Přihlášení

Když bolí duše – MUDr. Robert Kučera MBA

26. 5. 2017 | Martina Měřičková | Diskuze (9) | Kultura

Přednáška primáře psychiatrické nemocnice MUDr. Roberta Kučery se bude týkat jak jinak než tématu z oblasti psychiatrie. Ovšem není určena pouze pacientům psychiatrické nemocnice, všichni jste na ni srdečně zváni a to 31. května od 17 hodin do Kavárny Psychiatrické nemocnice Písek.

„Když bolí duše“ 

Duše (v češtině od dýchat, dech) je široký, neurčitý pojem, který původně znamenal princip života, to, čím se živý liší od mrtvého. V moderní vědě se pojem duše neužívá a byl nahražen pojmem vědomí nebo mysli, v širším pojetí pojmem psychika. Dnes se používá pro vyjádření oživujícího principu, nositele osobní jedinečnosti a odpovědnosti, citu a smyslu. Z mého úhlu pohledu psychiatra tedy bolí-li duše, tak proto, že byla poraněna. A oním nehmotným poraněním je právě situace, kterou vnímám jako narušení stability přítomného vědomí (i nevědomí – noční můry či dokonce noční běsi). Z pohledu psychiatrie pak tato narušení konkrétně způsobují organické poruchy mozku, závislosti, psychózy, poruchy nálady, neurózy, psychosomatické vlivy a poruchy osobnosti a chování jako trvalé odchylky od běžných norem společnosti a jejich přiblížení posluchačům je hlavním obsahem této přednášky.

0
0

Diskuze k článku +

4. 7. 2017 (12:44)  –  Petr Hejna

0
0

Jak může o bolestech duše přednášet člověk, lze –li tak vůbec něco podobného nazvat, který vyhodí v neděli v noci na ulici pacienta v kritickém stavu, dovezeného RZS , aniž by mu poskytl okamžitou, natož následnou péči?

Odpovědět

4. 7. 2017 (15:19)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Západní model psychiatrie je stále velmi materialistický (mluví o duši a přitom léčí jaksi pouze mozek – farmaky, které mají celou řadu nežádoucích účinků, byť už jsou jaksi vychytanější než v minulosti, ovšem stačí si přečíst některé příbalové letáky těchto léků a nebudete z toho v klidu spát) západní psychiatrie mluví o nevědomí, ale o nevědomých procesech nemá často ani páru, neb je nedokáže uchopit a pochopit – vnímá je pouze patologicky)

Často spíše hasí pouze požár psychofarmaky, které láduje do pacientů po hrstech, aniž by to bylo mnohdy vůbec třeba. Udržuje pacienty převážně v "léčení" – tedy nemá příliš zájem je uzdravovat, neb to ani mnohdy neumí a nedokáže, protože jim tento stav pacientů vyhovuje – ti jsou kvůli psychofarmakům otupělí, emočně oploštělí a bez motivace ke změně… jsou v "psychofarmakologické ochranné bublině" – jakémsi vyvatovaném skafandru, který je má ochránit před tím "zlým" světem venku……

pacient, který se vrací na psychiatrii – to jsou přeci jisté peníze a o tom farmaceuticko-psychiatrická lobby ví své…. namísto terénní péče o lidi s duševními problémy přímo v jejich domovech, tedy přirozeném prostředí, je uzavírá na psychiatrických odděleních nemocnic či léčebnách, kde se dostávají do tzv. "skleníkového" prostředí… a odtrhávají se od reality běžného života… byť slovutní psychiatři se plácají do kolen a tlachají o "psychiatrické reformě", kde by se péče měla přesouvat právě z léčeben do terénu… zůstává to bohužel pouze na papíře a v uzavřených diskuzních klubech pouze odborné veřejnosti… s argumenty, že na reformu stále chybějí potřebné peníze

Psychiatrie západního střihu chce lidi de facto "normalizovat" …jakoby nám to slovo cosi připomínalo, že?… pokud se nevejdete do jakýchsi "normálních" škatulek a psychologických testů, psychiatrie vás ocejchuje pestrou škálou diagnóz a patologických nálepek a s tímto stigmatem vás vyprovodí do světa (rozhodně vás nevnímá jako originální individualitu) … kde tyto lidi často neinformovaná a nepoučená veřejnost, která si čte palcové titulky v Blesku či hltá černou kroniku TV Nova…, mnohdy odmítne přijmout z iracionálního strachu, kvůli vlastním zakořeněným předsudkům a zmatečných informací… a tito lidé, léčící se ikskrát na psychiatrii se tak dostávají do bludného kruhu opakovaných hospitalizací… venku – rozuměno v běžném reálu – na výkonu založené společnosti individualit – to leckdy nezvládají a v léčebně, byť s omezením vlastní svobody, nacházejí jakýsi podivný azyl… rozhodně řadu pacientů pobyty na psychiatrii neosvobozují, ba naopak, vytvářejí u nich závislosti na lécích, na lékařích, na azylovém prostředí léčebny…


Aby příspěvek nebyl pouze kritický…

Písek měl v minulosti jedno velké štěstí, a to na paní prim. MUDr. Evu Kadlecovou a její personál, která vedla léčebnu U Honzíčka takřka jako rodinnou komunitu s dostatkem velké míry empatie a porozumění, navíc v překrásných Píseckých horách… nová nemocnice má sice více prostoru, lepší sociální zázemí, asi i více možností různých druhů terapie… ale s klimatem v "horách" se to dá patrně těžko srovnávat… za to mohou všichni, kdo tuto péči potřebují a potřebovat budou, poděkovat některým zastupitelům města Písku, kteří odmítali objekt U Honzíčka prodat podnikateli J. Grégrovi, aby se mohl tento chátrající dům zrekonstruovat… tradice léčebny, kterou Písku záviděla celá republika, mohla být zachována na tom nejlepším možném místě…

Odpovědět

5. 7. 2017 (10:09)  –  Petr Hejna

0
0

Mluvím o selhání primáře PNP Kučery během jeho nedělní noční služby, ne o psychiatrii jako celku, takže malinko nechápu souvislost předchozího komentáře, tuto situaci rozebírajícího. Zklamal i pan Grégr, který stál o urovnání (čemuž jsem se nebránil), poté, co jsem ho informoval, co se stalo a že budu nucen řešit na příslušných četných institucích, při společné bouřlivé schůzce s primářem, který se údajně měl omluvit, bylo vše jinak. Já sám jsem vždy se snažil PNP propagovat v dobrém světle, ovšem to bylo ještě za paní primářky. Netušil jsem, kdo ji vystřídal a s někým podobným jsem se nesetkal, a nemyslím tím v dobrém. A nepochybuji, že i stará budova v lesích by díky němu razantně změnila svého tradičního ducha. Takže prosím opakuji – můj komentář se vztahuje ke konkrétnímu člověku, nezadává soudím žádný podnět k tomu rozebírat celou problematiku modelů psychiatrie.

Odpovědět

7. 7. 2017 (19:01)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Petře, článek – avizo na přednášku primáře Kučery jsem četl v den, kdy jsem na to reagoval, reagoval jsem hned, neb tento názor na psychiatrii u nás je u mne dlouhodobý a konzistentní, nijak nesouvisí s vaší uvedenou špatnou zkušeností s primářem Kučerou, která dle Tvých slov byla velmi tristní a chápu a rozumím tvému oprávněnému rozhořčení.

Psal jsem, že mimo mísu je anotace na přednášku, nikoliv tvůj komentář, Petře. Každý jsme reagovali na něco jiného. To že se na PS řadí komentáře pod sebe může vyvolávat dojem, že na sebe navzájem reagují, ale v tomto případě tomu tak nebylo.

Veřejně jsem nekomentoval vaši situaci, ale psychiatrii obecně, Petře. To, že se to takto potkalo, je věc jiná.

Rozhodně nikoho neobhajuju, ani nepranýřuju, neb primáře Kučeru osobně neznám, napsal jsem, že je pro všechny zúčastněné bývalé i současné pacienty pouze škoda, že Honzíček nemohl pokračovat na původním místě a s původním personálem.

Prostě je to jedno velké nedorozumění, které bude lepší probrat osobně…

Moc nechápu a nerozumím, co s mým osobním pohledem na psychiatrii u nás, mají co dělat Piráti. Toto je můj osobní pohled a nechápu, proč jsou do toho zamotáváni..???

Odpovědět

8. 7. 2017 (09:01)  –  Petr Hejna

0
0

Kučera versus lékařství obecně: Zbyňku, já po včerejším příjemně dlouhém hovoru s tebou myslel a byl jsem rád, že již to zde nebudeme řešit, jak jsi sám navrhoval – koukám právě, ale že krátce předtím jsi ale ještě stihl udělat opak. Netušil jsem v tu chvíli, že jsem byl tady na PS 15 minut předtím osloven. Vážně se už tady do toho motat nechci ani náhodou, ale vznášíš mi tu v závěru otázku, takže musím odpovědět, abych před našich hovorů neznalými nevypadal, jako že snad nevím, co jsem tím chtěl říci – my jsme si to spolu vyjasnili, a jsem rád. Pochopitelně s názorem na psychiatrii, s kterým s tebou plně souhlasím a jsem rád, že ho rovněž ventiluješ, nemají Piráti nic společného, ale co vím, chtějí očistit společnost od korupce, skandálů, kontrolovat mocné …

…a to je právě případ primáře Kučery, který si myslí, že je Všemocný, bez ohledu na to, jak ublíží tomu, kterému by měl být oporou ve chvíli ohrožení života. A proto stále stojím za tím, s čím jsem při marném čekání na jeho omluvu ukončil sezení, rozhodně má blíže k doktorům, pro které je pacient materiál a ne člověk, než k jemu asi nic neříkajícímu Albertu Schweitzerovi. Podobní lidé jsou nebezpeční a spoléhají právě na své konexe, jde jim jen o svoji prestiž, doslova málem přes mrtvoly. Je to reprezentant PNP, uvidíme, jak se budou oficiální stížnosti vyvíjet, smírné pondělní jednání za účasti pana Grégra, kdy se primář měl údajně omluvit, nebylo k ničemu. Stačilo tak málo přitom, ovšem to nesmí být nelidský Chybující povýšeně Neomylný. Leč psáno jest: Běda však zemi i moři, neboť sestoupil k vám ďábel, plný zlosti, protože ví, jak málo času mu zbývá – doufám, že onen zla očistný čas bude trochu pod mým dozorem, jak jsem byl donucen.

Tak prosím v souladu s naší včerejší dohodou, i naším jinak dobrým vztahem a společném pohledu na zásadní věci, zde již jeden k druhému bez komentářů. Můžeme tím někomu i dělat radost :-)

Ahoj kamaráde!
PS: Souhlasím, že ta časová posloupnost může vést k jiným výkladům souvislosti komentáře PS2: buď rád, že ho neznáš!!! Běda zemi, protože k vám sestoupil Ďábel

Odpovědět

5. 7. 2017 (10:48)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Můj komentář se vztahoval k psychiatrii jako celku a k anotaci na přednášku, která je dle mého dost mimo mísu.

Odpovědět

7. 7. 2017 (10:36)  –  Petr Hejna

0
0

Opravdu nerad se k tomu vracím, můj komentář není mimo mísu, i pan Grégr v soukromém rozhovoru v souvislosti s Kučerou po seznámení s tím, co udělal, použil "Když se někdo chová jako hovado", ba se i za něj omluvil, leč první jmenovaný tak neučinil. A je zajímavé, že ten obsáhlý rozbor psychiatrie u nás se objevil 2 měsíce po vydání článku, když na PS jsi Zbyňku den co den, a předtím jen pár hodin jsme spolu probírali, cože se to v PNP stalo, náhoda, že? Přitom bojuješ za ideály Pirátů: Jsme jediná strana nespojená se skandály, korupcí, byrokracií. Prostě jsem komentoval, že nechápu, jak někdo bezcitný k nemocným je kompetentní přednášet o bolestech duše, když je vědomě cynicky způsobí. Takže to bylo plně k věci – ne k rozboru přednášky, ale k osobě přednášejícího. Navíc jsem ti dal důvěrné informace, o co jde – chápu, že v případě že jsi z toho zděšen jako každý jiný, nemůžeš komentovat veřejně. Možná budu ty Piráty mít možnost vyzkoušet, zda nám pomohou v nelehkém boji s provázaností zdravotních papalášů, již poskytli důkazy manipulace, pošlu do soukromé zprávy.

Odpovědět

7. 7. 2017 (10:46)  –  Petr Hejna

0
0

druhý jmenovaný, překlep, omlouvám se – to je něco, co právě primář Kučera neumí

Odpovědět

8. 7. 2017 (20:56)  –  Luděk Blaha

0
0

Není zase až tak od věci, čas od času psychiatra navštívit. Máte-li štěstí na zaměstnavate, tak vám odborné vyšetření sám objedná. A je-li ke všemu i starostlivý, pak vám pro zdar věci zařídí konzultaci u svého psychiatra.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.