Přihlášení

Ad Smart City: Pjér la Šéz – Lidská bytost a mechanický systém

21. 7. 2015 | Zbyněk Konvička | Diskuze (38) | Redakční glosy

Pjér la Šéz

K diskuzi o Smart city velmi doporučuji zhlédnout tuto přednášku psychologa, psychoterapeuta, divadelníka a hudebníka Pjéra la Šéze, který mj. spolupracuje s hercem Jaroslavem Duškem v jeho divadle Vizita a v představeních Čtyři dohody a Pátá dohoda. V přednášce se tomu, kdo chce skutečně vidět, slyšet a vnímat především srdcem, budou rázem otevírat oči.

Ano, všichni jsme nedobrovolně součástí systému, který nás zotročuje, oslepuje a ohlušuje a my nevíme často, co s tím. Pjér velmi srozumitelně vysvětluje, jak systém funguje a jak si zachovat i v rámci systému maximální možnou osobní svobodu. Asi je nemožné a bláznivé ze systému zcela vystoupit, ale je možné se na jeho nezměrném bujení a růstu nepodílet, nebo co možná nejméně a nenechat se jím tolik zasahovat. Se systémem se nedá bojovat, tím ho jen živíme. Lze mu ale nevěnovat pozornost, otočit se zády – „Dát císaři pouze to, co je císařovo, a Bohu to, co je Bohovo.“ Jak v přednášce Pjér použije biblický citát od Ježíše Krista. Nic více, nic méně.

Naše pachtění se za materiálními nesmysly, ovládání jeden druhého, vzrůstající sociální nerovnosti atd… systém potřebuje jako nezbytnou potravu k dalšímu růstu. Naopak spolupráce, empatie, dobré vztahy, pokora, skromnost, nesoutěžení a maximální bdělost dost možná vedou k větší spokojenosti a osvobozování se alespoň částečné od všudypřítomného systému.

Není tak trochu Smart city jen další hrou celého systému, který na každém z nás a celé planetě parazituje? Co běžnému Písečanovi přinese dobrého a užitečného? Po delším úvodním slovu začíná být přednáška velmi zajímavá od 21 minuty dále až do samého konce.

0
0

Diskuze k článku +

22. 7. 2015 (09:38)  –  Mgr. Ing. Jiří Hořánek

0
0

Město Plzeň spustilo bezplatné připojení k internetu ve dvou venkovních lokalitách u náměstí Republiky, konkrétně v Mlýnské strouze a ve Smetanových sadech. Novou službu nazvanou Plzeň free wifi bude dál rozšiřovat, a to i mimo historický střed.

Cílem radnice je umožnit občanům i turistům v odpočinkových zónách přístup k informacím zdarma. Zavedení služby je možné díky tomu, že má Plzeň svou vlastní síť podzemních optických tras. Ta dosahuje délky přes 130 kilometrů a propojuje na 120 lokalit.

„Plzeň by se ráda zařadila mezi takzvaná SMART cities neboli chytrá města. Ta dokážou využívat informační technologie ve svůj prospěch a hlavně ve prospěch svých občanů. I tato služba, jako je Plzeň free wifi, nám k postupu na pomyslný prestižní seznam pomáhá,“ řekl primátor města Martin Zrzavecký.

Odpovědět

22. 7. 2015 (10:26)  –  Luděk Blaha

0
0

Otázkou zůstává, kolik taková služba zdarma pro všechny stojí peněz občany města. Internet, kam jen oko dohlédne, ale třeba na četnější svoz odpadků se už prostředků nedostává…
Někdy, zdůrazňuji, že někdy se stane, ža po čase vyjde najevo, že na uzavřené smlouvy může být pohlíženo jako na poměrně nevýhodné, finančně i časově, a že jsou navíc i nevypověditelné. Ale k tomu zpravidla dochází až po čase. Dost záleží na výsledku dalších voleb.

Odpovědět

25. 7. 2015 (14:10)  –  Martin Brož

0
0

Co rovnou kdyby jsme tedy v odpočinkových zónách dávali kafe zdarma, a rohlíky, řidičům pak pneumatiky a tak dále…. Nemyslíte si že je to dost na hlavu? Město nemá podnikat a ani dělat práci, ve které podnikají lidé kteří pak tvoří město! Město by mělo vytvářet pouze podmínky pro podnikaní. Tj umím si představit že udělá město SmartCity platformu do které může kdokoli z Píseckých podnikatelů vstoupit a zapojit tam svůj projekt. Ale nevím proč by mělo třeba dělat internetové linky a to hovořím z pozice ISPka.

Odpovědět

25. 7. 2015 (14:31)  –  Zbyněk Konvička

0
0

pikantní je i návrh soudružky ministryně Marksové na zavedení či zvýhodnění tarifů na internet pro sociálně znevýhodněné… a stát by firmám prý ušlý zisk dotoval!!! údajně má MPSV pořizovat těmto lidem i zvýhodněné počítače… to by nevymysleli snad ani "praví" komunisti

http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/domaci/ministryne-marksova-planuje-prispevek-na-internet-pro-socialne-slabe

Odpovědět

25. 7. 2015 (15:22)  –  Zbyněk Konvička

0
0

dohledávat si zdarma info nejen o pracovních místech lze přeci dávno ve veřejných knihovnách a různých neziskovkách …

Odpovědět

22. 7. 2015 (16:01)  –  Karolína Jirmanová

0
0

Tak jsem se na to podívala. Uff. Bylo to dlouhý, ale poučný. Nedá mi, nevypůjčit si slova Pjéra la Šéze. "Systém, kterého se bojíte je jen iluze. Je to něco co funguje a existuje pouze a jen, pokud věříte, že to existuje". Já nevěřím, že třeba chytré řízení městské dopravy je systémem, který mě bude omezovat, kontrolovat, znásilňovat a ničit. Spíš je pro mě možností, jak ušetřit městské peníze za veřejnou dopravu. Systém o kterém se ve videu mluví vidím spíš v kritických textech na PS. Ten tlak, vyhrožování, negativita a to všechno smontováno do poplašných, nebo na opak "veselých" textů. Navíc publikovaných lidmi, kteří se snaží dostat do komunální politiky. Doporučuji se na to vykašlat. Zůstat "prosťáčkem božím" a užít si představu, že třeba bude něco fungovat lépe :-)

Odpovědět

22. 7. 2015 (22:43)  –  Zbyněk Konvička

0
0

no Karolíno, celkem obdivuji vaše nadšení ze Smart city a říkám si, kde se bere ten velmi nekritický obdiv k něčemu, o čemž se toho mnoho neví – především co se dlouhodobého plánu financování a udržitelnosti projektu týče, a centrálního sběru dat o občanech na jednom místě… to je ten důvod, proč jsem tu zařadil tuto přednášku Pjéra la šéze… systém smart city o vás bude vědět dost věcí, které dost možná ani nechcete, aby je věděl… a disponoval jimi…ať už pro obchodní či jiné účely..

a ta použitá Pjérova citace je řekl bych dost vytržená z kontextu… strach či reálná obava z toho, že nás systém ovládá je myslím zcela na místě, minimálně skepse v tom smyslu, že tomu tak není…

chytré řízení MHD je dle mého soudu hlavně ve městě velikosti Písku de facto zbytečné a trochu mi přijde i legrační… budou jezdit busy konečně včas a dle potřeb občanů? … v prvním plánu to dle mého bude spíš nákladné a zcela jistě pro firmu, která plán na úsporu bude dělat bezpochyby velmi dobrý kšeft
…v čem konkrétně smart city ušetří peníze za veřejnou dopravu u těch několika píseckých linek? nesleduje se přece už dnes vytíženost linek a následně se neupravují jízdní řády tak jako tak?

obávám se, že nějak nechápu vaši poznámku v čem jsou texty na PS, které jsou kritické, blíže systému? PS je svobodné fórum, jako stvořené pro výměnu názorů… narážíte asi na texty Svobodných, že? … no vcelku jejich skepsi rozumím a články vnímám spíše jako varování před nekritickým obdivem a nadšením ze smart city… a varování před dalším chapadlem systému… o tom, že asi uhodili hřebíček na hlavičku svědčí patrně i početl palců nahoru pod jejich textem o smart city… nebo si myslíte, že se všichni tak jednoduše nechají opít rohlíkem? … rozhodně schopnost kritického myšlení nechápu jako podporu systému, ba právě naopak… systém dle Pjérova výkladu potřebuje právě spíše to tupé poslušné či nadšené stádo, abych si mohl s ním mávat, jak potřebuje..

užívat si představu že něco bude fungovat lépe by bylo jistě fajn v případě, že za vším nebudou stát vcelku zajímavé dotační peníze pro pár vyvolených zainteresovaných firem… což jsou zase peníze nás všech,jen přefiltrované přes EU, a pak pravděpodobně peníze z písecké městské kasy firmám,, které celý smart systém budou udržovat v chodu a budou mít monopol na řadu věcí…

a poslední věc – "být prosťáčkem božím" asi moc není o tom, že si užívám představu, že třeba něco bude fungovat lépe… znamená to spíše v duchu Pjérovy přednášky – vidění či vnímání světa očima bez zištných či kalkulujících úmyslů… což předkladatelé projektu smart city bezpochyby mají, že? ;)

Odpovědět

29. 7. 2015 (19:16)  –  Richard Kába

0
0

Pokud takovou věc zanalyzujete a bude pozitivní prosím. Pokud ji chcete brát jako součást Smart City – OK, takže se těším na Vaše další postoje, na celý projekt Smart City a Vaše hlasování v případě, že se to bude realizovat úplně jinak.

Odpovědět

23. 7. 2015 (08:35)  –  Richard Kába

0
0

Pane Konvičko, s tím se nedá naprosto souhlasit. Lidé nejsou (nebo neměli by být) ovce. Slovo starosta je do slova starat se. Zastupitelstvo a rada není autokratický vládce, jsou to pouze lidé, kterým dali voliči svůj mandát sloužit jim a pracovat pro ně. (Nikoli proti nim). Mandát by neměl být ultimativní, nýbrž by měl vycházet z předvolebních programů. Která strana měla v předvolebním programu výstavbu Smart City? TOP9? Piráti? Anonisti? Nevšiml jsem si …

Zastupitelstvo nemá podle mého názoru mandát něco takového schválit, na místě je veřejná diskuze (myslím opravdová veřejná diskuze) anebo referendum. Nejde o pár drobných, jde o opravdu velkou hromadu peněz daňových poplatníků a velký (negativní) dopad na každého obyvatele.

Zájmy zainterestovaných lidí a firem jsou víceméně zřejmé a není důvod, aby to občan akceptoval.

Odpovědět

23. 7. 2015 (10:31)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Pane Kábo, v tomto ohledu máte naprostou pravdu… taky jsem si nevšiml, že by nějaká partaj měla ve svém programu podporu smart city.

A veřejná diskuze a řádné vysvětlení od předkladatelů návrhu s tím, co vše bude smart city pro občana obnášet a stát a jak moc smart city zatíží městský rozpočet do budoucna, by rozhodně měly být na pořadu dne.

Ano, lidé by neměli býti ovcemi, což je z velké zčásti na nich a z části na systému – jak je dovede zpracovávat, respektive na pohodlnosti a apatii lidí, nebo naopak bdělosti (jak o ní hovoří Pjér) a občanské aktivitě. Systém ale rozhodně nepotřebuje a brání se bdělosti a aktivitě občanů, jak může…, byť často hovoří o pravém opaku.

Odpovědět

25. 7. 2015 (14:31)  –  Martin Brož

0
0

Pane Kába, děkuji za upozornění, že jsme jako Piráti neměli něco v programu, ale asi jste ho moc nečetl. Máme tam jak rozvoj moderních technologií ve městě tak i třeba chytré osvětlení které šetří energie.

Odpovědět

27. 7. 2015 (08:19)  –  Richard Kába

0
0

Pane Broži, já jsem Váš program, stejně jako programy všech ostatních stran četl, ostatně Váš byl jeden z nejdelších. A zaujal mne např. bod:

Přehodnotíme dotační politiku

Dotace deformují trh. Proto musí být výjimečné a používané pouze v případě nesporného užitku pro obec a společnost. Pirátská strana prosazuje širokou kvalifikovanou diskusi občanů a odmítá tlak zájmových lobby.

Když se zamyslím nad Smart City a přečtu si tento bod Vašeho programu, mám dojem, že Váš názor na SC nemůže být kladný.

Odpovědět

27. 7. 2015 (19:20)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den pane Kába. Znovu se již opakovat nechci, už několikrát jsem psal v čem vidím přínos a v čem ne. Pokud se to stane za podmínek které říkáte nebude to nic hezkého (jen velkej bratr) pokud se to celé udělá trošku s ohledem na otevřenost celého systému je to něco s čím souhlasím.

Odpovědět

28. 7. 2015 (08:33)  –  Richard Kába

0
0

A "kdyz se to udela s ohledem na otevrenost" tak budete souhlasit i za cenu dotaci?
Ja vnimam co rikate, jenom rikate kazdou chvili neco jineho a bylo by dobre videt Vas nazor i ve vysledcich hlasovani. Ale neberte to, co pisu nijak kriticky, berte to motivacne … Nepotesilo by me, kdyby si Vas take koupili …

Odpovědět

28. 7. 2015 (20:49)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý večer pane Kába.

Jeden člověk z mého života řekl jednu věc kterou si pamatuji dodnes: "Dvá se neshodnou a ani si neporozumí dokud si nesladí slovníky." Tudíž zkusím to jinak. Rád bych Vám nastínil jak to vidím já osobně. Nemá to co dočinění s žádným dalším subjektem či firmou. To co napíšu je pouze moje stanovisko vypozorované z toho co jsem doposud viděl.

Začal bych asi tím, co považuji za alfa a omega celého konceptu. (Předem se omlouvám když zabřednu do technických výrazů) představme si to na počítači. Srdcem každého počítače je základní deska, ta má nějakého výrobce (v našem případě je to platforma na kterou bude navazovat vše další – nebudu ted říkat kdo je zřizovatelem, to může být kdokoli – EON, ČEZ, město, TMOBILE, O2, nebo vy nebo já prostě kdo bude mít dostatek peněz na to aby tuto základní platformu vytvořil. Ta spočívá v chytrém zařízení, jedoucím například na linuxu či céčku, je to mnoho malých krabiček navěšených například na pouličním osvětlení. Tyto krabičky nedělají nic jiného než že jsou spolu propojeny a dokáží regulovat světlo LED lamp. Vytvoří tak systém spolupropojených a komunikujících zařízení, na které lze dodávat další periferie) zde se dostáváme k další části počítače a to třeba procesor (ten má také svého výrobce, neříkám opět koho protože to záleží na podmínkách kdo nabídne lepší řešení – tento procesor bude mít jediný úkol, řídit celý systém – v našem případě je to centrální místo pro ovládání LED lamp, nebo sběru dat – zde je to co píšete může to být vaše zmiňované technologické centrum, stejně tak si dovedu představit že to může bejt třeba datové centrum v Praze a nebo na Hluboké – to záleží an tom kdo nabídne opět lepší řešení) další částí je grafická karta (v našem případě to může být například senzor který říká jestli an semaforech je fronta aut, zda na parkovišti je volné místo k zaparkování – zde opět je systém otevřen všem, byl jsem v Německu kouknout jaký mají senzory a jak vypadá jejich platforma na vyhodnocování, byl jsem se kouknout i v tesla Blatná co mají oni) pak máte periferie jako například klávesnici, scaner nebo myš (tyto senzory zas mohou dělat komunikaci mezi občanem a systémem například když osadíme senzory bluetooth modulem, a půjdete okolo nějaké památky upozorní vás to na ní, nebo na krámek ve kterém se prodává dobrá zmrzlina, nebo jen když nemáte čas si koupit předpatné Píseckých postřehů, stáhnete si ho do svého mobilu/tabletu).

Nebudu říkat že na celé se musí čerpat dotace z EU či jiných fondů, nebo že tohle musí dělat tahle firma. Dokážu si představit, že sytém může být otevřený a peníze na jeho chod budou brány z toho co vydělá, protože možností jak to celé financovat je dost. V jednocm se s vámi shodnu, nemělo by to být ve stylu velkého bratra a sledovat to občana na každém kroku, nemělo by to být v rukou pár vyvolených firem. Na druhou stranu možnosti které to má a potenciál se mě líbí. Tudíž první otázkou je, jak vůbec nastavit pravidla a vytvořit tu základní desku celého systému.

Odpovědět

29. 7. 2015 (13:43)  –  Richard Kába

0
0

Určitě by byla zajímá analýza návratnosti takového řešení. Např. kolik stojí vybavení chytrých lamp, pokd jde třeba o čidla pohybu, jakou mají režii (energetickou), jaké jsou rozdíly v nákladech na instalaci, servis, údržbu (asi bude rozdíl v tom vyměnit stávající výbojku a opravit elektroniku v "nové" lampě a určitě budou jiné nároky a ceny na servisní firmu) a pak by se vidělo, zdali se každým šetřením dá opravdu ušetřit a zdali a jaká je návratnost takové změny. A má oblíbená – na úspornější řešení městského osvětlení nepotřebujeme Smart City :)

Odpovědět

29. 7. 2015 (18:52)  –  Martin Brož

0
0

Dobrý den.

Tak já už to vážně vzdávám, mě to přijde jako bych mluvil s kusem kamene. On nerozumí mě, já jemu, ale ani jeden neustoupí ani o píď. Znova říkám a prosím zkuste neprve číst než něco napíšete.

Je velice pravděpodobné, že pokud by se začal nasazovat takovýto systém a znovu opakuji že to nemusí být město (ani jako zřizovatel ani jako ten co to má platit) ale kdokoli z nás všech kdo je schopen něco takového nabídnout (nazvu ho chytré lampy) tak jistě se asi neudělá to, že se luskne prsty a všech 3000 lamp nebo kolik jich je se najednou vybaví těmito zařízeními. Jasně že je potřeba to vyzkoušet, propočítat všechny náklady a výdělky…. (Pokud jde o LED lampy tak jedna lampa má úsporu kolem 60 až 70% energie kterou spotřebuje rtuťová, sodíková a nebo argonová lampa – slabina LED lamp nejsou LED žárovky jak by se mohlo zdát ale právě jejich měnič, který dělá změnu napětí z 230V na pracovní napětí LED žárovek – tudíž již ted když se mění obyčejné výbojky za LED tak nastává problém a to že jim odchází velice často měniče, které jsou implementovány do těchto žárovek, pokud bude do lampy umístěn průmyslový měnič a né "Made in China" bude jistě životnost mnohonásobně větší. Když to vemu do detailu klidně bych použil toroidní transformátor a vykašlal se na impulzní měniče, pak to bude svítit do konce našich životů, na tom totiž nemá co odejít. Ano na úspornější osvětlení nepotřebujeme SC ale když budeme chtít udělat systém, který nebude jen o tom že to sepne žárovku která svítí na 20% když tam nikdo nejde a jakmile tam půjde tak se rozzáří na 100% tak je prostě potřeba specifikovat co všechno ten systém má umět a jak se má chovat. Proč to píšu, protože né všichni kdo se o SC zajímají nejsou "blbci" a možná o tom taky něco ví a vidí do toho trošku více.

Je to přesně jak jsem psal o tom počítači, jestliže chcete aby počítač fungoval, nemůžete přeci koupit desku na AMD procesor s PCI sběrnicí a pak koupit PENTIUM procesor a grafiku s AGP slotem. Prostě se musí nejprve vytvořit nějaká platforma (komunikační protokol / programovací jazyk který pak bude volně přístupný) na kterou budete vše pak dotvářet (a ted mluvím o všech firmách a subjektech bez rozlišování kdo je kdo) pokud toto nechápete, pak se omlouvám, ale bohužel už vám k tomu nemám co víc říct.

Odpovědět

23. 7. 2015 (12:00)  –  Mgr. Ing. Jiří Hořánek

0
0

Smart City a Smart Region: Nová šance pro Ostravu a Moravskoslezský kraj
22. 07. 2015

U příležitosti výjezdního zasedání vlády dnes podepsali ministr životního prostředí Richard Brabec, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, hejtman MSK Miroslav Novák a primátor města Ostravy Tomáš Macura memorandum o spolupráci na přípravě konceptu chytrého města (Smart City) a chytrého regionu (Smart Region) pro zlepšení kvality života a životního prostředí v Ostravě a Moravskoslezském kraji. Zároveň MŽP dnes vládě předložilo přehled svých aktivit cílených na zlepšení stavu ovzduší v MSK.
Moravskoslezský kraj dlouhodobě patří mezi oblasti s nejvíce znečištěným ovzduším v ČR a Evropě a jeho obyvatelé jsou tak postiženi zhoršenou kvalitou života. Na území kraje jsou plošně překračovány imisní limity pro jemné prachové částice PM10 a PM2,5 a benzo(a)pyren. Kvalitu ovzduší tu ovlivňují zejména lokální topeniště, doprava a průmysloví znečišťovatelé, a to na českém i polském území. Celý region se dlouhodobě potýká s vysokou nezaměstnanostní a na ni navázanými sociálními problémy. Pro řešení problémů v Moravskoslezském kraji je nezbytný celostní a provázaný přístup, který může nabídnout evropský koncept „chytrých měst a regionů“, která se začínají postupně rozvíjet po celé Evropě. Pro tzv. chytrá města a regiony je společný přístup k rozvoji všech jejich aktivit, které budou ve všech ohledech provázané a jednotlivá řešení a aktivity si nebudou odporovat. Koncept chytrých řešení se odráží na hospodářském rozvoji včetně poskytovaných služeb, dopravy, životního prostředí, technologií, správy měst a regionů, ale i na sociálně-kulturním propojení obyvatel a všech dalších činnostech měst a regionů.
“Ministerstvo životního prostředí realizuje na území Moravskoslezského kraje opravdu řadu aktivit a ruku v ruce s nimi sem směřují i velké investice ke zlepšení kvality ovzduší i kvality života obecně. Jedním z možných nástrojů pro celkové zlepšení kvality života, životního prostředí i konkurenceschopnosti v daném území, je dnes podepsané memorandum, kterým se všichni signatáři zavázali k dlouhodobému rozvíjení a podpoře opatření pro dosažení úspor energie a přírodních zdrojů, zkvalitnění a propojení dopravních systémů a mobility, snížení emisí CO₂ a dalších emisí znečišťujících látek, zejména v oblastech dopravy, energetiky a stavebnictví. Významně tím bude podpořen i rozvoj průmyslu v regionu, ovšem se zárukou minimalizace dopadů na ostravské ovzduší a životní prostředí vůbec,“ komentuje podpis memoranda ministr životního prostředí Richard Brabec.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci zapojení do memoranda navazuje na dosavadní kroky, které byly v Moravskoslezském kraji realizovány při řešení hospodářských, vědecko-výzkumných, sociálních a environmentálních problémů. Umožníme krajům a městům nad 100 tisíc obyvatel, aby mohly využít náš program EFEKT 2015 k získání dotace na zkvalitnění svého energetického managementu, a krajům a obcím žádat o dotaci na zpracování konceptu inteligentních měst a budeme spolupracovat při tvorbě Územní energetické koncepce. Právě evropský koncept chytrých měst a regionů a s ním spojený celostní a provázaný způsob jejich fungování bude hrát důležitou roli při transformaci tohoto strukturálně postiženého regionu,“ říká ministr Mládek.
„Smart Cities považuji za chytrý nástroj pro udržitelný rozvoj měst a obcí, zlepšení životního prostředí a možnost získání dalších finančních prostředků na kvalitní projekty zaměřené na udržitelnou dopravu, snižování emisí a podporu nových technologií. Za nezbytnou proto mám spolupráci všech zainteresovaných subjektů, především veřejného sektoru, podnikatelské sféry, akademické sféry a nevládních neziskových organizací, a v neposlední řadě zabezpečení vícezdrojového financování jednotlivých aktivit, což za kraj budeme podporovat. V rámci spolupráce s MŽP jsme se mohli již inspirovat i zkušenostmi ze zahraničí, a to strukturální přeměnou regionu Porúří v Severním Porýní – Vestfálsku. Mnoho šetrných a „chytrých“ aktivit realizuje náš kraj již dnes [2],“ doplňuje hejtman MSK Novák.
„Je nepochybné, že Ostrava se svou více než dvousetletou průmyslovou tradicí mezi chytrá města patří. Znalosti a technickou inteligenci Ostravanů využíváme den co den např. při budování vědecko-technologického parku, rozvoji technické univerzity, využívání 40. nejvýkonnějšího superpočítače na světě. Teď jde o to, využít tento technický potenciál obyvatel v kombinaci s nejmodernější technikou a technologiemi ke zlepšování kvality života ve městě, zejména životního prostředí. Dnešní deklarace nám dává možnost získat prostředky na přípravu koncepce chytrého města a realizaci připravených projektů, které, věřím, uvedeme společnými silami v život. Mimo to Ostrava se pro zlepšení ovzduší chystá na další nákup nízkoemisních dopravních prostředků pro MHD i na výstavbu dvou nových terminálů. Pokračujeme v podpoře cyklodopravy městského typu, a to dobudováním propojení již hotových cyklotras a úschoven kol,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.
O podporu na konkrétní opatření, která vzejdou z koncepce chytrého města, bude moci město Ostrava požádat v rámci výzev na zlepšení životního prostředí ve městech a obcích z dotačního programu Ministerstva životního prostředí „Národní program Životní prostředí“.
„Zájemci z řad měst a obcí budou moci ještě letos po vzoru Ostravy[3] žádat o podporu projektů na zpracování akčních plánů udržitelné energetiky. MŽP tuto výzvu plánuje vyhlásit v říjnu s alokací 10 mil. Kč. V této výzvě bude možné žádat o podporu projektů na udržitelný rozvoj měst a obcí – Místní agenda 21,“ uzavírá ministr Brabec.
V rámci českého předsednictví Visegrádské 4 dále MŽP ve spolupráci s MMR připravuje na letošní listopad do Ostravy konferenci a expertní kulatý stůl na téma Smart Cities, který má na příkladech dobré praxe zemí V4+4 přinést další inspiraci.
Znění deklarace (PDF, 245 kB)
Poznámky:
[1] Iniciativa EK Smart Cities and Communities
Vedle mezinárodních organizací (např. OECD Green Cities Programme) začlenila i EU koncept Smart Cities, který podporuje v rámci Strategického plánu energetických technologií (SET – Plan) prostřednictvím iniciativy Smart Cities and Communities. Ta je zaměřena na podporu měst a regionů s cílem snížit emise CO₂ do roku 2020 o 20 % v souladu se strategií 20-20-20. Snižování emisí je zaměřeno zejména na oblast dopravy, energetickou účinnost budov a využití nových technologií vedoucí ke zvyšování energetické účinnosti a energetickým úsporám. Iniciativa má několik základních kroků, ke kterým patří: základní inventura emisí CO₂, vypracování akčního plánu udržitelné energetiky, příprava konkrétních projektů, monitoring plnění závazků. Od členských států se očekává, že využijí konceptu Smart Cities k zapracování jeho odpovídajících priorit a témat do svých národních programů a připraví tak prostor pro financování jednotlivých opatření. Vedle financování z národních zdrojů jsou opatření v rámci iniciativy Smart Cities and Communities financována např. také z evropského programu Horizon 2020, v jehož rámci byly vyhlášeny již dvě výzvy konkrétně na podporu projektů z oblasti Smart Cities (uzávěrka druhé výzvy pro podávání projektů byla 5. května 2015).
V ČR je koncepce Smart Cities rozpracována v podobě Metodiky Konceptu inteligentních měst (projekt v rámci programu BETA Technologické agentury ČR), která má být návodem, jak k řešení inteligentního města přistupovat.
Příklad „Chytrého města“ – Vídeň
Rámcová strategie Vídně do roku 2050
• Snížení emisí CO2 z aktuálních 3,1 tuny na obyvatele na 1 tunu, tj. o 80 % (1990-2050)
• Energie: 50 % energie bude v roce 2050 vyráběno z obnovitelných zdrojů. Spotřeba primární energie klesne z 3 tis. na 2 tis. wattů na obyvatele.
• Mobilita: Snížení motorizované osobní dopravy ze současných 28 % na 15 % do roku 2030. Do roku 2050 budou všechna auta v zóně města s alternativním pohonem.
• Budovy: Snížení spotřeby energie na vytápění, chlazení a teplou vodu ročně o 1 % na obyvatele
• Inovace: Inovační trojúhelník Vídeň-Brno-Bratislava je jedním z nejperspektivnějších regionů Evropy. Podíl technologických produktů na vývozu vzroste ze současných 60 % na 80 %. Vídeň je jedním z pěti nejlepších výzkumných center na světě.
• Životní prostředí: Bude zachován podíl 50 % zelených ploch.
[2] Rozvoj Smart regionu MSK již podporují např. tyto první kroky a aktivity:
• Zavádění systematického energetického managementu u budov v majetku kraje,
• Podpora rozvoje alternativních druhů dopravy – uzavření Memoranda mezi MSK a ČEZ, a. s., o spolupráci v rámci podpory rozvoje elektromobility v MSK a Memoranda mezi MSK a Vítkovice, a. s., o spolupráci v oblasti rozvoje nízkoemisních druhů dopravy, konkrétně CNG; zahájení postupné obměny vozového parku MSK za auta na CNG a elektřinu; příprava Akčního plánu rozvoje nízkoemisní dopravy v MSK na léta 2014–2020,
• Rozvoj dalších chytrých investic v oblasti dopravy: výstavba kolejového napojení k Letišti Leoše Janáčka Ostrava – kofinancování z rozpočtu MSK ve výši cca 87 mil. Kč; tzv. Bílá kniha s mapováním stavu komunikací II. a III. třídy na území kraje a vyhodnocováním potřebnosti investic, rekonstrukcí a modernizací sítí,
• Integrovaný dopravní systém MSK ODIS (do konce roku 2014 se předpokládá vydání celkem 70 000 kusů karet – podpora využití hromadné dopravy, motivační faktor, zaměstnanecké ODIS karty
[3]Signatáři Paktu starostů a primátorů se zavazují ke splnění a překročení cíle Evropské unie snížit do roku 2020 emise CO₂ o 20 %. Do jednoho roku od vstupu do Paktu starostů se zavazují připravit tzv. Akční plán pro udržitelnou energii, který bude obsahovat zhodnocení současného stavu a plánovaná opatření. Výhodou účasti v Paktu starostů je získání podpory u různých evropských institucí, např. u Evropské investiční banky, která pomáhá signatářům v odhalování investičního potenciálu. Ostrava je signatářem Paktu starostů a primátorů a má od roku 2013 zpracovaný Akční plán udržitelné energetiky, v němž jsou konkrétní kroky ke snížení emisí a zvýšení energetické účinnosti.
Kontakt pro média:
Petra Roubíčková
tisková mluvčí MŽP
Tel.: +420 739 242 382
E-mail: petra.roubickova@mzp.cz

Odpovědět

23. 7. 2015 (12:51)  –  Richard Kába

0
0

Dobře jim v Ostravě tak. Nebo je to argument, že když v Barceloně a v Ostravě vyskoči z okna, v Písku také skočíme?

Odpovědět

23. 7. 2015 (21:14)  –  Mgr. Ing. Jiří Hořánek

0
0

A tak zvířátka zjistila, že jim medvěd se žabákem nekecají, když je vidět, že stejně uvažují zvířátka i v jiných lesících a velkých hvozdech. Proto řekla sýčku Rábovi, aby jim nevešel bulíky na čumáčky a zobáčky a přestal je strašit.

Odpovědět

24. 7. 2015 (10:50)  –  Richard Kába

0
0

Zvířátka v lese postupně zjistila, že jde o tolik prostředků, které bude Smart Wood stát, že se podařilo až podivně snadno přesvědčit i ostatní radní. Jako první se k žabákovi a medvědovi přidal lišák Yesánek,

Odpovědět

24. 7. 2015 (10:51)  –  Richard Kába

0
0

A dávám paleček nahoru, sýček Rába, to se mi líbí.

Odpovědět

24. 7. 2015 (11:47)  –  Mgr. Ing. Jiří Hořánek

0
0

OK. Držme si palce, ať je realita užitečná, tak jako je pohádka vtipná. Za lišáka také palec.
Vše v pohodě.

Odpovědět

25. 7. 2015 (19:53)  –  Luděk Blaha

0
0

Což zviřátka! To je dobrý. Ale na hmyz jste ani nevzdechli…
Tak já bych to vzal jako brouk Úďa Pytlik, kecy všeho druhu.

Odpovědět

25. 7. 2015 (07:36)  –  Karel Kropš

0
0

Obhajoba SmartCity se nedá ani číst. Mám dojem, že to jsou jen prázdná slova. Budeme si žít lépe a chytřeji. Mám pocit, že jde o mnoho slov a rádo by odborných posudků, která mají za cíl jen obhájit, že naše peníze nám někdo vzal a přes dotace je dá těm vyvoleným. Mnoho slov má tuto transakci obhájit aby jsme měli pocit, že je to pro nás občany. Obrovské investice pro pár soukromích podniků hrazených z peněz těch nejchudších, které stát obírá, nevyčistí ovzduší, nezlepší průjezdnost městem, nepřidá parkovací místa. Žádný superpočítač nic nevyřeší, jen nad námi získá dokonalí přehled a kontrolu. Získá vliv aby mohl v budoucnu město vydírat, že když nepřiplatí tak systém vypne. Město se stane závislé ne těchto soukromích společnostech. Je to neuvěřitelný hazard s budoucností města, který velmi draze zaplatí.
Není jednoduší prostě koupit lepší čističku, nebo před vjezdem na náměstí umístit interaktivní ceduli s počtem volných parkovacích míst. Na to přece nepotřebujeme žádný megalomanský a předražený projekt SmartCity, nato nepotřebujeme krmit SmartCity našimi penězi. Máme jich snad tak moc, že už je ani není kam cpát?

Děkuji nechci !
http://www.piseckysvet.cz/pisecky-hydepark/nase-radostna-budoucnost

Odpovědět

27. 7. 2015 (12:53)  –  Karolína Jirmanová

0
0

ad Karel Kropš: koukám na váš Facebook, že už máte konečně téma do blížících se voleb. Chápu, že je na čase něco najít, jinak svých 2,66% nepřekročíte, ale za cenu tak silného populismu? Článek podle mne docela rozumně vysvětluje některé (určitě nechtěné), mystifikace v článku Svobodných. Jen mě ujišťujete v názoru: Jako předvolební téma dobré. Jen to bude chtít nasbírat více informací. Na voliče totiž nepůsobí moc dobře, když plácáte klišé a v podstatě ani nevíte o čem. Ale snaha se počítá, politická demagogie už vám jde a populistické vlnky budou s blížícím se termínem voleb houpat více a víc :-) Jen tak dál.

Odpovědět

27. 7. 2015 (23:01)  –  Karel Kropš

0
0

Opravdu se jedná pro Písek o velké téma za moc peněz. A stále nemohu najít kde je ten obrovský přínos pro lidi. Jakým přínosem bude SmartCity pro staršího člověka, který nerad používá chytrý telefon. Prosím zkuste mi říci, jak mu SmrtCity pomůže, až bude chtít autem zajet na náměstí do lékárny, protože tam na něj byla prodavačka vždycky nejpříjemnější? Nebo jak pomůže mladíkovi, který ještě nemá řidičský průkaz? Nebo jak pomůže vašemu sousedovi? Bude se jim opravdu žít lépe?

Odpovědět

29. 7. 2015 (14:21)  –  Richard Kába

0
0

Do blížících se voleb? Něco mi uniklo? Nejste Vy nejen mimo realitu ale i mimo čas? :)

Odpovědět

29. 7. 2015 (14:30)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Krajské volby 2016 :)

Odpovědět

29. 7. 2015 (14:40)  –  Richard Kába

0
0

No ty uz jsou opravdu za dvermi a Smart City je nosne tema :)))))) To muselo Svobodne opravdu pobavit. :)

Odpovědět

29. 7. 2015 (14:52)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Ono se to nezdá, ale je to tak :) Smartcity, ale téma krajských voleb asi nebude :)

Odpovědět

25. 7. 2015 (09:51)  –  Zbyněk Konvička

0
0

ad Karel Kropš:

Ten text, který zde zkopíroval pan místostarosta Hořánek je opravdu "nelidskej", dlouhá změť frází, vizí a plánů… soudruzi z EU i ti z bývalé RVHP by zaplesali, že se jejich slovník rozvinul do ještě znamenitější nicneříkající obludné podoby, Franz Kafka by se po jeho přečtení dobrovolně proměnil v brouka a odlétl do jiných světů, neb takovýto text by nevymysleli snad ani ouřadové v jeho Zámku… :)

Odpovědět

27. 7. 2015 (08:22)  –  Richard Kába

0
0

Ten text je podle méhou soudu zveřejněn metodou copy/paste z jednoduchého důvodu. Tato změň blábolů a hesel vzhledem ke své povaze znemožňovala být autorem příspěvku prezentována vlastními slovy, která by dávala smysl.

Odpovědět

28. 7. 2015 (00:12)  –  Karel Kropš

0
0

Svobodní Písek:

Jsme velkými podporovateli moderních digitálních technologií. Nejlepší je zavádět novinky postupně a nezávisle na sobě. Technologie mají být prostředkem k lepšímu životu.

Například řízení spotřeby budov. Každá budova může obdržet řídící systém jindy, od jiného dodavatele a s jinou technologií. Jeden dodavatel = větší objem finančních prostředků = větší prostor pro korupci. Vždyť to známe z kauzy exhejtmana Ratha. Větší počet dodavatelů zajistí souboj konkurenčních technologií. Což vyústí v nejlepší služby, za nejlepší cenu. A vlastní soutěží způsobí přirozený rozvoj. Takový postup modernizace je také méně zranitelný. Poruchy se vždy týkají jen jedné budovy nebo jednoho systému z mnoha.

Tento postup je podstatně levnější, protože majitelé domů modernizují až v době, kdy si myslí, že se jim například investice do regulace topení vyplatí. Daňový poplatník to neodnese tak vysokými daněmi. Námi navrhovaný systém zaručuje, že nikoho nenapadne sledovat každý Váš krok a konkurenční firma se nedostane k údajům o vás nebo vašich zákaznících.

Město se má vyvíjet samo, za pomoci práce jeho občanů a soukromých firem. Město jim má dát jen příležitost, popřípadě je mírně korigovat a mírnit ve snaze získat příliš velký vliv nad městem, který by nakonec byl na úkor konkurence, a tudíž blahobytu jeho občanů. Město má jen nasta­vit jednoduchá a jasně kontrolovatelná pravidla, například pomocí územního plánování.

Lidstvo dosáhlo svého úspěchu díky různo­rodosti. Každý člověk je jedinec s vlastními nápady. Nekonečná spleť nápadů, z nichž většina neuspěje, ale některé převratným způsobem změ­ní svět, je hlavním motorem rozvoje. Lidstvo nikdy nefungovalo jako společnost s centrálním vedením. Nakonec jsou motorem technologic­kého pokro­ku vždy jednotlivci.

Odpovědět

28. 7. 2015 (09:51)  –  Karolína Jirmanová

0
0

Pane Kropši, kritizujete hnutí SmartCity, které usiluje o vytvoření podmínek pro realizaci co možná největšího počtu projektů zaměřených na rozvoj města dříve, než předložilo jediný projekt. Tedy vlastně ještě ani nevíte co přesně kritizujete. Přitom jste schopni podpořit stavbu nového bazénu, kde se doslova všechny peníze z účtů města (stovky milionů korun) pošlou jednomu dodavateli na stavbu zařízení, jehož ekonomická bilance bude přinejmenším sporná. Tak nevím co si mám o vaší politice myslet.

Odpovědět

28. 7. 2015 (10:53)  –  Luděk Blaha

0
0

Jedním z předpokladů je vůbec začít myslet.

Odpovědět

29. 7. 2015 (13:45)  –  Richard Kába

0
0

Smart City už je dokonce hnutí? Tak to bude jistě v příštích volbách celá politická strana :)

Odpovědět

1. 8. 2015 (03:05)  –  Zbyněk Konvička

0
0

no nečekal jsem po pravdě tak živě rozprouděnou diskuzi, která se sice trochu odklonila od tématu, ale jak se praví – vše souvisí se vším, takže jsem za ni rád… snad text a hlavně video umožnily se na věci podívat i z jiných úhlů, než nám jsou mnohými předkládány jako jediné a relevantní…(politické partaje a jiné zaplacené služby v obchodě atd.)

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.