká se Slovenskem a Rakouskem, byl vlastně mým jediným výtvarným vzorem v rodině. Když právě nehrál ve vojenské kapele, maloval překrásné ornamenty a obrazy s vinařskými motivy přímo na zdi stavení jižní Moravy.“

Po delším zpovídání přizná Maruška (jinak ji stálí zákazníci nenazvou) i svou malířskou minulost: „Kdysi jsem malovala olejovými barvami obrázky, které však nikdy nebyly určené k ukazování jiným. Vymalovávala jsem se ze zlých nálad, z depresí.“

Sklo bylo materiálem, který si ji získal nejvíce. Před léty začínala gravírováním obrázků na sklo a zrcadla. Troufla si skládat benátská zrcadla a sestavovat skleněné ornamenty nebo díla ve stylu art deco. Oblíbené a nejvíce prodejné byly zejména zvířecí motivy, ale dostavily se i složitější zakázky. Jednou z nejzajímavějších bylo stropní zrcadlo ve tvaru afrického kontinentu s vyznačenými stopami afrických zvířat, které si odvezl jeho německý majitel, aby se po čase vrátil a doobjednal další zrcadla se zvířecími motivy, třeba ve formě pávů.

To už byl jen krůček k vitrážím ve stylu tiffany. A tak vznikaly dveře, výplně kuchyňských linek u soukromníků, ale též výzdoba v hřebčinci. Dokonce přišla i nabídka na vytvoření vitráží v kostele jisté jihočeské vísky – na to si však autorka, stále ještě nedůvěřující svým schopnostem, netroufla. Když se výtvarně potrefená žena vyvdá do Se­dlice, krajce neujde. Byla to tchýně, kdo Marii Štěpánovou uvedl do světa jemného přediva. Možná právě tato zkušenost jí umožňuje i krajku adjustovat tím nejvhodnějším způsobem.

A pak to přišlo. Se vší tou zkušeností jednou listovala časopisem o bydlení a ten byl plný mozaik… „A já jsem se do nich zamilovala,“ hlesne a její oči zasvítí jak okouzlené dívce, i když je manželkou, matkou, ale i dvojnásobnou babičkou. Řekla si, že to s těmi „barevnými sklíčky“ zkusí. Postupně pronikla do technologie, navázala ty správné obchodní vztahy – sklíčka chodí ze země, kterou objevil Marco Polo, snad jen trochu rychleji – a jala se skládat.

Prvotiny, motýla a kočku, dostala kamarádka. Výuční list udělila sama sobě za kuchyni ve vlastní chalupě, kterou chtěla mít jinou než ostatní. A od těch dob se řádka motivů rozrůstá: od květinových, přes motýly a zvířecí až po obrazy staveb nebo sérii šachových figur kolem vlastního krbu. Její Oči Giocondy visely celý březen na výstavě Prácheňské umělecké besedy v Galerii Portyč. Troufla si i na dvojportrét, který dnes zdobí jistý pražský interiér.
„Obdivuji staré mozaiky a ráda bych si zkusila podobné, jenže mi chybí materiál. Kromě barevných kamenů se v nich často používalo zlato, a tam mé možnosti končí,“ posteskne si Marie Štěpánová, ale hned zase zavzpomíná na jeden ze svých nejsilnějších „mozaikářských“ zážitků z Londýna, kde v jistém muzeu procházela po podlahách vyskládaných alegoriemi řemesel.

Na závěr rozhovoru se mi stále silněji vnucovala otázka, kde – při svých pracovních a rodinných povinnostech – bere čas na tak rozsáhlá a pracná díla. „Pracuji po večerech a brzo ráno. Tvorba mozaiky mne nevysiluje, naopak, cítím, jak se při ní dobíjím. Vstanu v pět ráno a těším se na tu práci! Chtěla bych zkrášlit a rozsvítit současné strohé interiéry, ale také fasády domů nebo zdi zahradních altánů, zejména u mladých lidí.“

/VYŠLO V DUBNOVÉM TIŠTĚNÉM MĚSÍČNÍKU PÍSECKÝ SVĚT/

Fotogalerie k článku


0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.