Přihlášení

Festival nad řekou rekapituluje

7. 1. 2011 | Magdalena Myslivcová | Diskuze (13) | Kultura

Filmový Festival nad řekou Písek 2010 - foto Zborník

Společnost Heart of Europe Media s.r.o., pořadatel Festivalu nad řekou, rekapituluje loňský ročník a současně připravuje letošní. Pro radu města Písek 16.12.2010 byla připravena závěrečná zpráva. K jejímu projednání však nedošlo, protože byl bod stažen z programu. V loňském roce podpořilo město Písek festival částkou 1,2 mil. Kč, které byly poskytnuty formou služeb. Na letošní rok je v rozpočtu města vyčleněna částka 800 tis. Pokud by byl festival zařazen do Zlatého fondu kultury, stejně jako ostatní významné kulturní akce v Písku, obdržel by pořadatel příspěvek města ve formě financí a mohl by pak poptávat nejvýhodnější služby. Pokud zůstane příspěvek ve formě služeb dodávaných městskými organizacemi, např. Centrem kultury, jsou ceny stanoveny fixně touto organizací a nelze o ně soutěžit. Takové řešení by bylo systémovější.

Z důvodové zprávy Odboru kultury města Písek vyjímáme následující:

Město Písek bylo hlavním partnerem akce Festival nad řekou, která se v Písku uskutečnila ve dnech 30.07. – 5.08.2010.
S hlavním pořadatelem, společností Heart of Media s.r.o. se sídlem Čechtická 10, Praha 4, uzavřelo město Písek dne 1.07.2010 smlouvu Partnerství k akci a podpořilo tento festival částkou 1,2 mil. Kč. V této hodnotě poskytlo město požadované služby pro festival specifikované v příloze č. 3) a pořadatel mediální plnění specifikované podrobně v příloze č. 1). Smlouva včetně příloh byla předložena radě města na jednání dne 13.05.2010 a usnesením č. 411/10 byl podpis smlouvy starostou podmíněn prokázáním 80% naplněnosti a smluvním zajištěním akce ze strany pořadatele. Čestné prohlášení společnosti Heart of Media s.r.o. včetně přílohy č.1 – mediální plnění pro město Písek a přílohy č. 2 – rozpočet akce Festivalu nad řekou, bylo městu Písek předloženo 22.06.2010. Závazky smluvních stran byly vyrovnány formou vzájemného zápočtu ke dni 30.11.2010. Předkládaná závěrečná zpráva je přehledem o celé akci z hlediska organizace, zhodnocení programových cyklů, doprovodných akcí, obsahuje základní statistické údaje a nabízí
přehled nejvýznamnějších událostí festivalových dní včetně fotodokumentace a monitoringu.

Ze závěrečné zprávy Festivalu nad řekou 2010 vyjímáme úvod a závěr.

ÚVOD

Ve dnech 30. 7. až 5. 8. 2010 proběhl v jihočeském Písku II. ročník filmového a multižánrového Festivalu nad řekou (www.festivalnadrekou.cz ).

Festival se konal pod záštitou bývalého prezidenta Václava Havla a českého PEN Klubu; dále propůjčili svou záštitu ministr zahraničních věcí ČR, ministryně školství ČR, ministr pro místní rozvoj, hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola a starosta města Písek Miroslav Sládek.

Už loňský první ročník naznačil, že se v Písku zrodila nová festivalová tradice. Velkým závazkem pro organizátory byla přízeň generálního partnera ČEZ Jaderná elektrárna Temelín a hlavního partnera královského města Písek, spolu s dalšími pořádajícími institucemi a partnery. Velkou motivaci pro pořadatele představoval také vysoký zájem diváků. Přestože letos co do počtu akreditovaných účastníků zaznamenal Festival nad řekou oproti loňsku mírný pokles (z 1850 na 1730), vše nasvědčuje tomu, že si festival již ve druhém ročníku vytvořil stabilní diváckou základnu. Také fakt, že se letos prokazatelně méně korzovalo po písecké riviéře a více se sedělo v kinech, dokazuje, že do Písku opravdu míří především ti, kteří mají zájem o to hlavní, co festival přináší – o kvalitní filmy. Mírný pokles diváckého zájmu odpovídal všeobecnému letošnímu trendu u většiny letních festivalů a v případě FNŘ byl navíc způsoben pozdním vyhlášením akce.

K důležité změně došlo ve vedení festivalu. Post uměleckého ředitele FNŘ opustil 4. března letošního roku Jiří Králík. Umělecké řízení akce se tak sloučilo v osobě prezidenta Festivalu nad řekou Michaela Havase. Ten nyní zastřešuje program koncipovaný dramaturgy jednotlivých filmových sekcí (v letošním roce to byly Belle Époque, Historie francouzského filmu, Polský film morálního neklidu a Diagnóza času).

Produkce a celková organizace festivalu byla zastřešena firmou Heart of Europe Media, s.r.o. a byla koordinována Markétou Havasovou.

Je třeba říct, že se II. ročník Festivalu nad řekou nerodil bez komplikací. Vzhledem k tomu, že organizátoři neobdrželi finanční příspěvek ani od Ministerstva kultury ani Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, jež v loňském roce pokryly téměř třetinu rozpočtu, nebylo dokonce do poslední chvíle jasné, zda se festival bude vůbec moci uskutečnit. Že se to nakonec podařilo, je důkazem profesionality organizátorů a zároveň oceněním těch institucí a partnerů, kteří festivalu svou pomoc neodepřeli.

ZÁVĚR

Zvýšená kvalita produkce a celkové organizace potěšila nejenom pořadatele, ale především také samotné diváky a znalce festivalového prostředí. Svědčí tomu nespočet pozitivních emailů, vzkazů na Facebooku či SMS zpráv, které organizátoři po skončení festivalu obdrželi.

Těšit se z minulých úspěchů však nestačí. Je třeba se především dívat do budoucna. Co se příštího ročníku týče, na prvním místě si organizátoři uvědomují důležitost dřívějšího spuštění PR a bližší spolupráce s médii.

S tím ale souvisí nutnost uzavření dlouhodobých smluv s partnery a celkové navýšení rozpočtu. Oproti současnému rozpočtu FNŘ (7mil Kč) ANIFEST v Teplicích operuje s rozpočtem 18mil Kč, Letní filmová škola v Uherském Hradišti má rozpočet kolem 15mil.

S navýšením rozpočtu souvisí i další aspekt: do příštích let chtějí organizátoři vylepšit mezinárodní kvalitu PR pro FNŘ – zejména pokud jde o webové stránky ale i při všech publikacích. Při počtu 500 stran, které by bylo třeba přeložit v první fázi do anglického jazyka, je zde řeč o cca 125 000 Kč. Pro názorné srovnání představuje tato suma zhruba roční školné pro dva zahraniční studenty na Filmové akademii múzických umění.

Při pohledu na letošní ohlasy i konkrétní výsledky jsme přesvědčeni, že se Festival nad řekou může rychle stát jednou z nejvýznamnějších společensko-kulturních akcí Jižních Čech a velice důležitým mezinárodním nástrojem pro turistický ruch v regionu. FNŘ má také zřejmý potenciál sehrát do budoucna důležitou roli při získávání většího počtu studentů pro píseckou FAMO. Je to potenciál, který by bylo velkou škodou neproměnit ve skutečnost.
 

0
0

Diskuze k článku +

7. 1. 2011 (19:51)  –  Veronika

0
0

Každý rok zmanipulované počty návštěvníků, kdy je jeden návštěvník počítán několikrát dle toho, kolikrát byl na produkci. Každý rok totální průšvih s propagací a PR. Při srovnání poměr cena / výkon naprosto žalostná bilance. Tristní doprovodný program s minimálním počtem návštěvníků. Smlouva o partnerství, kdy nemusí příjemce v návaznosti na smluvní podmínky prokazovat v podstatě nic. Ti, kdo poctivě žádají o městské dotace a granty musí vyúčtovat každou korunu. Smlouvu o partnerství s nimi však nikdy uzavřena nebude. A nakonec to nejlepší. V mnoha případech totální nesplnění podmínek a slibů pořádající agentury ve spojení s finanční pomocí ze strany společnosti ČEZ, která nikdy nikomu na nic v Písku peníze nedala….až teď, když se do věci vložili určití pánové s potřebnými kontakty A kdo že to vše tak pěkně pro město domlouval a znovu pro to město velmi nevýhodně protlačil…? No jistě. Všem píseckým velmi dobře známí TOMÁŠ DUŠEK a TOM ZAJÍČEK. Měli bychom se ptát, proč na tuto akci, proč se nikdo neptá na nedodržení smlouvy, slibů atd…..

Odpovědět

8. 1. 2011 (17:33)  –  Starý plch

0
0

A ktomu ještě odbor kultury a je vymalováno. Jen občane sypej svoje daně,umime se ti o ně postarat. Bylo by dobré ještě zavést nějakou tu místní kulturní daň,aby bylo ještě více co rozhazovat.Možná by bylo dobré vymyslet nějaký ten odpustek v podobě 20 koruny za odložení kultury na veřejném prostranství do obecních nádob.Co kulturní akce to každý občan 20 korun.To už by byla sumička.To by se nám ta kultura zkulturnila sama.

Odpovědět

8. 1. 2011 (18:58)  –  Mladý plh

0
0

Souhlasím s taťkou!

Odpovědět

10. 1. 2011 (12:19)  –  Eva Veselá

0
0

Odpověď Veronice: Ptá se, ..podala jsem podnět k prošetření kontrolnímu výboru zastupitelstva města Písku ještě v době, kdy jsem byla zastupitelkou. O výsledku budete určitě informováni. Jsou to vážné věci. Na webu města visí další zajímavé materiály pro RM. Jsou tam oproti minulým materiálům doplněna pečlivě další čísla, např. ze září…Budeme se tím podrobně v kontrolním výboru již tento týden 13.1. zabývat. Bohužel, RM je také v tomto termínu. Již minule jsem upozorňovala členy RM, že to bude předmětem šetření kontrolního výboru. RM to stáhla. Lhůta se již blíží ke konci a bude se muset vydat konkrétní stanovisko kontrolního výboru.

Odpovědět

11. 1. 2011 (09:42)  –  Veronika

0
0

Pro pani Veselá. Ve své podstatě byste toto vůbec nemuseli řešit. Tyto zpětné kontroly by měl činit Odbor kultury a cestovního ruchu, popřípadě by se tím mohla zabývat i Kulturní komise. No jo. Ale jak to měl dělat Odbor kultury, když tomu šéfoval pan Dušek, který si celou věc prosadil a částečně "pomohl" s financováním. To jaksi nešlo. No a Kulturní komise… Promiňte, ale ta je jaksi "jalová". Minimum zkušeností s jakoukoli činností, praxí a čímkoli, co se podobného týká:-( Tedy mimo to, že jsou někteří členy politických stran.

Odpovědět

12. 1. 2011 (01:26)  –  Eva Veselá

0
0

Samozřejmě že je úředník placen za to, aby chránil majetek obce, vyplývá to pro něj z několika právních předpisů. Každý vedoucí odboru i tajemník má pro svůj obor předepsanou zkoušku odborné způsobilosti, proto je placen tak dobře. Politik nemusí být odborník, ten odborný servis provádí zastupitelům zaměstnanci radnice a měli by včas upozornit na chybu, pokud ji volení zastupitelé dělají či navrhují v rozporu se zákonem. Pak by to mělo být uvedeno v zápise, že na to dotyčný odborník upozornil pro případ, že by si zastupitel stále vedl svou. Osobně mne velmi rozčililo, když jedna zaměstnankyně prohlásila před celým zastupitelstvem, že provádí kontrolu jen formálně a paní tajemnice na to nereagovala. Proto jsem podala podnět ke kontrole. Jak mám věřit, že bylo plnění ze smlouvy pro město skutečně naplněno? Je to obchod jako každý jiný. Taktéž mám pochybnosti o celé proceduře. To, že politici něco "tlačí" mi nevadí, musí to však být v souladu se zákonem. Prvotním kontrolním mechanizmem je vlastní kvalitní práce zaměstnance radnice. Další nastupují buď preventivně nebo, když se objevují nejasnosti či symptomy korupčního jednání…Od kontrolního výboru jsem dostala zatím jen zprávu, že to bude projednávat nový výbor po volbách. Bohužel byl pan předseda Lejčar zdravotně indisponován, když jsem se s ním chtěla domluvit na včasném jednání jako nynější nová členky výboru…. a tak bylo první jednání svoláno až na 13.ledna 2011. Materiál minule stažený, nyní trochu pozměněný, jde opět do rady s návrhem aniž by se posečkalo na závěr kontrolního výboru. Osobně tam vidím několik závažných pochybení… Ale vše se nechá napravit a udělat opatření, aby se stejná chyba vícekráte neopakovala. A tak by vlastně měl pracovat kontrolní výbor. Zjistit skutečný stav, zákonnost, plnění a při prohřešcích navrhnou opatření k nápravě a zamezení stejné chyby. To pomůže vedení dělat správná rozhodnutí…Kulturní komisi bych nepodceňovala…důležité je, jak sami budou pracovat a objektivně navrhovat. Ale to chce čas na zpracování návrhů a odborníka k ruce, aby nenavrhovali hlouposti-nezákonnosti. Na to by ale měl upozornit ten odborník…Dobrá kontrola pomáhá nejen těm, kdo vládnou, ale i všem zúčastněným…

Odpovědět

12. 1. 2011 (12:19)  –  Martin Zborník

0
0

Jako člen minulá i stávající kulturní komise vás mohu ujistit, že problematika způsobu financování FNŘ byla již několikrát na komisi projednávána. Budu li mluvit sám za sebe dlouhodobě kritizuji způsob nastavení financování z městského rozpočtu ač existenci FNŘ vítám a podporuji. Město Písek totiž vlastně vůbec neposkytuje finanční prostředky pořadateli festivalu, ale platí přímo Centru kultury o.p.s za služby, které si je samo určuje. Ze hry je tedy vyřazena jakákoliv konkurence a organizátor festivalu nemá žádný důvod tlačit na snížení těchto prostředků (tomu je totiž vlastně jedno jestli za to město zaplatí 100 tis nebo 1,5 mil). Ve výsledku tedy v posledních 2 letech to fungovalo jako dobré dofinancování činnosti Centra kultury o.p.s. z obecních prostředků. Dosavadní vztah pořadatele k městu je postaven na požadované protislužbě ve formě mediálního plnění.
Jako východisko z nevyhovujícího stavu navrhla na prvním jednání nové kulturní komise zařazení FNŘ s vyčleněnou rozpočtovou částkou 800 tis Kč přesunout do zlatého fondu na rok 2011, který má ale jasná pravidla pro financování . Prostředky budou poukázány pořadateli na základě jasného rozpočtu. Ten pak může přímo ovlivňovat efektivnost jejich využití. Následně je musí řádně vyúčtovat městu Písek.

Odpovědět

12. 1. 2011 (12:57)  –  Ctirad Havel

0
0

Pro pana Zborníka: Už jsem Vás na těchto stránkách jednou upozornil, aby jste přestal překrucovat fakta. Rovněž tak přestal napadat Centrum kultury polopravdou či přímo lží. Opět ukazujete naprostou neznalost fungování o.p.s. a poškozujete naší činnost. Pokud v tom budete pokračovat, začnu zvažovat právní kroky k ochraně naší organizace. Zkuste už konečně radši tvořit než stále jen bořit. Asi musíte být hodně nešťastný člověk. Umíte se taky usmát a radovat se z maličkostí? Možná by Vám to pomohlo.

Odpovědět

12. 1. 2011 (13:38)  –  Martin Zborník

0
0

Můžete být prosím konkrétnější a ne jen vyhrožovat právními kroky, v čem podle vás šířím polopravdy či přímo lžu, kde ukazuji neznalost fungování o.p.s a poškozuji vaši činnost? Naprosto chápu, že se vám moje názory nehodí do krámu, ale to ještě neznamená, že vše bořím a nic netvořím.
Mimochodem vaše organizace je vlastně úplně stejným dílem i moje, jako každého písečáka, protože jsme všichni vaším zřizovatelem a velice podstatným chlebodárcem. Proto je naprosto legitimní vaší činnost velice podrobně sledovat.
Na vaše osobní výpady reagovat nebudu, protože do této debaty vůbec nepatří.

Odpovědět

14. 1. 2011 (14:11)  –  i...

0
0

Před třemi lety někdy v dubnu přišel jeden z pořadatelů FNŘ do Písku na schůzku s panem starostou a dalšími reprezentanty kulturních píseckých stánků s tím, že se tento festival zde uskuteční v srpnu téhož roku. Všem zúčastněným bylo jasné, že to není reálné. Nicméně v příštím roce se toto stalo již realitou. Město Písek uvolnilo na festival určitou sumu. Udělal se rozpočet , takže se přibližně vědělo, kolik peněz bude třeba na jeho technické a personální zajištění (pronájmy prostor apod.). Samozřejmě bylo možné dát tuto částku přímo pořadateli festivalu, který by z ní hradil výše zmíněné náklady. A co se klidně mohlo stát. S tímto pořadatelem nikdo neměl zkušenost. Byl příjemcem městských peněz, tedy jak správně píše pan Zborník, nás všech. Co kdyby akci uskutečnil, čerpal služby, vyčerpal peníze, nevydařil se mu podnikatelský záměr, a v podstatě by zkrachoval? Jak by se z něho peníze za tyto služby dostávaly? Asi těžko. Proto město poukázalo tuto částku rovnou Centru kultury, které služby poskytovalo, aby se eliminovalo toto nebezpečí. Je to špatně???

Odpovědět

14. 1. 2011 (15:35)  –  v.

0
0

Není to špatně – je to jediné řešení, protože za tím byl Králík. Ani dnes není jisté, zda festival vůbec získal svoje místo na přefestivalizovaném českém trhu. Zatím těch několik stovek návštěvníků neodpovídá vynaloženým nákladům.

Odpovědět

14. 1. 2011 (16:40)  –  i...

0
0

Ano, bylo to tehdy jediné rozumné řešení, protože nikdo nevěděl, jak se situace vyvrbí. I druhý ročník to bylo v podstatě jediné bezpečné řešení, protože po odchodu pana Králíka, akce byla opět zase poprvé (s novým pořadatelem). Poté se ukázalo,, že pořádající agentura je opravdu solidním prtnerem. Proto se teď může klidně postupovat už jinak. Celý finanční obnos tedy dostane pořadatel. Bohužel stále nemohu přijít na smysl této věty pana Zborníka: "Ze hry je tedy vyřazena jakákoliv konkurence a organizátor festivalu nemá žádný důvod tlačit na snížení těchto prostředků " (myšleno tedy v minulých dvou letech). Přece než tyto finanční prostředky na zajištění požadovaných služeb ze strany pořadatele byly poukázány dodavateli služeb, tedy Centru kultury, pořadatel se takto sám rozhodl. Kdyby se rozhodl, že si chce místo kina pronajmout např. Divadlo pod čarou, tak tak učiní, a peníze půjdou Divadlu pod Čarou, kdyby promítali na Zimáku místo v Letňáku, tak dostane na služby peníze provozovatel zimního stadionu a tak bych mohla pokračovat. No a k další větě pana Zborníka "Ve výsledku tedy v posledních 2 letech to fungovalo jako dobré dofinancování činnosti Centra kultury o.p.s. z obecních prostředků" se opravdu slovně vyjádřit nedá. Je to prostě nepravda!

Odpovědět

18. 1. 2011 (20:23)  –  Jakub

0
0

Souhlasím! Kde jinde jsou v Písku konkurence schopné prostory pro uspořádání FNŘ?Pouze ty v majetku CK (tedy města, tedy nás všech).Ano, "Ze hry je tedy vyřazena jakákoliv konkurence" zcela přirozenou cestou. Otázkou však pořád zůstává, zda město Písek musí financovat CK z rozpočtu tak velkou částkou!!!

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.